Vilma
-7 °C
4 °C

Több csatorna is bűnhődhet Havas Henrik miatt

2006.02.02. 17:07
Havas kötelező biztosítást reklámozott, pedig politikai műsort vezet, ezért minden olyan adót megbírságolhatnak, ahol lement a hirdetés.

Az ORTT megbüntetné szinte az összes magyar televíziós csatornát, amiért tavaly novemberben és decemberben sugározták azt a reklámot, amiben Havas Henrik kínálgatott kötelező gépjárműfelelősség-biztosítást. Az Országos Rádió és Televízió Testület álláspontja szerint ugyanis törvénysértő olyan televíziós személyiség reklámban való szerepeltetése, aki feltűnik politikai hírműsorokban is, Havas Henrik pedig a Mokkában néha politikáról is beszélget.

A MÁV Általános Biztosító Egyesület reklámszpotja az ORTT álláspontja szerint sérti a Rádiózásról és Televíziózásról szóló törvény tizedik paragrafusának negyedik bekezdését, ami kimondja, hogy "A műsorszolgáltató híreket közlő és időszerű politikai tájékoztató műsorszámokban rendszeresen szereplő belső és külső munkatársai sem képben, sem hangban nem jelenhetnek meg reklámban és politikai hirdetésben"

A hirdetésben egyébként Havas Henrik Szulák Andrea társaságában próbálja átcsábítani az államvasutak biztosítójához az autósokat.

Senki sehol soha?

Az ügyben szinte az összes televíziós csatorna érintett lehet, hiszen a reklám az országos adókon és a kábeltelevíziókon is ment. Csak azok az adók úszhatják meg az ügyet, amelyek nem Magyarországon vannak bejelentve, így nem terjed ki rájuk az ORTT hatásköre. Ilyen például az Angliából sugárzó Viasat3 és a Romániában bejegyzett Cool.

Havas
Havas Henrik és Szulák Andrea a reklámban

Az általunk megkérdezett, név nélkül nyilatkozó televíziós szakemberek szerint viszont a törvényből nem egyértelmű, hogy a tiltás minden csatornára vonatkozik-e, vagy csak arra az adóra, ahol a médiaszemélyiség politikai műsort készít, vagy vezet. Ha helyes az ORTT értelmezése, akkor ezentúl a csatornáknak ellenőrizniük kell, hogy a hozzájuk érkező reklámszpotokban feltűnnek-e olyan szereplők, amelyek más adókon politikai műsorokban is láthatóak.

Még megfontolják

"Az ORTT eddig csak nyilatkozattételre hívta fel az ügyben érintett televíziós csatornákat, a végső döntés csak két három héten belül várható" - nyilatkozta kérdésünkre Vékony Éva, az ORTT szóvivője, aki ennél többet nem akart elárulni a folyamatban lévő ügyről.

"Mi a médiahatóság kérésére elküldtük a hivatalos álláspontunkat. Az ügy lezárulásáig azonban nem szeretnénk nyilatkozni az esetről" - mondta el lapunknak Lóránt Gergely, a Tv2 pr- és marketingvezetője.

Hasonló esetben egyébként egyszer már járt el a médiahatóság, amikor Pallagi Ferenc miatt vizsgálódott. a Blikk főszerkesztője akkor újságját ajánlgatta a Danubius Rádió műsorán, annak ellenére, hogy a Nap-Kelte állandó műsorvezetője. Ebben az esetben az ORTT az MTV-t figyelmeztette, hogy műsorszolgáltatásában rendszeresen szereplő belső és külső munkatársaival olyan szerződést kössön, amely kizárja, hogy ők műsorszolgáltatónál reklámban megjelenhessenek. A Testület akkor nem állapított meg törvénysértést a reklámot közlő műsorszolgáltatóval szemben.