Vilmos
18 °C
28 °C

Egy lejáratás anatómiája

2017.01.04. 07:13

Amikor novemberben a Fidesz szemében egyre nagyobb szálkává váló Vona Gábor ellen megindult a kormányközeli sajtó, volt olyan nap is, amikor a Habonymédia lapjaiban és (egyik) tévéjében 12 alkalommal is foglalkoztak a Jobbik pártelnökének szexuális életével. Mennyire volt vajon hatékony az össztűz? Sikerült a választókat befolyásolni? Megnéztük.

A klasszikus kabátlopási, vagy Vörös-téri fosztogatási ügyhöz hasonlóan a Vona Gábor elleni első (?) nagy karaktergyilkosság-kísérletnek is az a lényege, hogy a végén az emberben annyi maradjon meg, hogy Vona buzi. A sztoriktól ellentétben azonban ahhoz, hogy ez tényleg regisztrálódjon, azaz legalább azok, akik a kormánybefolyás alatt álló, vagy kormányközelinek nevezett sajtóból tájékozódnak, tisztában legyenek azzal, hogy a Jobbik elnöke mindenféle gyanús nemi identitású alakokkal áll kapcsolatban, nekik a lejáratást nagyon alaposan meg kell tervezni, nem mindegy, mikor, hol, milyen adagokban jön elő az infó: ha túl sok, hitelét veszti, ha túl kevés, nem megy át az üzenet.

vona fb
Fotó: szarvas

Az persze érdekes kérdés, hogy miért pont azokban a lapokban esett neki a Habony-művek Vonának, amiket eleve leginkább azok olvasnak, akik nem szimpatizálnak vele, de tételezzük fel, hogy az Origónak, a 888-nak, a Lokálnak és a Ripostnak vannak jobbikos olvasói is, akiket saját pártelnökük nemi identitásának kérdésében valamiért tovább kellett képezni, és akkor a rém/álhír terjesztésébe páros lábbal beleugró Tényekről még nem is beszéltünk. Azt nem tudni, hogy forintosítva ez mennyibe került, hány munkaórát fordítottak rá a sajtómunkások, került-e kifizetésre bárkinek is az infóért akár csak két forint is, és hogy ez lélegeztetőgépre átfordítva mennyit tett ki az államkasszából, mert ugye olyan sajtótermékekről beszélünk, amiket közvetlenül a lakosság tart el.

Az első két kör: mit rejteget Vona?

Az ügy gyors lefolyású volt. Október 29-én a Ripost előkapott egy hat évvel ezelőtti ügyet, amit akkoriban a Bendegúz Hírek nevű oldal dobott fel, és Vona túlfűtött szexualitásról árulkodó magánlevelezését tette közzé. Ezt a Lokál, a Habony-féle Metro-pótlék 2 és fél órás spéttel vette át, különösebben nem kommentálta, de azt a részét fontosnak tartotta kiemelni, hogy Vona dolgairól Terry Black "leleplezéséig" nem sokat lehetett tudni. Ez a leleplezés, azaz Terry Black első vádja Vona szexuális beállítottságáról egyébként 2011-es keltezésű.

Ötnapos csend után indult be az első ütem: november 3-án éjfél után egy perccel jelent meg a Lokálban Terry Black "Vonának van még takargatnivalója" című cikk, amit délelőtt 11-re az Origo, a Ripost és a 888 is átvett, este pedig a Tények már kész tényként közölt.

Forgassa el mobilját a következő infografikához!

Egy hét szünet után, november 10-én este a Tények megszólaltatta Terry Blacket, aki szerint Vonának van még takargatnivalója. Ezt példás gyorsasággal, még aznap este átvette az Origo, majd a Lokál és a kampányba ezen a ponton bevont Pesti Srácok is. A Ripost másnap reggelig várt a közléssel, de megérte, címadásban ők gurították a legnagyobbat, a Tények-riport "Vona Gábor titkos élete" címéből "Terry Black tovább alázza Vonát: Valld be őszintén, hetente többször találkoztunk" lett. Még aznap (november 11.) került elő Zuschlag János a Facebookon, aki a Ripost szerint színvallásra szólítja fel Vonát, ezt az Origo 37 perces spéttel vette át, majd menetrendszerűen jött a 888 és a Lokál is.

A Jobbik sajtótájékoztatott, amiről már az MTI is beszámolt, ezzel az egész botrány kilépett az addig nagyjából zárt körből, és minden híroldalra kikerült. Ez, mármint maga a sajtótájékoztató (jogi lépéseket fontolgatnak), kommunikációs baklövés volt, egyszerűen nem kellett volna foglalkozni az egésszel, mert Terry Black 2011-es vádjainak felmelegített változata nem nagyon érdekelte a nem kormánybefolyás alatt levő és nem bulvárból élő sajtótermékeket. A vasat az Origo november 12-én és 13-án egy-egy cikkel ütötte tovább, mindkettő a szélsőjobb és a Jobbik homofóbiájáról szólt, az első a linkje alapján október 30. óta állt a tárban, minden bizonnyal a jó lesz majd csendesebb napokra felkiáltás jegyében.

A harmadik kör: a bizonyíték

A harmadik szakasz november 14-én indult be, hajnal 00:20-kor, amikor is a Lokál Terry Blacket idézte, miszerint vannak neki bizonyítékai is Vona kétes múltjáról. A Ripost 13:06-kor hozta le a "bizonyítékot", egy fotót Terry Black Facebook-oldaláról. Az Origo és a 888 egy órán belül lehozta a képet, a Tények pedig este hatkor elemezte, úgy, hogy addigra már minden ezzel foglalkozó Facebook-bejegyzés alá kommentelték, hogy a képen nem egy férfival smároló Vona látható, de ez nem zavarta őket. A Lokál másnap hajnal egykor is a fotóval foglalkozott, a Ripost, majd az Origo Vona testőrének lemondását rángatta elő (cigány barátnője volt, ezért kellett távoznia), a Lokál pedig másnapra halasztotta ugyanezt, megfejelve azzal, hogy melegbotrány miatt már mondott le jobbikos.

November 16-án vége szakadt az attaknak, legalábbis ennek a szárnyának. A híresztelést alátámasztani nem sikerült, de nem is ez volt a cél, csak az, hogy minél több emberhez eljusson a Vona=buzi kitétel. A Tények napi nézettsége a teljes lakosságban 700 000-800 000, az Origo napi elérése másfél millió feletti. A Lokál ingyenes kiadványként potenciálisan nagy olvasótábort ér el, online viszont a Riposthoz, a Pesti srácokhoz és a 888-hoz hasonlóan negligálható kattintásszámot hoz, de arra pont jók, hogy ha van valami ilyen, nagyon kétes infó, akkor azt nem az átlagember szerint  több fokkal hitelesebbnek tartott Origo vagy a Tények sajátjaként jelenjen meg, hanem átvételként, hogy lehessen mutogatni másra. Ami a hatékonyságot illeti, a legtöbb like-ot az Origo és a Pesti srácok hozta 3500-3600 megosztással, az Origo viszont nagyon ügyelt arra, hogy ezeket a cikkeket ne lehessen kommentelni, és olvasók szerint a Facebookon is cenzúrázták a hozzászólásokat.

Az utóélet: mennyire volt hatékony a lejáratókampány?

Az egyes cikkek olvasottságáról sajnos nincsenek adataink, de egy közvélemény-kutatásban megpróbáltuk felmérni, hogy ennek a kéthetes össztűznek valójában milyen hatása lehetett a Jobbik elnökének megítélésére. Az ezerfős mintát november végén kérdezték meg arról, hogy mennyire rokonszenves vagy ellenszenves Vona Gábor. Ugyanezt a kérdést júniusban is feltették, és érdekes módon a Jobbik elnökének népszerűsége a buzizás ellenére is nőtt, a férfiak körében 8, a nőknél 2 százalékkal. A legnagyobb növekedést (11%) a megyeszékhelyeken mérték, a budapestieknél viszont 3 százalékos csökkenésről számolt be a mérés.

A Jobbik hívei változatlanul felsorakoznak mögé, kifejezetten magas pontszámmal (80) fejezik ki rokonszenvüket. Vona főképpen a férfiak, a fiatalok, a társadalmi középrétegek embere, e csoportokban az átlagosnál kedveltebb. Terry Black kijelentései a megkérdezett 1000 főből 572-nek nem mondtak semmit (nem tudtak arról, mit állít),

azaz az emberek többségéhez nem jutott el a kormánypropaganda.

Az informáltság az életkor emelkedésével egyre nagyobb, 50 év felettieknek már szűk többsége hallott arról, hogy mit állított Terry Black a Jobbik elnökéről. Az átlagosnál jobban terjedt a hír a nagyobb városokban, mint a kisebb településeken. A tájékozottság általában az iskolázottságtól függ igazán, ez a Vona Gábort érintő információ azonban nem így "viselkedett", egyenletesen – és relatíve alacsony szinten – jutott el a 8 osztályt végzettekhez, a szakmunkásokhoz, érettségizettekhez és diplomásokhoz.

Azok, akik hallottak az ügyről, leginkább a Tényekből szerezték információjukat, 46 százalékuk jelölte meg a televíziót információs forrásként, és csak 24 százalékuk az internetet. Amikor arról kérdezték a válaszadókat, hogy mennyire tekinthető hitelesnek Terry Black, kiderült, hogy a kampány hatástalan volt: mindössze a lakosság 12 százalék vélekedik úgy, hogy lehet hinni Terry Blacknak. A többség (54 százalék) úgy gondolja, hogy a politikussal szemben egy hazugságon alapuló lejárató kampányt folytatnak, a lakosság egyharmada pedig nem tudja eldönteni, hogy hitelt adjon-e híreszteléseknek. Minél magasabb iskolázottságú valaki, annál kevésbé hisz Terry Black állításainak – leginkább még az alapfokú végzettségűek fogadják el, de körükben is csak 18 százalék. A Fideszesek és a DK-sok kételkednek legkevésbé a homoszexualitással kapcsolatos leleplező riportban, a Jobbik-tábor véleménye eléggé markáns – nyolctizedük szerint lejáratás folyik a pártelnök ellen. 

Vona hírbe hozásának sikertelenségét az is mutatja, hogy a politikusról mindössze a lakosság 6 százalékának a véleményét sikerült negatív irányba fordítani az elmúlt hetekben.  Még azok körében is, akik szerint lehet hinni Terry Blacknak, csak minden ötödiknek lett kedvezőtlenebb a véleménye, azaz mindössze a magyar választókorúak 2 százalékára igaz, hogy igazat ad Terry Blacknak és ezzel összefüggésben lett rosszabb véleménye a Jobbik elnökéről.

(A közvélemény-kutatási adatokat a Zavecz Research biztosította számunkra.)