Emma
3 °C
10 °C

A TV2 a Story TV-t is vinné

2017.01.19. 12:58
Nem áll le a kábelpiacon egyre erőszakosabban terjeszkedő TV2: a legnézettebb független csatornacsaládot már lassan fél éve szeretné bekebelezni, de a tulajdonosok nem adják. Sebaj, van más út is.

Amikor a tavaly novemberi Big Picture konferencián a TV2 prezentált, egy dolog az utolsó pillanatban került ki az előadásból, állítja egy forrásunk. A tévés-médiás szakmai konferencia lett volna ugyanis az a platform, ahol a tavaly ősz óta őrült terjeszkedésbe fogó TV2-csoport bejelenteti, hogy a Digital Media and Communications Zrt.-től megvásárolt három csatornával (Story4 TV, Story5 TV, Galaxy) bővült a portfóliójuk. Mivel az üzlet nem jött össze, a preziből ki kellett venni egy diát. Ha minden úgy megy, ahogy elképzelték, hamarosan visszakerülhet.

A Story TV-t 2005-ben alapította a Sanoma, a magyar médiapiac egyik legnagyobb és legbefolyásosabb szereplője Frei Tamással, Borsány-Gyenes Andrással és Pákozdi Sándorral közösen. Frei és Pákozdi egy évet sem húzott le a cégben, a veterán tévés Borsány-Gyenes viszont maradt, és 2014-ig a Sanomával közösen vitte a céget. Amikor a finn médiavállalat kivonult a magyar piacról, a helyére a Centrál Médiacsoport lépett, aminek viszont nem kellett a tévé, így eladta a tulajdonát a Project029 Kft.-nek, és a céget is átnevezték Sanoma Digital Mediáról Digital Media and Communicationsre (DMC). A DMC azóta is aktív piaci szereplő, részesedése 3,5 százalék, amivel a legnagyobb független tartalomszolgáltató, és az egyik logikus célpontja a TV2 terjeszkedésének. A többségi tulajdont megszerző Project029 Kft. adta ki a Computerworld, a Gamestar és a PC World lapokat.

A TV2 kábelüzletágának kibővítése tavaly májusban, a Média Hungaryn kapott új lendületet, ekkor jelentették be azt, amit Dirk Gerkens vezérigazgató az Indexnek is elmondott kinevezése után nem sokkal: tíz újabb adót indítanak és agresszívan rányomulnak a kábelpiacon sokkal sikeresebb (értsd: nagyobb reklámbevételű) RTL Magyarországra. A TV2-nek is voltak persze kábeladói, a Fem3, a Super TV2 vagy a kvázi nem létező Pro4, de ezek nézettségben és piaci részesedésben jócskán elmaradtak a konkurenciától. Logikusnak látszott, hogy a terjeszkedést nem feltétlen új adók indításával, hanem a meglevők átpozícionálásával/átnevezésével illetve már bejáratott, kisebb csatornák felvásárlásával terjeszkedjenek, hiszen így nem kell a szolgáltatókkal egyezkedni az újabb csatornák beemeléséről, de a TV2 csak félig választotta ezt az irányt.

Az átnevezett csatornáik mellé indított újakat aztán a Médiatörvényben lefektetettekkel ellentétben (azaz törvénytelenül) árukapcsolással igyekeztek (mint később kiderült: sikerrel) lenyomni a szolgáltatók torkán, azaz ha valakinek kellett a Humor+ vagy az Izaura TV, az kevesebbet fizetett a tavaly ősz óta csak programdíjért elérhető TV2-ért. A következő lépés a TV2 ertéelesítésében a saját sales house lett volna, de ezt a TV2 kihagyta, azaz papíron mindenképpen, bár Dirk Gerkens korábban még nagyon sejtelmesen fogalmazott az Atmedia és a TV2 kapcsolatáról. Tavaly ősszel aztán elkezdődött a harmadik szakasz, a piac egyetlen számottevő független szereplőjének felvásárlása. A DMC 2015-ben 200, 2016-ban közel 400 milliós profittal üzemelt, szóval a befektetésnek van értelme, de mi van akkor, ha az egyik tulajdonos nem akarja eladni a céget?

Screen Shot 2017-01-18 at 15.55.14.png

A helyzet nem egyszerű, de nem is teljesen lehetetlen: ki kell golyózni a háromtagú igazgatótanácsból azt a két tagot, aki nem akar eladni, és a hajlandóságot mutató harmadikkal karöltve olyan új tagokat kinevezni, akik majd az eladás mellett döntenek. Ennek első lépéseként a DMC-ben cégén keresztül kisebbségi tulajdonos Borsány-Gyenes Andrást és igazgatósági társát, Szőke Gábort úgy hívták vissza a cég igazgatótanácsából hogy erről ők már csak a közgyűlés határozatából értesültek. A megmaradt egyetlen igazgatósági tag, Virágh Márton két cégvezetőt is választott, és átvette a cég feletti irányítást (már ha a bíróság ezt meg nem akadályozza), majd egy Enyedi András nevű új igazgatósági tagot javasolt.

Enyedi András nem más, mint az IKO kábeltévé ügyvezetője, azaz közvetlen konkurense a DMC-nek. Ez eleve vagy törvénytelen, vagy etikátlan, de semmiképpen nem tekinthető normális ügymenetnek, ahogy az sem, hogy a közgyűlés összehívását az DMC pénzügyi vezetője, Csák Ambrus kezdeményezte, mondván szeretne tájékoztatást kapni a cég pénzügyi folyamatairól. Ez nonszensz, hiszen saját magától kéri, az meg pláne, hogy a kérelmet nem az igazgatótanács mindhárom tagjának, küldte el, csak Virágh Mártonnak, akivel egyébként közösen dolgoznak, igen kitalálták, a Project029 Kft.-ben, a cég többségi tulajdonosában.

Az IKO bevonása a DMC-be természetesen azt sejteti, hogy a DMC hamarosan a TV2-csoporté lesz. Az IKO egy műsorgyártó cég, jelenleg a TV2 legnagyobb beszállítója. Korábban, amikor Dirk Gerkens az RTL vezére volt, az RTL legnagyobb beszállítója és kábelportfóliója számos csatornájának tulajdonosa volt, őket akarta megvenni Nyerges Zsolt annak idején, amikor a Fidesz először akarta megvetni a lábát a kereskedelmi televíziós piacon.

Gerkens távozásával az IKO sem kellett már az RTL-nek, mentek is sietve, egészen a TV2-ig, ahol Gerkens a vezérigazgató. Azt elképzelni, hogy az IKO jókedvében ültetné be a DMC-be az ügyvezetőjét, elég nagy naivitásra vallana, úgy meg pláne, hogy az IKO-tulaj Rákosi Tamás mellett közvetlenül dolgozó Enyedi jelenleg a TV2-es kábelcsatornák értékesítéséért felel. 

Az ügyről korábban a 24.hu is beszámolt.