Miért titkolja ennyire a Petőfi Rádió a hallgatottságát?

DMOHA20120725007
2016.08.31. 17:02

Nem kis hiszti közepette alakította át a kormány a magyar könnyűzenei életben sokáig meghatározó MR2 Petőfit, mondván a menekültellenes reklámoknak és kormánypropagandának rádiónak több emberhez kell eljutni, ha már közszolgálati. A változást egyáltalán nem fogadták jól a hallgatók, de arról, hogy az új koncepció mennyire volt sikeres, nem tudunk pontos adatot mondani, mert

jelenleg senki sem méri a közrádiók hallgatottságát.

Ez nem vicc, korábban mi is érdeklődtünk arról, hogy hol találunk az MTVA alá tartozók rádiókkal kapcsolatos hallgatottsági adatokat, de azt a választ kaptuk a sajtóosztálytól, hogy "Az utóbbi hónapokra nem rendeltünk hallgatottságmérést, mert lejárt a szerződésünk, és tisztázatlan (volt), hogy ki, milyen metodikával, hogyan mérhet a jövőben."

Tehát ha valaki hirdetni akar az állami rádióban, akkor azt vakon teszi anélkül, hogy tudná, mennyi emberhez jut el nagyjából a reklámja. Már ez elképesztően dilettáns szituáció, ami arra enged következtetni, hogy a rádió orbánista szerkesztői, élükön a hírhamisító Papp Dániellel, nem szívesen számolnak el a nézettséggel az állam felé.

Az elmúlt napokban azonban több helyen is felbukkant a Petőfi Rádió reklámja, Facebookon fizetett posztként, illetve olyan magazinokban, mint a Hot. "Köszönjük, hogy minket hallgattok, és hogy egyre többen vagytok!" - áll a hirdetésben.

IMG 20160829 142022
Magyarul a Petőfi Rádió azt reklámozza az adófizetők pénzéből, hogy egyre nagyobb a közönségük, miközben hivatalosan ő maguk sem tudják, hogy mennyien hallgatják a műsoraikat.

Nyilván rákérdeztünk erre az MTVA-nál, hátha azóta új adatokhoz jutottak, de amilyen választ kaptunk, arra azért mi sem számítottunk.

"A Petőfi rádió fölfrissülését követően egyre több aktivitást szervezett a rádió, olyat is többek közt ahol lehetőség volt találkozni a hallgatókkal. Ezek az interakciók (Petőfi Zenei Díj átadása a Volton, Várkert Bazár augusztus 20-i kitelepülés, Strand Fesztivál kitelepülés) olyan számunkra fontos közösségi események, amelyek azt mutatják, hogy a rádió hallgatói egyre több helyszínre jönnek el, velünk vannak és aktívak. Ezt szerettük volna most megköszönni a hallgatóknak." - írják a válaszlevelükben.

  • A Volt Fesztivál legalább 15 éve az egyik legnépszerűbb magyar fesztivál, aminek az első napján tartották a díjátadót, vagyis minden bérletes már bent volt az eseményen a díjátadótól függetlenül.
  • A Strand Fesztivál szintén a Sziget-Volt páros saját rendezvénye, amiben ugyan kiemelt médiapartner a Petőfi Rádió, de ide is a fellépők miatt vesznek belépőt a fiatalok, nem a rádió miatt.
  • Az augusztus 20-i tűzijátékon megjelenő embertömeget pedig már tényleg erős túlzás a fölfrissült rádió számlájára írni.

Az MTVA levelében egy 24.hu-s interjúra hivatkoznak Pető Zoltán főszerkesztővel, aki elmondta, hogy valóban nem mérik a hallgatottságot, de - és most figyeljenek - más csatornákon keresztül, akár formális és informális úton, rengeteg visszajelzés érkezik. Szóval a hivatalos hallgatottsági mérés alapján nem tudják, hogy mennyire vált a változtatás, ellenben

  • az SMS-fal,
  • a betelefonálók,
  • az online hallgatottsági adatok,
  • és a SuperBrands-díj

alapján kimondhatja a vezetőség, hogy bejött a váltás és nagyon sokat megszerették az új rádiót és műsorvezetőit. Ezekre a kézzelfogható tényekre alapozva indította el a propagandakampányt köszönő akciót a Petőfi Rádió. A „Köszönjük a hallgatóinknak” kampányra az MTVA összesen 300 ezer forint plusz áfát költött augusztus 23. és 29. között, ami meglepően kevésnek tűnik. A Marketmix.hu oldal szerint egy féloldalas hirdetés 980 ezer forintnál kezdődik a Hot magazinnál, de elképzelhető, hogy valamiféle médiapartneri megállapodás miatt barterről van szó.

Pető interjúja alapján gondoltuk, elkérjük az MTVA-tól az online hallgatottsági adatokat, azonban meglepő akadályba ütköztünk. "A szerződésünk értelmében mi nem adhatjuk ki ezeket az adatokat, csak saját célra használhatjuk azokat"- írta nekünk az MTVA az Antenna Hungáriával kötött szerződéssel kapcsolatban, amit később a cég is megerősített a másik oldalról. Igen ám, de ez közérdekű adatnak minősül, így nem csak ki kell adnia a közmédiának, de az információ visszatartása bűncselekménynek minősül. Végül abban sikerült csak megegyezni, hogy szépen adjunk be közérdekű adatigénylést, ha látni akarjuk, mennyien hallgatják a közpénzből működő rádiót online.

Az eset azért különösen kellemetlen, mert a Petőfi nagy átalakítása óta folyamatosak a pletykák, miszerint drasztikusan csökkent a rádió hallgatottsága. Több forrásunk is megerősítette, hogy az átlagos 400 ezerről 80 ezerre csökkent a hallgatók száma a Petőfin, amit persze úgy képtelenség leellenőrizni, hogy hivatalosan senki sem tudja a számokat. A csökkenés hírét azonban megerősíti az az Origón megjelent hír is, amiben az eddig a közrádiók hallgatottságát is mérő TNS Hoffmann - Mediameter friss kutatásai szerint 

jelentősen csökkent a hallgatottság a Petőfi Rádió irányváltása óta.

A cikkben azt állítja a cég, hogy a korábbi áron keresték meg a rádiós piac szereplőit, így az MTVA-t és az NMHH-t is, de érdemi tárgyalásokra nem került sor. Ráadásul az NMHH szerepe különösen izgalmas ebben a témakörben, mert ahhoz képest, hogy az állítólag a zenei szerkesztésbe egyre jobban beavatkozó, de ilyen irányú képzettséggel és tapasztalattal egyáltalán nem rendelkező Pető a 24.hu interjújában az alábbi véleményen volt a Class FM, vagyis korábbi munkaadója megszűnéséről:

"Nem készülünk sehogy, és nem is számolunk ezzel az eshetőséggel, mert nem szeretnénk szurkolni azért, hogy egyedül maradjunk. Sokkal jobbat tesz a piaci versenynek, hogyha több rádió is van a porondon"- mondta a hírportálnak, de azóta kiderült, hogy az NMHH nem hosszabbította meg Simicska Lajos egykori rádiójának frekvenciáját.

Az mindenesetre ordít az egészről, hogy az MTVA nagyon-nagyon nem szeretné publikussá tenni az áramvonalasított Petőfi Rádió hallgatottsági adatait. Ebből azért lehet könnyen arra következtetni, hogy nagy gondban van a rádió, mert az állami média az elmúlt hat évben igen aktív volt abban, hogy igyekezett minden apró nézettségi sikert a lehető legszélesebb felületen kommunikálni. A Petőfi Rádió esetében ez nem, hogy nem történt meg, de a májusi átalakítás óta még a legalapvetőbb dolgot, a hallgatottság mérését is inkább elhagyták, ahogy semmilyen más erre vonatkozó adatot nem adtak ki. Így viszont nem csak értelmetlen, de konkrétan félrevezető az a kampány, amit augusztus végén indítottak. Természetesen a hallgatottsági adatok és a kampánnyal kapcsolatos költések miatt közérdekű adatigényléssel élünk.