Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMiért titkolja ennyire a Petőfi Rádió a hallgatottságát?
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Nem kis hiszti közepette alakította át a kormány a magyar könnyűzenei életben sokáig meghatározó MR2 Petőfit, mondván a menekültellenes reklámoknak és kormánypropagandának rádiónak több emberhez kell eljutni, ha már közszolgálati. A változást egyáltalán nem fogadták jól a hallgatók, de arról, hogy az új koncepció mennyire volt sikeres, nem tudunk pontos adatot mondani, mert
Ez nem vicc, korábban mi is érdeklődtünk arról, hogy hol találunk az MTVA alá tartozók rádiókkal kapcsolatos hallgatottsági adatokat, de azt a választ kaptuk a sajtóosztálytól, hogy "Az utóbbi hónapokra nem rendeltünk hallgatottságmérést, mert lejárt a szerződésünk, és tisztázatlan (volt), hogy ki, milyen metodikával, hogyan mérhet a jövőben."
Tehát ha valaki hirdetni akar az állami rádióban, akkor azt vakon teszi anélkül, hogy tudná, mennyi emberhez jut el nagyjából a reklámja. Már ez elképesztően dilettáns szituáció, ami arra enged következtetni, hogy a rádió orbánista szerkesztői, élükön a hírhamisító Papp Dániellel, nem szívesen számolnak el a nézettséggel az állam felé.
Az elmúlt napokban azonban több helyen is felbukkant a Petőfi Rádió reklámja, Facebookon fizetett posztként, illetve olyan magazinokban, mint a Hot. "Köszönjük, hogy minket hallgattok, és hogy egyre többen vagytok!" - áll a hirdetésben.
Nyilván rákérdeztünk erre az MTVA-nál, hátha azóta új adatokhoz jutottak, de amilyen választ kaptunk, arra azért mi sem számítottunk.
"A Petőfi rádió fölfrissülését követően egyre több aktivitást szervezett a rádió, olyat is többek közt ahol lehetőség volt találkozni a hallgatókkal. Ezek az interakciók (Petőfi Zenei Díj átadása a Volton, Várkert Bazár augusztus 20-i kitelepülés, Strand Fesztivál kitelepülés) olyan számunkra fontos közösségi események, amelyek azt mutatják, hogy a rádió hallgatói egyre több helyszínre jönnek el, velünk vannak és aktívak. Ezt szerettük volna most megköszönni a hallgatóknak." - írják a válaszlevelükben.
- A Volt Fesztivál legalább 15 éve az egyik legnépszerűbb magyar fesztivál, aminek az első napján tartották a díjátadót, vagyis minden bérletes már bent volt az eseményen a díjátadótól függetlenül.
- A Strand Fesztivál szintén a Sziget-Volt páros saját rendezvénye, amiben ugyan kiemelt médiapartner a Petőfi Rádió, de ide is a fellépők miatt vesznek belépőt a fiatalok, nem a rádió miatt.
- Az augusztus 20-i tűzijátékon megjelenő embertömeget pedig már tényleg erős túlzás a fölfrissült rádió számlájára írni.
Az MTVA levelében egy 24.hu-s interjúra hivatkoznak Pető Zoltán főszerkesztővel, aki elmondta, hogy valóban nem mérik a hallgatottságot, de - és most figyeljenek - más csatornákon keresztül, akár formális és informális úton, rengeteg visszajelzés érkezik. Szóval a hivatalos hallgatottsági mérés alapján nem tudják, hogy mennyire vált a változtatás, ellenben
- az SMS-fal,
- a betelefonálók,
- az online hallgatottsági adatok,
- és a SuperBrands-díj
alapján kimondhatja a vezetőség, hogy bejött a váltás és nagyon sokat megszerették az új rádiót és műsorvezetőit. Ezekre a kézzelfogható tényekre alapozva indította el a propagandakampányt köszönő akciót a Petőfi Rádió. A „Köszönjük a hallgatóinknak” kampányra az MTVA összesen 300 ezer forint plusz áfát költött augusztus 23. és 29. között, ami meglepően kevésnek tűnik. A Marketmix.hu oldal szerint egy féloldalas hirdetés 980 ezer forintnál kezdődik a Hot magazinnál, de elképzelhető, hogy valamiféle médiapartneri megállapodás miatt barterről van szó.
Pető interjúja alapján gondoltuk, elkérjük az MTVA-tól az online hallgatottsági adatokat, azonban meglepő akadályba ütköztünk. "A szerződésünk értelmében mi nem adhatjuk ki ezeket az adatokat, csak saját célra használhatjuk azokat"- írta nekünk az MTVA az Antenna Hungáriával kötött szerződéssel kapcsolatban, amit később a cég is megerősített a másik oldalról. Igen ám, de ez közérdekű adatnak minősül, így nem csak ki kell adnia a közmédiának, de az információ visszatartása bűncselekménynek minősül. Végül abban sikerült csak megegyezni, hogy szépen adjunk be közérdekű adatigénylést, ha látni akarjuk, mennyien hallgatják a közpénzből működő rádiót online.
Az eset azért különösen kellemetlen, mert a Petőfi nagy átalakítása óta folyamatosak a pletykák, miszerint drasztikusan csökkent a rádió hallgatottsága. Több forrásunk is megerősítette, hogy az átlagos 400 ezerről 80 ezerre csökkent a hallgatók száma a Petőfin, amit persze úgy képtelenség leellenőrizni, hogy hivatalosan senki sem tudja a számokat. A csökkenés hírét azonban megerősíti az az Origón megjelent hír is, amiben az eddig a közrádiók hallgatottságát is mérő TNS Hoffmann - Mediameter friss kutatásai szerint
A cikkben azt állítja a cég, hogy a korábbi áron keresték meg a rádiós piac szereplőit, így az MTVA-t és az NMHH-t is, de érdemi tárgyalásokra nem került sor. Ráadásul az NMHH szerepe különösen izgalmas ebben a témakörben, mert ahhoz képest, hogy az állítólag a zenei szerkesztésbe egyre jobban beavatkozó, de ilyen irányú képzettséggel és tapasztalattal egyáltalán nem rendelkező Pető a 24.hu interjújában az alábbi véleményen volt a Class FM, vagyis korábbi munkaadója megszűnéséről:
"Nem készülünk sehogy, és nem is számolunk ezzel az eshetőséggel, mert nem szeretnénk szurkolni azért, hogy egyedül maradjunk. Sokkal jobbat tesz a piaci versenynek, hogyha több rádió is van a porondon"- mondta a hírportálnak, de azóta kiderült, hogy az NMHH nem hosszabbította meg Simicska Lajos egykori rádiójának frekvenciáját.
Az mindenesetre ordít az egészről, hogy az MTVA nagyon-nagyon nem szeretné publikussá tenni az áramvonalasított Petőfi Rádió hallgatottsági adatait. Ebből azért lehet könnyen arra következtetni, hogy nagy gondban van a rádió, mert az állami média az elmúlt hat évben igen aktív volt abban, hogy igyekezett minden apró nézettségi sikert a lehető legszélesebb felületen kommunikálni. A Petőfi Rádió esetében ez nem, hogy nem történt meg, de a májusi átalakítás óta még a legalapvetőbb dolgot, a hallgatottság mérését is inkább elhagyták, ahogy semmilyen más erre vonatkozó adatot nem adtak ki. Így viszont nem csak értelmetlen, de konkrétan félrevezető az a kampány, amit augusztus végén indítottak. Természetesen a hallgatottsági adatok és a kampánnyal kapcsolatos költések miatt közérdekű adatigényléssel élünk.