- Kultúr
- Média
- médiapiac
- rtl magyarország
- tv2 csoport
- amc
- central médiacsoport
- mediaworks
- hbo
- médiaháború
Jönnek-mennek a milliárdok a magyar médiában
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Összesen 204 milliárd forint árbevételt produkált a harminc legnagyobb magyar médiacég 2016-ban, derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából. Egy évvel korábban ugyanennek a körnek az együttes bevétele 174 milliárd forint volt, vagyis az ágazat 30 legnagyobb árbevételű cége egy év alatt éppen 30 milliárd forinttal tudta növelni az árbevételét.
A toplista első helyen ezúttal is az RTL Magyarország áll, ami 28,1 milliárd forint árbevételt produkált 2016-ban. Ez 800 millió forintos növekedést jelent az előző évhez képest. A német anyacég év elején publikált beszámolójából ráadásul az is kiderült, hogy a cég tényleges árbevétele 2016-ban 104 millió euró, azaz mintegy 32 milliárd forint, volt. (A különbség oka, hogy 2015-től a kábelportfóliójukat a luxemburgi CLT-UFA üzemelteti.) A cégnek közben csökkent a reklámbevétele, 1,4 milliárd forint veszteséggel zárta 2016-ot.
A Vajna-féle TV2 Csoport ezalatt 5,3 milliárd forintos növekedéssel 20 milliárd feletti cég lett, 23,6 milliárd forint árbevételt ért el tavaly. A reklámbevételük négymilliárd forinttal nőtt (14,6 milliárd forint), míg a terjesztési árbevételük 2,3 milliárddal (3,9 milliárd forint), a szponzorációs bevételük azonban 2,1-ről 1,5 milliárdra csökkent. Rengeteg pénzt, 9,2 milliárd forintot költöttek tartalom-előállításra és műsorjogok vásárlására. 2015-ben erre 4,7 milliárd jutott, vagyis 200 millió forint híján megduplázták az erre szánt kiadásaikat.
A harmadik helyen az AMC Networks áll 18,1 milliárd forint árbevétellel, illetve 2,4 milliárdos veszteséggel. Bár hozzájuk tartoznak az AMC cseh, román és holland leányvállalatai, bevételük nagyobb része (10,5 milliárd forint) a hazai értékesítésből származik. Az AMC-t a HBO Holding Zrt. követi, ahová 13,1 milliárd forint folyt be, de ennek csak mintegy negyede, 3,4 milliárd forint származott itthonról.
A Central Médiacsoport (Nők Lapja, Best, 24.hu) 2016-ban 11,4 milliárd forint árbevételt és 214 milliós eredményt produkált, míg a digitális érdekeltségeiket kezelő Central Digitális Média Kft. 3,5 milliárd bevétel mellett 391 milliós nyereséget termelt. A két cég együtt csaknem 15 milliárd forint árbevételt realizált.
A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került Mediaworks idén nem közölt konszolidált adatokat. Csupán 11,3 milliárd forint árbevételt láthatunk náluk 2016-ra, ám ez nem tartalmazza a nyolc beolvasztott cég április végéig elért árbevételét, ami összességében 6,1 milliárdot tesz ki. Ezt hozzáadva a Mediaworks bevételéhez, már 17 milliárd forint körüli összeget kapunk, de mivel tavaly ősztől hozzájuk tartozik a csaknem nyolcmilliárd forintos nettó árbevételt produkáló Pannon Lapok Társasága is, bőven 20 milliárd felett járnak ők is. A Mediaworks egyébként jelezte is, hogy a 2016-os mutatóikat nem lehet összehasonlítani a korábbi évekkel.
A harminc legnagyobb hazai médiavállalat listáján nem nőtt a veszteséges cégek aránya, 2015-ben és 2016-ban is hat-hat olyan társaság akadt, amely nem termelt profitot.