Egy kis sajtótörténelem: a
Story magazin öt éve indult. Eleinte a Kacsa-vonulaton haladtak, azaz írtak félreérthetőt, még csúnyát is a híres emberekről. De lassan rájöttek, nem kell ez, meg az érettségi bankettnyi hazai sztár is utálni fogja őket, és az 1999/2000 tanévtől a cikkek első számú céltárgya a baba lett, a továbbiak: esküvő, szerelem, family values. Az összes fellelhető hazai pszeudo és még pszeudóbb sztár fotózkodott a mamájával - Pataki Attila például felülmúlhatatlanul szereti az anyját -, de elsősorban a gyereket tartják a fotós elé, attól ugrik a példányszám.
|
"...a Best szeretne húzósabb lenni. Próbálnak is, igaz csak nyolcas betűmérettel, csipkelődni, kiszivárogtatni ezt-azt. "
| |
Azonban ahol fény van, ott árnyék is van. Kellemetlen dolgokról is hírt kell
adni időnként, szerencsére csak külföldről. A nemzetközi színtéren például még
olyanok is vannak, akik leszbikusok - mint Drew Barrymore -, mi is sajnáljuk,
de így van, tessenek megnyugodni.
A Story tehát spanja lett a sztároknak, már semmi derogálót nem mernek
írni, zavartan félrenéznek, ha Eszenyi Enikő ferdén húzza ki a szemöldökét.
(Verebes István mesélte az ATV-n, hogy a Story egy kolleginája elsírta
magát a telefonba, mikor megtagadta tőle az információt, hogyan szokott
fogyókúrázni.)
Az újonnan indult Best szeretne húzósabb lenni. Próbálnak is, igaz csak nyolcas betűmérettel, csipkelődni, kiszivárogtatni ezt-azt. A lap drágább, mint a Story, a kiadó láthatóan a biztos anyagi bázisú vásárlóközönség felé szeretné
pozícionálni. Érezhetően igyekeznek ebben a magazinban érdekesebb sztorikat
szállítani. A főszerkesztő, Ómolnár Miklós nem akadálya, hogy a Best kikerülje
a Story tabloidjait. Ne feledjük, a Story harmadik oldalán mosolygó patriárka
szerkeszti az FHM-et is, ahol a fétisszexbe és a fejvadászok titkaiba vezeti be a férfilakosságot. Ómolnár tehát differenciált egyéniség, igazából másra vágyik, mint Marsi Anikó kiváló pulykanyaklevesét szerkeszteni Madonna elé (cím: "Újra gömbölyödik a pocakja?") egy hosszú életen át.
Az igazi akadálya az érdekesebbé válásnak - már ha valakinek érdekes,
mit csinál szabadidejében egy tévébemondó - az anyaghiány. Elég feltűnő az
üresség a külföldi hírek esetén is, de igazán a belföldi sztároknál égető a
sztorihiány.
|
"A Best virtuális világában bármi megtörténhet, legfeljebb visszavonják, ez egyből két cikk, másfél-másfél flekk."
| |
Eleve a tévéből tájékozódó olvasók meglehetősen kevés embert ismernek.
Necces például a Thor Heyerdahl haláláról szóló sztori - ízlésesen a
Záróra rovatban -, nem mindenki ismeri a Kon-Tiki történetét. Másrészt meg
senkivel sem történik semmi, akivel meg igen, az nem számol be róla. Úgyhogy
marad a csecsemőgondozás Szandinál, mint téma, és emellett egy párhuzamos
univerzum kreálása.
A Best virtuális világában bármi megtörténhet, legfeljebb visszavonják, ez egyből két cikk, másfél-másfél flekk. Az utolsó szám többek között a következő cikkekben tért át a párhuzamos világra: az E.T. szereplői haragszanak Spielbergre, mivel nem lettek világsztárok, hiába filmeztek vele. Az áldozatkész Cherie Blairt imádják a britek. Nem állítanám ilyen biztosan. A személyes kedvencem: Penelope Cruz otthon szaggatja magán az YSL ruháját, mert Tom Cruise elhagyta. Ez a sztori a Best első számában kezdődött, ahol egy hosszú, Claire Kenneth-forgatókönyv szerint működő történetet adtak elő a szakításról. Vegyél feleségül!- kiabálta Penelope Tom Cruise-nak. Nem veszlek, felelte idegesen a sztár, aki nem érezte elég biztosnak a köteléket kettejük között, és felhajtott egy pohár ásványvizet. Én Nicole Kidmant
szeretem, Penelope, rájöttem erre, nemrég.
|
"Remek szakdolgozattéma lehetne mindez a gender studies tanszéken, de a lapkritika szemszögéből a lényeg, hogy a Best ugyanolyan ótvar, mint a Story."
| |
A spanyol színésznő azóta mindenhol megcáfolta az álhírt, de a Best ebbe nem
nyugszik bele. Ők folytatják a történetet, az olvasók meg nem olvassák az Ananovát. "Soha nem voltam erőszakos - nyilatkozta megtört hangon Cruz az egyik spanyol rádióadónak - csak amikor a boldogságomról volt szó. Szerettem egy férfit, és azt akartam, hogy babával pecsételjük meg a szerelmünket. Olyan nagy bűn ez?" Vajon hogy folytatódik a megrendítő történet? Kibékülnek, vagy végleg eltört valami? Érdemes tehát olvasni a Bestet, csak ott tudjuk meg, mi lesz a kidobott virtuál Cruzzal. Én nagyon szeretnék egy Möbius-szalag szerű sztorit, kibékülnek, összevesznek, kibékülnek, összevesznek, az idők végezetéig. És vesszenek össze mindig máson.
Lassan zárjuk le az elemzést. Lényeges jellemző, hogy a Bestben, éppúgy mint a Storyban, mindenki megbűnhődik, akinek túl jó dolga van, aki túlzottan élvezi az életet. Mármint a nők esetében. A nők áldozatkészek, feladják a családjukért önmagukat (Mónika anyukája, Lajcsi felesége stb.), gyerekért a karriert, aki meg nem, az boldogtalan (Sandra Bullock), vagy megveti az öreg szüle Nemtiben (Anettka). A híres, gazdag nők abszolút nem boldogok, hiába állnak az Audik A6-ok a parkolóban, ha az asszonyok sírnak a hálószobában. Schumacher mamát is elhanyagolják a Schumacher fiúk, - gondolom, ja - de ez semmi, Kohl felesége napfényallergiás volt. Remek szakdolgozattéma lehetne mindez a gender studies tanszéken, de a lapkritika szemszögéből a lényeg, hogy a Best ugyanolyan ótvar, mint a Story.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!