Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Arab hírtévé kelet-európai rádiók helyén

2005.10.26. 00:41
A megszűnő rádióadók már elvégezték feladatukat, véli az angol közszolgálati csatorna. Az arab adásra az al-Dzsazíra 24 órás angol sugárzással válaszol.
2007-től indítja el arabnyelvű hírtelevízióját a BBC, jelentette be kedden a társaság. A csatorna indítása nagyobb átszervezéssel kapcsolódik össze, amelynek részeként befejezi működését a csatorna 10 idegen nyelvű rádióadója. A hírek szerint ez 208 munkatárs elbocsátásával jár.

A megszűnő adók közül 8 kelet-európai, amelyek közt van a magyar adás is. 2006 márciusáig bezárják a bolgár, a horvát, a cseh, a görög, a kazah, a lengyel, a szlovák, a szlovén és a thai részleget. A BBC World Service igazgatója szerint ezen adók egyébként a második világháború miatt jöttek létre. "Az adók hozzájárultak a szabadság kiépüléséhez, amely mostanra alapvető jog lett ezekben az országokban" - mondta Nigel Chapman, hozzátéve: "a legtöbb országban megjelentek a BBC-vel hasonló elveket valló orgánumok".

Az Újságírók Nemzeti Szövetségének titkára ugyanakkor úgy fogalmazott: "Jack Straw valóban azt gondolja, hogy olyan országokban, mint Kazahsztán, ahol mindennapos a politikai ellenfelek megfélemlítése és kérdéses a választások tisztasága, fölösleges a World Service?"

Hatalmas az igény az arabnyelvű adóra, vélik eközben a BBC-nél. "A BBC már hatvan éve az egyik legmegbízhatóbb adónak számít a Közel-Keleten". Az arabnyelvű adással a BBC lenne a legnagyobb, tévét, rádiót és internetes tartalmat is nyújtó adó a térségben.

Az átszervezés miatt 236 munkahelyet szüntetnek meg, és 201 munkatársat pedig felvesznek, számolt be a BBC.

Arab csatorna, angol nyelven

A BBC World Service-ének 149 millió hallgatója van, online pedig havi 20 millió látogatót regisztrálnak. A BBC egy szaúd-arábiai társasággal együttműködve korábban már indított arab adást, de szerkesztői nézeteltérések miatt 1996-ban beszüntette a sugárzást.

Ugyanabban az évben indult el az al-Dzsazíra, nem egy BBC-től távozó munkatárssal. Az arab hírtelevízió egyébként 24 órás, angol nyelven sugárzó csatorna indítását tervezi jövő tavaszra.