Hoffer Eszter és az ördög

2001.07.30. 12:09
A súlyos társadalmi problémák és a szappanopera házassága mindig alkalmat ad a kritikusi zümmögésre. Egyszerűen azért, mert közbeszéd tárgya, és a kritikus is csak ember, utazik buszon, és fülel. A Barátok közt nem először nyúlkál ilyen kérdésekhez, de a szektakártya kijátszásával fordított eddigi toleranciaharcos attitűdjén.
Tekintsük át előbb a szektakérdés legeslegújabb kori történetét, amely rövid és kevéssé fordulatos sztori. Kezdetben volt a rendszerváltás és annak előszele - ekkor jelentek meg széles nyilvánosság előtt a kis- és még kisebb egyházak. Ehhez tegyük hozzá, hogy a nagyegyházak is akkor kapták meg azt a szabadságot, amivel már nekiláthattak a széleskörű propagandához. Törvényszerűen kezdődött meg tehát a lelkek újrafelosztásáért folyó harc, s a szocializmus után mindez gyakorlatilag Afrikáért, szűz területekért folyt. A "szektakampány" ennek a harcnak egy fegyverneme, amelyet a "történelmi" egyházak szoktak bevetni a kisebbek ellenében. Az érvrendszer közismert: agymosásra hivatkozás, családrombolással kapcsolatos vádak, később kínossá váló esetekben az ördögimádat vádjai. Fontos, hogy különbséget tegyünk a szekta és a szektakampány fogalma között. Szektának gyakorlatilag bármilyen felekezet kinevezhető, amely az adott országban törpe minoritás; bár általában a zártabb, heves vezérkultusszal terhelt szervezeteket címkézzük így. A szektakampány viszont olyan kommunikációs forma, amely a vallási ellenségkép megkeresésére és az avval való riogatásra irányul. Célja nem az illető kisegyház eltüntetése, hanem a támadó fél megnyilvánulása és a "jó oldal" szerepének megszerzése.

Civilben szexszimbólum
Jelentősebb szektakampányra Magyarországon az Antall-kormány idejében került sor, Semjén Zsolt és Németh Géza vezénylésével. Akkor a két fő célpont a Hit Gyülekezete és a krisnások voltak. Ma is ők a legerősebbek a köznyelvben szektaként emlegetett közösségek közül - ami az effajta hadjáratok eredményességét enyhén szólva kétségessé teszi. Azóta néhány elszóláson és alkalomadtán a szcientológusok ostorozásán kívül propagandisztikus támadás nem történt ezen a fronton: jelenleg inkább a nagyegyházak preferálása, mint a kicsik támadása van napirenden. (A szcientológia viszont deklaráltan nem vallási mozgalom, tehát nem igazán vonatkozik rá a vallási türelem.) Egészen addig, amíg Hoffer Esztert be nem szippantotta a Kozmikus Kör Testvérisége.

A Barátok Közt legóvárosát nem ismerőknek elbeszéljük, hogy Eszter a BK megkapó ízléstelenséggel és borzalmas szövegekkel elkészített weblapján is mint "a sorozat jókislánya" szerepel. Jó tanuló, kedves, együttérző, romantikus, családját szerető bakfis, aki ráadásul civilben szexszimbólum és -modell. Így is volt ez, amíg meg nem ismerkedett az úgynevezett Bencével, aki viszont tagja egy brrr! egy szektának! (Bencét egyébként az eddig "magyar Houdiniként", ezután "összenőtt szemöldökű szektás balfékként" ismert bűvészfiú, David Merlini alakítja. Személyében a sorozat talán legbizarrabb színészi játéka valósul meg, gyakorlatilag az egész felsőteste csak egyben tud mozogni; a párbeszédeket pedig úgy adja elő, hogy képes egyazon frekvencián tartani a hangját. Protokolldroid.)

Bence előbb csak ravasz trükkel tudja elcsalni Esztert a közösség előadására. Már itt komikus helyzetet idéz elő, hogy a sorozat szerkesztői nem tudták eldönteni, milyen jellegű szektát szerepeltetnek. A tematikát ismerők ugyanis első blikkre meg tudják állapítani, hogy az illető kisegyház/szekta radikálkeresztény, keleti eredetű vagy - ritkán fordul elő - ufonita vallású. A BK szektája azonban kínosan kerüli a legalapvetőbb konkrétumokat is, és csupán arról hajlandó beszélni, hogy "találd meg önmagadat, hagyd ott a családodat, ha nem engednek kiteljesedni".

A következő stációban Eszter ellátogat a gyülekezet offline honlapjára, vagyis a templomukba. Az imahely körberakott székekből vagy fatuskókból áll, körös-körül szakadt Bahia-leplekkel. A szektavezér hasonló kendőt hord a nyakában, és még mindig csak arról beszél, hogy legyél önmagad. Ennél több soha nem is fog kiderülni róluk; ez az első olyan vallás, amely az emberben magában hisz. Paradox, valóban, hiszen a vallások alapvető kritériuma szokott lenni valamiféle, az embernél azért kicsit felsőbbrendű entitás - de nem baj. A lényeg ebben a sorozatban nem is ez, hanem hogy elszippantják a gyereket a családi kemence padkájáról a szortyogó tüzes pokolba, mint krokodil a lemaradt hápikacsát. Mert ezek olyanok.

A további események inkább akció-, mint értelemdúsak. A lényeg, a véleményformáló történés már lezajlott. A kamaszlányokat előbb elcsábító, majd elrabló és esetleg kecskevérrel bedörgölő szektás képe rögzült; előbb fórumok nyílnak a szekták veszélyeiről internet-szerte, fiatal szülők turkálnak leánygyermekük udvarlójának motorostáskájában a Necronomicon vagy a Legújabb Szövetség után, aztán majd jól megkergetik vasvellával a turnézó Merlinit a jó magyar népi elemek, akik ugye Isaurának is. Mármint hogy gyűjtöttek a felszabadítására, igen.

Van egy szép angol kifejezés: foolproof. Az olyan termékekre alkalmazzák, amelyeket a lehető legszerencsétlenebb és legostobább tulajdonos sem tud se tönkretenni, se rosszul használni. A szektatéma egy szappanopera keretében nem ilyen. Ez nem is annyira a témából magából ered, hanem az ország viszonylagos ideológiai elmaradottságából (ld. Isaura), és a BK nézettségéből. Nézettség alatt itt nem csupán a nézők száma értendő, hanem az alapállásuk is. Márpedig a Barátok köztöt kikapcsolódásként, laza esti érdekességként fogják fel, amely azonban egyben virtuális valóságot is teremt számukra. Könnyebben ver tehát gyökeret az emberrabló szektáról szóló sematikus ábra, mint ha szakállas államférfiak dünnyögnének ilyen veszélyekről.

A kérdés ugyanaz, mint a homoszexualitás tematikáját felvető fordulatnál: mire jó ez az egész? Az alapállás azonban drámaian megváltozott. Míg a meleggé változott Hoffer Misi esetében a rendezés, a képernyőre kerülő anyag nem foglalt határozottan állást, addig a szektakérdésben egyértelműen megteszi. A probléma nincs körbejárva és megcsodálva; a családromboló szekta egyetlen jellemzője, hogy feneketlenül és irracionálisan gonosz. Nincs más megközelítés, csak ítélet van. Hangulatkeltés a szó legócskább értelmében, lakosságriogatás a lehető legszélesebb nyilvánosság előtt és hatékonyan - épp ahogy Németh Géza szerette volna csinálni. Nincs másik oldala az éremnek. És ha egy éremnek nincs másik oldala, akkor az hamis.