Miklós
-7 °C
2 °C

Apu, ne menj el!

2001.11.27. 12:56
Eltérően a hagyományos reklámkritikáktól, jelen esetben egyetlen szlogent és a mögötte sunnyogó szellemiséget veszünk górcső alá. Azért cselekszünk így, mert a hadsereg népszerűsítésére kiköhögött tévéreklámoknak és plakátoknak mind a koncepciója, mind a megvalósítása pusztán kegyetlen kiröhögésre méltó; illetve mert a szlogen trójai fakutya: olyan mitológiai állítás rejtőzik benne, amelyet érdemes levetkőztetni, hogy megmutatkozzék varangyos teste.
Szőke kisleány mosolyog édesapjára, játékosan kérdi: - Apu, ugye te voltál katona? Apu persze volt, s leperegnek előtte a hadsereggel kapcsolatos lelkesítő képek: 30 éves BMP lövészpáncélosok vonszolják magukat a bakonyi vadonban, cipőpasztacsíkok közül daliás magyar vitéz int, hogy arra, fiúk. - Engedd, hogy felnézzen rád! - javasolja a reklám, és ez az a mondat, amivel foglalkozni kell, nehogy akár egyetlen ártatlan agyba is befészkelje magát az a gondolat, hogy a katonaság valami értéket tesz hozzá az oda besorozott emberekhez, vagy hogy nem vesz el többet, mint amennyit ad.

Nyilvánvaló, hogy egy kisfiú szerencsésebb választás lett volna - tekintettel arra, hogy kislányok csak ritkán örvendeznek a lánctalpas nehézjárművek láttán -, de ezt nem rójuk fel: a reklám szemmel láthatóan a sereg belső fejlesztése, szakember csak futólag látta. Apró bökkenő csak ahhoz képest, hogy az üzenet kiagyalói szerint a gyermeki tisztelet legfőbb forrása a letöltött katonai szolgálat. Mókás, hogy a nem túl nehezen felidézhető valóságban éppen az egyik akadálya.

Hogy felnézzen ránk a kislányunk, ahhoz nyilván az kell, hogy tegyünk valami tiszteletreméltót. Eleve érdemes leszögezni, hogy a fegyverforgatáson kívül még számos lehetőség van, amivel egy apa kivívhatja kicsi szőke lánya megbecsülését; ilyen például a filc ujjbábokkal előadott mackós mese, a lézeres csillagvetítő a szobájában, vagy a Széchenyi-terv bronzplakettje. Emellett az is szükséges, hogy jelen legyünk, vagyis hogy ne hagyjuk hónapokig magára szegény kislányt, egy-egy napot engedve csak, hogy felnézzen egyáltalán. A szülői érzelmek megpendítése nemcsak felháborító a tévéverbunkban, hanem kapitális szakmai hiba is: olyan témát választ hátterül, amely a szándékolt üzenet ellen hat. Ennek legfeljebb akkor lenne létjogosultsága, ha a reklám ettől feltűnőbb lenne, de ez nem volt szempont; az összkép semmi érdekességgel nem szolgál, tankok és katonák nélkül lehetne akár csokoládé- vagy barkácsbolthirdetés is, az ócskábbik eresztésből.

A reklám visszavág saját magának. Az egész ötlet, a gyerekkel reklámozott deportálás olyan megdöbbentően félresiklott, hogy ha nem egy monopólium hirdetése volna, már rég paródiák sorozatát adta volna ki a kaján konkurencia. Még így is érdemes volna egy ráérős alapítványnak megfinanszírozni a parafrázist. Ugyanezzel a kislánnyal egy sokkal kézenfekvőbb üzenet fogalmazható meg: apu, ne menj el! Néhány jól elhelyezett ellenreklámmal meg lehetne buktatni az egész buta hadseregmarketinget, és ezt nem azért érdemelnék meg, mert nem szeretjük a katona bácsikat, hanem azért, mert ha a szakmai munkájuk is hasonló színvonalon folyna, az országot már elfoglalták volna a máltai lovagok.

Meg lehetne kapargatni még a szlogen poltikailag túlfűtött rétegeit: ahol csak arra nézhet fel a gyereke, aki volt katona, ott vagy háború van, vagy háborús hangulat. (Miniszterelnökünk is másként tekint arra, aki nem tett katonai esküt, vagy legalább valamilyen besúgói szerződést nem írt alá - de hát egyszer majd csak befelé fordul és nem kifelé tekintget másképp, főleg esküügyben.) Nem kell azonban túldimenzionálni az ügyet: silány kivitele miatt a reklám hatása is csekély. A hadsereg, akár az egyházak többsége, csetlik-botlik a modern kommunikáció csataterén, s inkább mulatságos, mint ijesztő. A marketing ilyen mérvű elhanyagolása jelzi viszont, hogy valamilyen címen muszáj volt elverni a propagandakeretet. Mivel ez közpénz, legalábbis bosszantó, hogy a kötelezően elmulatandó milliókból fusimunka készült. Inkább költötték volna ezt is libamájjal töltött szarvasgombára. Az legalább valakinek jólesik.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.