Lenke
18 °C
31 °C

Befenyítették a Music FM-et

2016.03.18. 16:21

Csütörtökön a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ) több ismert magyar zenésznek és DJ-nek kiküldött egy levelet, amiben azt állítják, hogy pert indítottak a Music FM ellen, ugyanis a rádió 

2015. július első napját követően nem fizette meg az előadói és kiadói jogdíjakat, illetve nem adta át a felhasznált hangfelvételek listáját.

A Mahasz nyílt levelében a Music FM állítólagos érvei között az is szerepel, hogy a rádió lemondatta a jogdíjakról az előadókat a promóciós tevékenyéségért cserébe, illetve hogy „nincs olyan kiadó vagy előadó, akinek a képviseletésre a MAHASZ vagy az EJI jogosult lenne”. Szerencsére a levél nem maradt sokáig titokban, Hamvai Péter azaz Hamvai PG például egy publikus bejegyzésben osztotta meg a Facebookon:

EZ MOST VICC VAGY VALÓBAN MEGLOPTAK MINKET...TUD ERRŐL VALAKI VALAMI KONKRÉTAT ???KAPOT MÉG VALAKI HASONLO LEVELET...

Posted by Hamvai Péter Lorand on Thursday, 17 March 2016

EJI, vagyis az Előadóművészi Jogvédő Iroda 2014-ben azzal robbant be a magyar köztudatba, hogy beperelték a Deezer zeneszolgáltatót. Az EJI-ről itt írtunk egy hosszabb cikket.

A magyar jogdíjrendszer kacifántos, nehezen átlátható, és ráadásul folyamatos változásban van, nem könnyű eligazodni a törvényekben, ezért valamennyire érthető, hogy egyesekben egy ilyen körlevél nagy felháborodást kelthet. A Music FM a riogató levél után nem sokkal kiküldte a saját válaszát az előadóknak, menedzsereknek, és a kiadóknak. 

Ebben a levélben Kiss Anikó, a rádió program-, és vezérigazgatója először is tisztázza, hogy mennyire nehéz volt a MAHASZ-szal kommunikálni, a rádió 2012-es indulása előtt felvették a szövetséggel a kapcsolatot, hogy a jogdíjakat tisztázzák. Kiss szerint már fél éve működött a rádió, de a MAHASZ még mindig nem kereste meg őket, emailekre sem válaszoltak, választ sem kaptak a kérdéseikre. A rádió 2012. márciusában indult, a szövetség először fél évvel később, szeptemberben reagált annyival, hogy a szerződésük egyes pontjait át kell dolgozni, és a jogosultak hozzájárulására volt szükség.

A válaszlevélben többek között az is szerepel, hogy a Music FM 2012. március 7. és 2015. július 1. között az üzemeltetőn keresztül összesen 72.660.077 forint jogdíjat fizetett az EJI-MAHASZ-nak. A rádió többek között kifogásolja azt, hogy a szervezet nem határozatlan idei szerződést kötött, illetve hogy többször sem fogadta el magyar előadók számait a kvótában előírt magyar daloknak.

A rádió levele szóvá tette, hogy a jogdíj felosztásához szükséges adatszolgáltatást 2015. novemberében teljesítették. A Music FM cáfolja, hogy az előadók lemondtak volna a jogdíjigényükről promócióért cserébe, szerintük az EJI-MAHASZ nem követelhet jogdíjat olyan előadók után, akikkel a rádiónak egyéni megállapodásuk van.

Kiss Anikó, a Music FM igazgatója szóban is megerősítette ugyanezeket a problémás elemeket, illetve elmondta, hogy azt inkorrekt magatartást, amit a MAHASZ tanúsít, nem hajlandóak tűrni.

A helyzet különösen érdekes, ha tudjuk, hogy a Music FM Simicska Lajos érdekkörébe tartozik, és májusban indul Andy Vajna rádiója, a DJ FM.