Natália
-3 °C
8 °C

Cigányok ideje

2005.02.08. 03:26
Valószínűleg egy hét alatt elveszítjük a fonalat, Berényi Miki meg a Híradó akkora pusztítást végez az agysejtjeinkben, hogy újból kéne tanulnunk, hogy a Nagy Ő kinek a fenekét fogta meg az Akropoliszon, ki nem merte megenni a gümőkóros svábbogarat a túlélőszigeten, vagy hogy a használt mobiltelefonokkal bizniszelő kigyúrt kényszervállalkozó végül az egyedülálló műkörmössel vagy a magányos szoláriumos csajjal esett-e kísértésbe a trópusokon. Ennyit meg nem ér az egész.

A képernyőfüggők azonban már a tévé tetejét ütögetve követelik az újabb realityt, ezért az RTL Klub nem adja fel, újabb és újabb valóságokat készít rendületlenül.
Talán ezért bukott meg sorra minden nem naponta jelentkező valóságshow, a Tv2 szadista, sárban fekvő ember arcába üvöltő katonai realityjétől kezdve az RTL Klub forró égövi szoftpornójáig, mert nekünk nem egy hét múlva kell a konfliktus, meg a dugás, hanem már a holnap esti körömpörkölt mellé.

Túlkoros szilikon helyett roma musical

A képernyőfüggők azonban már a tévé tetejét ütögetve követelik az újabb realityt, ezért az RTL Klub nem adja fel, újabb és újabb valóságokat készít rendületlenül. Így került képernyőre Zalatnay Sarolta egykori táncdalénekes, akit azonban még azelőtt lecsuktak, hogy megismerhettük volna könnyekkel, kutyákkal és szilikonnal teli életét. Helyette érkezett Győzike, az arany playback-díjas médiaroma, az egyszemélyes Macska-Jaj, aki a Romantic élén milliókat haknizott össze, nem mintha nem lett volna már a családjáé egész Nógrád.

Az ötlete persze nem új, az előkép egyértelműen az MTV-n évek óta futó Osbournes, ami az Black Sabbath egykori énekesének rockzenétől és ajtócsapkodástól hangos családi életét mutatja be. Az elkényeztetett gyerekekkel és a perzsa szőnyegre szaró kisállatokkal operáló valóságshowt persze nem lehetett egy az egyben Magyarországra alkalmazni, hiszen nálunk hiányzik az az Egyesült Államokban sem túl népes réteg, amelyik kastélyokat és jachtokat gyűjt össze a színpadon ugrálva, majd a drogok és az alkohol által még megkímélt két tucat agysejtjével egy házasságba menekül, és létrehoz egy különös, bizarr emberi csoportosulást, ami olyan, mint egy család, csak sokkal többet üvöltöznek benne.

Zaj és szeretet

A készítők azonban jó érzékkel találták rá arra az emberre, aki a legközelebb áll ehhez az eszményi valóságshow-szereplőhőz. Győzikének ugyan nincs jachtja, de van precíz ízléstelenséggel berendezett kastélya, van egy zajos családja két elkényeztetett gyerekkel, és ugyan nem kiégett zenész, de legalább még sose hallotta senki élőben énekelni.

Ehhez jön még, hogy Győzike roma, ami a rasszizmustól legmesszebb eső sztereotípia szerint annyit tesz, hogy nagy a szíve, de könnyen dühbe jön, nagyhangon veszekszik otthon, de mindig hamar megbocsát mindenért, két kézzel szórja a pénzt, de nem irigy, óriási mulatságokat rendez, ahová kiterjedt rokonsága mellett az egész falut is meghívja, szabadidejében pedig biztos kannázik is egy kicsit.

A roma szervezetek persze biztos tiltakoznak majd, amiért Gáspár Győző lesz az ország legismertebb cigánya, ezzel is erősítve egy rakás előítéletet, amik ellen a roma értelmiség teljes erővel küzd már évtizedek óta. De az igazság az, hogy a cigányság előítélet-mentes elfogadása még messze van, ezért inkább örülni kéne, hogy végre van egy népszerű roma figura a tévében.

Kicsit szirupos roma musical és visszafogott szociohorror Győzike valóságshowja
Főleg, hogy Győzike a maga tahóságában is szerethető. Együtt tanul nagyobbik lányával, bár az általános iskolai számtanpéldákat számológéppel ellenőrzi, szó nélkül elrohan feleségének harisnyát vásárolni, bár persze rossz méretet hoz.

A készítők erősen rá is játszanak erre a kicsit esetlen és nagyon műveletlen figurára, azokat a jeleneteket, amelyek esetleg ellenérzést kelthetnének, ügyesen kivágják, így például nem tudhatjuk meg, hogy mennyit is költ a Gáspár-család egy tipikus bevásárló körúton, csak sejthetjük, hogy a számla messze százezer felett van. Helyette hangos szóváltások és nagy összeborulások követik egymást percenként, minden olyan, mint egy Kusturica-film gyerekeknek szóló adaptációjában.

Kicsit szirupos roma musical és visszafogott szociohorror Győzike valóságshowja, ami egyértelműen az utóbbi időszak egyik legérdekesebb televíziós kísérlete. Kérdés, hogy meddig érdekli a cigány idill a nézőket, hogy meddig köti le őket Gáspárék kicsit zajos, de azért nagyon szeretetteljes élete. Ha csökken a nézettség, talán őszintébb jeleneteket, több valódi konfliktust kapunk, de valószínűbb, hogy inkább vásárolnak egy kölyökkutyát, ami majd időről időre nagy gombszemekkel fog bámulni a kamerába közvetlenül a reklámblokk előtt.