Aladár, Álmos
-2 °C
9 °C

Mit néznek a gyerekek a tévében?

2006.02.15. 11:00
Az Országos Rádió és Televízió Testület szerint a korhatárkarikák megvédhetik a gyerekeket a fröcskölő vérrel, odaszáradt spermával és kilógó zsigerekkel szennyezett tévéműsoroktól, és a korhatár-besorolást követő szülők kézen foghatják gyerekeiket, és elvezethetik őket a rajzfilmblokkhoz, ahol még él Frédi és Béni, és ahol nem Majka, hanem Spongyabob az igazi sztár. De vajon tényleg csak rajzfilmeket néznek a legkisebbek, és egyébként is hány alsós izgulta végig a 8 milliméter című amerikai thrillert? Tudjon meg mindent a kicsinyek tévézési szokásairól!

A 4 és 12 év közötti korosztály tévénézési szokásait vizsgáltuk. Csalódni fog, aki eddig azt hitte, hogy a túlzásba vitt horrorfilmek miatt verte meg Jancsika a gyerekét az iskolában, de megtudhatja, hogy miért fújja fejből az összes reklámszlogent az egész harmadik bé.

Előzeteseket néznek

A hagyományosan legnagyobb televíziós nézettséget hozó januárt vizsgáltuk az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési rendszerének statisztikai adatai alapján. A hónap első felében a korcsoport nagy része még otthon ült egész nap, hiszen iskolai szünet volt, de a téli hónapokban a gyerekek amúgy is többet ülnek a villogó csodaláda előtt, mint mondjuk tavasszal, amikor már nem fagynak oda a játszótéri hintákhoz.

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Nielsen működésének bemutatása

A legnézettebb műsorok rangsora ebben a korosztályban lényegesen eltér a teljes populáció vagy éppen a kereskedelmi szempontból legfontosabb 18 és 49 év közötti korcsoport nézettségi rangsorától, ami elsőre azt sugallja, hogy a gyerekek tévénézési szokásait nem befolyásolják a szülők tévézési szokásai.

Meglepő módon a hónap legnézettebb műsora a 4 és 12 év közötti gyerekek körében az Tv2 műsorajánlója volt, míg a második helyre az RTL Klub január elsejei időjárás-jelentése futott be. Az előbbit a korcsoport 25,2 százaléka, 235 025 gyerek nézte meg, míg az időjárásra 22,1 százalék, vagyis 229 166 óvodás és kisiskolás volt kíváncsi.

Még meglepőbb, hogy a húsz legnézettebb műsorszám között nyolc a két kereskedelmi csatorna műsorajánlója, de a gyerekek legnézettebb műsorai közé több más töltelékprogram is befurakodott: így az RTL Klub Üzenetek című szösszenete a hetedik lett, (a január elsejei kisfilmet 220 962 gyerek látta), de jó nézettséget ért el például az alig harminc másodperces Sorozatkvíz is. (Az RTL Klubon a Barátok közt után sugárzott telefonos játék felhívást 191 233 gyerek látta január 12-én).

A nézettségi ranglistát böngészve szembetűnő, hogy a gyerekeket legjobban érdeklő műsorszámok általában az esti órákban mennek, a legnézettebb adás például este kilenc óra után pár perccel ment, amikor a konzervatív családvezetési segédkönyvek szerint a gyereknek már a fogmosáshoz és a lámpaoltáshoz kéne készülődnie.

Jobban bírják a reklámokat

Az adatok tanúsága szerint azonban a gyerekek együtt tévéznek esténként a szüleikkel, csak ők nem kapcsolnak el / nem mennek el vécére / nem hoznak egy sört a frigóból, amikor olyan érdektelen műsorszámok jönnek, mint a tévéajánló, az időjárás-jelentés vagy éppen az emelt díjas telefonszavazások hirdetései. Az AGB Nielsen általunk használt adatsorában egyébként nem szerepelnek a kereskedelmi reklámblokkok, de a műsorajánlók sikere és a külföldi vizsgálatok eredményei alapján arra lehet következtetni, hogy a gyerekek a hirdetéseket is jobban tűrik, mint a felnőttek.

Mindezt megerősíti, egy az AGB Nielsen által készített felmérés is, ami szerint "valamivel tovább időzik a breaken (reklámblokkon) a kis települések lakossága, az alsó vásárlóerő kategóriákba tartozó népesség, az 5 vagy több tagú háztartásban élők, a gyermekesek, és a 4-12 éves gyerekek". Az AGB Nielsen szerint ugyan a különbségek nem nagyok, de például egy háztartásban sokkal ritkábban kapcsolják el a tévét a reklámok alatt, ha a családban van 14 év alatti gyerek is.

Éppen ezért érthetőek azok a kezdeményezések, amelyek gyermekeknek szánt műsorszámok környékén teljesen betiltanák a reklámokat. Ilyen reklámtörvényt fogadtak el például Svédországban is, de Magyarországon csak az alkohol és dohányreklámok nem vetíthetőek kiskorúaknak szóló műsorszám előtt és után, és a reklámtörvény csak annyit mond ki, hogy a "reklám nem építhet a kiskorúaknak a szüleik, tanáraik vagy más személyek iránti bizalmára, továbbá a kiskorúak tapasztalatlanságára és hiszékenységére" és "nem szólíthat fel közvetlen formában kiskorúakat, hogy szüleiket vagy más felnőtteket játékok, illetve más áru vagy szolgáltatás vásárlására".

Frédi és Spongyabob

Ha a csatornák önreklámjait és egyéb, rövid promóciós műsorait nem vesszük figyelembe, akkor a gyerekek közt a legnépszerűbb műsor a Dinkák a gatyában című német vígjáték volt január elsején. A német szofterotikus tinivígjáték legrosszabb hagyományait követő filmre az este nyolc órás kezdés ellenére is 228 099 gyerek volt kíváncsi.

A második helyre, ezen a csak szórakoztató műsorokat tartalmazó listán az Irigy Hónaljmirirgy show január 29-i műsora futott be (a gyerekek 21,5 százaléka nézte), míg a harmadik a Cobra 11 január elsejei epizódja (a gyerekek 21,5 százaléka nézte), a negyedik pedig a Barátok közt január 12-i adása lett (a korcsoport 21,1 százaléka látta). Az ötödik helyet az Áll az alku csípte meg a maga 19,7 százalékos közönségarányával.

A legnézettebb rajzfilm egyébként a Frédi és Béni lett a Tv2-n, a január nyolcadikán hajnali tízkor sugárzott részt a magyar kisiskolások 18.9 százaléka izgulta végig. Ez azonban már csak a nézettségi lista huszonnyolcadik helyére volt elég, ami persze nem jelenti azt, hogy a gyerekek már nem szeretik a rajzfilmeket. A listán több tucat rajzfilm szerepel, így például a Spongyabob (18.4 százalékos közönségarány), a Benjámin, az elefánt (18,3 százalék), a W.I.T.C.H (15,6 százalék) vagy éppen a Babar (15,1 százalék). Emellett a rajzfilmsorozatok sok gyereket vonnak el más, inkább felnőtteknek szóló programoktól is. Például amíg az MTV-n tavaly januárban nem volt esti mese addig a Tényeket és az RTL Klub Híradóját a gyerekek 20,3 százaléka nézte meg, idén januárban viszont az esti mese miatt 15,3 százalékra csökkent. A közszolgálati csatorna nézettsége pedig ebben a korcsoportban egy év alatt 4,7 százalékról 11,8 százalékra nőtt.

Már ágyban a helye

Az adatok alapján egyébként a gyerekek egyáltalán nem tévéznek olyan sokat éjszaka, mint ahogy azt a jövendő generáció elkorcsosulásáról szóló elméletek alapján gondolnák. Az esti tíz óra után véget érő műsorszámok közül például a Bérgyilkos a szomszédom című vígjátékot nézték a legtöbben (tíz óra után egy perccel ért véget). Bruce Willis és Matthew Perry vígjátéka a gyerekek 13,2 százalékát érdekelte.

Az este tizenegy után véget érő műsorszámok közül a Nevem: Senki aratott, az olasz-német-francia vígjáték a gyerekek 10,4 százalékát tartott a képernyő előtt még ezen a késői órán is.

Az igazán brutális filmeknek pedig tényleg elenyésző a nézettsége, a 8 milliméter című pornóval, halállal és szadizmussal foglalkozó filmalkotást például csak a 4 és 12 év közötti lakosság 1,8 százaléka látta az RTL Klubon január 21-én este fél tizenegytől. Ez, bár az AGB Nielsen adatai ilyen kis mintánál már erősen pontatlanok, 16 949 gyereket jelent.

Kezdje az évet egzotikus körutazással!

Fedezze fel Madagaszkár, Burma, Peru kincseit, Indiát a kelet csodálatos világát.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.