Félrevezetés miatt feljelentette Koltai reklámját az MTI

2007.10.30. 12:40
Reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál és etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől a Magyar Távirati Iroda a "barcikai ősanya"-médiahack miatt, aminek szeptember végén számos hírportál bedőlt, és ami valójában az új Koltai Róbert-film reklámkapányának volt csupán a része.

A hír, mely szerint "szenzációs fordulatot vett a kazinbarcikai régészeti kutatás", először a Borsban jelent meg szeptember 24-én. A cikk Arday Zsolt régész állításaként azt írta, hogy Kazinvbarcikán találtak egy női csontvázat és több korabeli tárgyat, a lap azt is közölte, hogy minden jel szerint Álmos vezér nővérének, a "barcikai ősanyának" a sírját találták meg. A hírt ezután az MTI is lehozta ugyanazon a napon, 16 óra 39 perckor, ezt követően pedig számos hírportál is beszámolt a hírről, mint például a Stop.hu, a Figyelőnet, a Duna Televízió, az EchoTv, a Magyar Rádió és az MTV honlapja, illetve a Magyarcentrum.hu, a Jobbhirek.hu, és a Kuruczinfó és a Fidesz.hu is. Az álhír félóráig olvasható volt az Indexen és a Népszabadság.hu-n is.

Az MTI szerint nem hibáztak

A Magyar Távirati Iroda most kiadott cikke szerint az ő megyei tudósítójuk a cikk megjelenésének napján megkereste Arday Zsoltot, akiről kiderült, hogy nem régész, hanem történész. Az MTI szerint az újságíró az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát és véleményük szerint a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság és a miskolci Herman Ottó Múzeum szakembere lerántotta a leplet a szélhámosságról, a kiegészített MTI-hír 66 perccel követte az eredetit. (Az MTI azonban csak kérdőjellel beszélt átverésről és a múzeum igazgatójának véleményét írta le, nem beszélt egyértelműen szélhámosságról, sőt a következő napokban fotókat is közölt a barcikai ősanya állítólagos sírhelyéről.

Az álhír valódi menedzseléséről két napra rá az Indexen megjelent cikk számolt be először, mi találtuk meg a kapcsolatot az álhír és Koltai Róbert Megy a gőzös című új filmje között is.

Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze "a szenzációs kazincbarcikai lelettel és a Boszorkány-szögben folytatott ásatással kapcsolatban", és a kételyek eloszlatását ígérték. A sajtótájékoztatón azonban már nem ők voltak a főszereplők, hanem a Koltai Róbert-film produkciójának vezetői, akik immár nyíltan, magukat "leleplezve" az új magyar film reklámozására használták fel a rendezvényt.

Ekkor már a Bors is beimerte, hogy együttműködött a szervező Prospero Reklámügynökséggel és a film producerével, Koltai Róbert fiával. "A történet jól elő volt készítve, a szervezők történészekkel egyeztettek, "leleteket" szereztek be , egy valóban élő legendára ültették mondandójukat. A forgatókönyv pontosan ki volt dolgozva, titkos megbeszélésen egyeztettünk, és a szerkesztőségben is mindössze hárman tudtuk, miről van szó" - írta a bulvárlap. (A barcikai ősanya az Index információi szerint valójában nem valódi lelet, hanem egy iskolai szemléltetésre használt műanyag csontváz volt)

Törvény rögzíti a megtévesztő reklám tilalmát

Az MTI beadványában más cikkelyek mellett arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, annak egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, és a gazdasági reklámból egyértelműen ki kell tűnnie gazdasági jellegének. A reklám továbbá sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. A hírügynökség utal arra a rendelkezésre is: ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg, amely híreket, szerkesztőségi anyagokat vagy műsort tartalmaz (televíziós-, rádiós hírműsor, nyomtatott sajtó, internetes tartalomszolgáltató), akkor azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetés jellege egyértelműen kitűnjön. Mindemellett törvény rögzíti a burkolt reklám, valamint a megtévesztő reklám tilalmát.

A fogyasztóvédelmi hatóság elmarasztalása pénzbírsággal is járhat, az MTI reményei szerint pedig a reklámetikai kódex megsértése a szakmán belül riaszthatja vissza a reklámozókat hasonló, hatékonynak tűnő akcióktól.

Szánalmas

"Szánalmas és megdöbbentő, hogy a Magyar Távirati Iroda saját szakmai hibáit igyekszik másra kenni" - nyilatkozta az Indexnek az ügyről P. Koltai Gábor, a film producere, aki szerint nem ők vezették félre a fogyasztókat, hiszen nem adtak ki közleményt, az MTI egyszerűen egy ellenőrizetlen hírt vett át, és aztán most máshol keresi a felelősöket.

"Az álhírrel ráadásul a film reklámozásán túl a magyar média állapotára is fel szerettük volna hívni a figyelmet" - állítja Koltai, aki szerint az akció sikeres volt, hiszen kiderült, hogy nem túl nehéz bármilyen hülyeséget lenyomni a sajtó torkán.

"A reklámkampány megkezdése előtt konzultáltunk jogászokkal, akik szerint legfeljebb Álmos nővérének rokonait bánthatná ez a fricska" - tette hozzá mindehhez Kovács Tamás, a gerillamarketinget kiötlő Prospero Reklámügynökség vezetője.