Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
November 10-én alig felvillanó reklámokkal népszerűsítette a Paksi Atomerőmű Zrt.-t a TV2, amelyről a csatorna azt mondta, hogy a tudomány világnapja alkalmából született együttműködés keretén belül népszerűsítették az MVM Paksot. Az
aztán el is tűnt az egész.
Bár már akkor sokan jelezték, aggályokat vethet fel, sőt törvénybe ütköző is lehet, az ilyen reklám, hiszen például a Forbes által megkérdezett jogász szerint, hiszen "ennyi idő kevés ahhoz, hogy a felirat és a teljes vizuális forma feldolgozható és tudatosan észlelhető legyen".
A TV2 úgy tűnik megszerette a technikát és tovább alkalmazza,
a reklámblokkok között, amivel a november 18-i nagy leértékelésekkel kecsegtető, az Extreme Digital Zrt-t népszerűsíti.
A tudatosan nem észlelhető reklámokról így rendelkezik a reklámtörvény (avagy a 2008. évi XLVIII. törvény):
tudatosan nem észlelhető reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat,
melyről később a jogszabály kijelenti, hogy tilos.
Megkérdeztük a TV2-t, hogy mégis miért alkalmazza akkor ezt a reklámtechnikát, illetve kérdéseinket elküldtük az NMHH-nak is.
A Médiatanács kérdésünkre azt írta, hogy
Ha a hatóság jogsértést valószínűsít, eljárást indít a szolgáltatóval szemben. Jogsértés megállapítása esetén az eljárásban a Médiatanács a fokozatosság és arányosság elveinek megfelelő szankciókat alkalmazhat a médiatörvény (2010. évi CLXXXV. törvény) 186-187. §-ai alapján.
A TV2 hozzánk eljuttatott válaszában azt írta, hogy "sem az MVM Paksi Atomerőmű Zrt, sem pedig az Extreme Digital Zrt. 14 frame (kb. 0,5 másodperc) hosszúságú, a reklámblokkokban szereplő hirdetések elválasztójaként megjelenített hirdetői üzenete (úgynevezett „reklám sting”) nem merítette ki a tudatosan nem észlelhető reklám törvényben meghatározott fogalmát hiszen a megjelenített felirat mind az idő hosszánál, mind pedig képi megjelenítésénél fogva, tudatosan észlelhető és felismerhető volt. Külön emlékeztetnénk arra, hogy a nemzetközi szakirodalom a tudatküszöb alatti befolyásolás (subliminal stimuli) és azon keresztül a tudatosan nem észlelhető reklám alatt a vetített filmbe csupán egyetlen képkocka erejéig bevillanó képet (reklámképet) érti, ezzel szemben az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. hirdetői üzenete 14 képkockából, úgynevezett frame-ből állt" Mint írják a fent meghatározott reklám stinget eddig mintegy 140 alkalommal vették igénybe a hirdetők 2011-től, vagyis attól kezdődően, hogy ez a fajta megjelenési lehetőség elérhető a TV2-n.
Kiemelték, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelőség 2014-ben egyszer már vizsgálta a TV2 fenti, „reklám sting” elnevezésű megjelenési lehetőségét, miután a bejelentő azt tudatosan nem észlelhető reklámnak vélelmezte, ezt az értelmezést azonban nem osztotta a fogyasztóvédelmi felügyelőség, így végül az eljárást megszüntette.