Kevesebbet tévézünk, mint egy éve

2017.01.26. 14:04
Négy perccel kevesebbet, 4 óra 58 percet tévéztünk átlagosan 2016 utolsó három hónapjában, közölte a Nielsen Közönségmérés. A tematikus csatornákat kevésbé, a filmeket, általános szórakoztató műsorokat és ismeretterjesztő műsorokat sugárzó adókat inkább szeretjük.

Az MMonline írta meg, hogy 2016 negyedik negyedévében csökkent a tévézéssel töltött idő, azaz a nemzetközi trendeknek megfelelően (de kisebb mértékben) a magyar nézők is elfordulnak a tévétől, igaz, a közel ötórás átlagunkkal így is az élmezőnyben vagyunk Európában. A gyerekek, azaz a 4-17 év közötti magyarok mindössze 3 óra 20 percet ülnek a tévé előtt, a 18-49 éves korcsoport pedig 3 óra 54 percet (de van egy olyan gyanúnk, hogy a 25+-os korosztály többet, a 18-25 éves meg kevesebbet), ami 8, illetve 11 perces csökkenést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

50 év felett úgy tűnik, a tévé az egyetlen mentsvár, az idősebbek átlagosan napi 6 óra 43 percet tévéztek, azaz ők két perccel többet szántak erre, mint egy évvel korábban.

Amiben viszont nagyon is le vagyunk maradva az élvonaltól, az az ún. időeltolásos tévénézés (felvételről nézett műsorok,  angolul Time-shifted Viewing): a teljes lakosság a tévénézéssel töltött idő mindössze 1,3 százalékát, időben kifejezve 3,7 percet fordított ere a tevékenységre. A gyerekek idejük 1,4, a 18-49 éves korosztály 1,7, az idősebbek pedig 1 százalékát töltötte ilyen tartalomfogyasztással.

A teljes lakosságra vetítve 2015 utolsó negyedévéhez képest

  • 2 százalékponttal nőtt az általános szórakoztató csatornák,
  • 1,6 százalékponttal a filmcsatornák,
  • 1-1 százalékponttal pedig az ismeretterjesztő és hírcsatornák részesedése,
  • a két országos kereskedelmi csatorna (RTL Klub + TV2) együttes közönségaránya 3,6 százalékponttal,
  • a közszolgálati csatornáké pedig 1,8 százalékponttal csökkent.

A mozifilmek a teljes műsoridő 10,5 százalékát jelentik csak, de a műsorfogyasztásból 17,2 százalékos a részesedésük, a hírek és az aktuálpolitikai vagy gazdasági tematikájú műsorok pedig alacsony sugárzási részesedésük (2,4 százalék) ellenére is a tévénézési idő 9,4 százalékát tették ki. A műsoridő legnagyobb részét, 30,1 százalékát a nem zenés fikció kategóriába sorolt műsorok teszik ki, ezeket 27,6 százalékban nézték a z utolsó negyedévben. 

A napi fogyasztási cikkek hirdetési rangsora nem okoz nagy meglepetést senkinek (tél, karácsony, hideg): 

  1. kávé
  2. parfüm, kölni
  3. puding, tejalapú desszert

(Az FMCG termékek körébe jelen kutatásban a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoznak.)

A 2015-ös év adatait itt, a 2014-esét itt olvashatják.