Judit
-2 °C
8 °C

Jelek a falakon

2001.06.26. 08:44
A fogyasztói vásárlókedv felélesztésére egyre újabb és újabb ötleteket kell bevetniük a cégek reklámszakembereinek, hiszen a vásárlók pénztárcájukat erősen magukhoz szorítva próbálnak ellenállni a költekezés ösztönének. A félelmetes marketingosztály pedig nem válogat az eszközökben, akár a Harcosok klubja szappanfőző kisiparosát is csatasorba állítja, mit sem törődve heves ellenkezésével.
Először az Index - mostanra már történelminek mondható - régi nyitólapján tűnt fel. Szabálytalan időközönként eltakarta az aktuális híreket, ezzel őrületbe kergetve az információ után szomjazó olvasókat. Egyes jól értesült, de persze nevüket elhallgató internetszakértők egy újfajta flash-alapú vírusra vagy hackertámadásra gyanakodtak. A Jel azonban hamar elhagyta a virtuális tereket, és óriásplakát formájában elárasztotta a való világot is. Néhány tikosszolgálati kapcsolatokkal rendelkező kisnyugdíjas szerint egy szekta céltudatos lélekvadászatának mágikus jelei tűntek fel Budapest legfrekventáltabb, így reklámfelülettel is sűrűn telehintett helyein, míg a Popcorn és a Bravo sokat megélt olvasóközönsége Kovács Ákos új albumának kampányát gyanította a háttérben.

Pár héttel később egy rövid internetcím is megjelent a plakátokon. Mindenki tudni vélte, hogy csak egy újabb vitafórum, mozi- és koncertajánló site, vagy ingyenes pornóoldal nyílt meg a világháló egy kies szegletében. A merészebbek, a vállalkozó kedvűek, akik egy véletlen egybeesés folytán általában éppen a magas vásárlóerővel rendelkező, fiatal rétegből kerültek ki, meg is látogatták a honlapot. Azonban csak egy a Mátrix stílusában készült animációkkal, és sejtelmesen áradó MIDI-hangokkal felpörgetett oldalacskát találtak, ami a sokat sejtető regisztráció után sem vezetett sehova. Így a kíváncsi sokaság némi csalódottsággal távozott a site-ról, miközben az oldal készítői gazdagabbak lettek a regisztrációk során felhalmozódó raklapnyi e-mail címmel.

Az emberek elkezdtek csüggedni. A kétségbeesés odáig fajult, hogy egyesek már az Országimázs Központ hirdetésére gyanakodtak, amikor végre a rejtély egy csapásra megoldódott. A vörös jel helyén formás reklámfotó jelent meg, amely egy krómmal és metálfénnyel sűrűn futtatott kisautót ábrázol. A két plakát közti folytonosság fenntartása érdekében a szlogen a jel felkutatására buzdít, és a figyelmes szemlélő meg is találhatja a sejtelmes rúnát a fotón, közvetlenül a termék mellett futó kerítés léceinek negatívjában.

A tévéreklám pedig egy csapásra fellebbentett minden titkot, és kielégítette a kampány alatt lelkileg meggyötört emberek kíváncsiságát. A filmben ugyanis egy titkos, természetesen nagyon exkluzív klub tagjai viselik testükön a jelet, amelyet egy autó, mondjuk ki: a Renault Clio sebességváltója éget a tenyerükbe. A klip ugyan kicsit erőltetett, de tökéletes magyarázatot ad a többhetes titkokra, ezért csak az előzményekkel együtt értékelhető. Az összkép pedig egy pontosan kivitelezett, a célközönséget mindvégig szem előtt tartó, a figyelemfelkeltést ötletes eszközökkel kierőszakoló piacbevezető kampányt mutat. Az alkotóknak egy bödönnyi jól bevált klisé és némi pipettával adagolt ötlet segítségével sikerült kiemelniük a kampányt a mindent elárasztó plakáterdőből, és eredetit alkottak a főműsoridőt kék vérrel szennyezett tamponokkal és hagyományos mosóporokkal szétszaggató reklámklipek között. Ráadásul az internetes reklámban rejlő lehetőségek kihasználásával igazi többletráfordítás nélkül érték el a kiszemelt célközönséget. Mindent megtettek tehát, hogy a tehetős középosztálybeli fiatalokat rábírják a vásárlásra, és elhitessék velük, hogy a Renault Clio nem csak egy közlekedési eszköz, de egy életérzés is.

Az már csak groteszk mellékzönge, hogy a kampány alatt mindvégig szem előtt tartott, sőt a reklámfilmben vizuális utalásokkal is megidézett minta ellentmond a hirdetés vásárlásra buzdító szellemiségének. Ugyanis a film vágásai, beállításai, sőt még a szereplő személye is erősen emlékeztet a pár hónap alatt kultuszfilmé terebélyesedő Harcosok Klubjára, amely éppen a fogyasztói társadalom személyiségromboló hatásai ellen emelt szót. A Harcosok klubja emberi zsírból szappant főző, céges emblémaszobrokat felrobbantó, az ökölharcban a szabadságot kereső skizofrén főhőse azonban - a hirdetésben feltűnő hasonmásával ellentétben - egy pillanatra sem értékelné az új Clio formás vonalait vagy tágas belső terét, hanem egy méretes baseball-ütővel ripityára törné a szélvédőket, így nyáriasítva a kisautót.

De még mielőtt a marketingipart az évezredek során felhalmozott kulturális kincs módszeres megbecstelenítésével vádolnánk, törődjünk bele, hogy a reklámnak már csak ilyen torz a logikája. A bennünk élő kulturális utalásokat felhasználva, vagy inkább kihasználva, de nem elpusztítva buzdít minket vásárlása, fogyasztásra, habzsolásra. Ezért tűnhetnek fel olyan reklámok, amelyek Napóleon Európát leigázó hadjáratát csak a sör, egy bizonyos sör élvezetének hajszolásával magyarázzák, és ezért nem lenne meglepő, ha a Dáridót megszakító reklámblokkban egyszer csak megjelenne Jézus, amint chipset osztogat kenyér és hal helyett, vagy Mózes, aki nem törvénytáblákat visz népének, hanem egy adag Happy Mealt.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.