Szellő Istvántól kapjuk a híreket

2007.02.13. 16:05
Tavaly a választások alatt ugyan erősödött a Tv2, de ősszel már ismét az RTL Klub hírműsorait nézték a legtöbben. Az MTV-t soha nem nézték egymillióan, ráadásul Pálffy Istvánt még Benny Hill ismétlése is megveri néha.
A hírműsorok versenyét még mindig az RTL Klub vezeti, Szellő Istvántól és Erős Antóniától kapja a legtöbb ember a híreket. A 2006-os év minden hónapját az RTL Klub nyerte az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján, a második a Tv2, a harmadik pedig, jócskán lemaradva, a közszolgálati csatorna.

Tavaly év elején még minden korcsoportban, a teljes lakosság körében, a reklámozók számára fontos 18-49 év közötti korosztályban, és a politikusok által figyelt 18 évnél idősebbek körében is az RTL Klub Híradóját nézték a legtöbben. A műsornak tavaly januárban még átlagosan 1 750 546 nézője volt, míg a Tényeket 1 637 399-en, az MTV hírműsorát pedig átlagosan mindössze 790 367-en látták.

A választások alatt élre tör a Tv2

Áprilisban, a választási hajrában azonban megerősödött a Tv2, és a teljes lakosság körében már utolérte az RTL Klubot. Májusban újból beleerősített az RTL Klub, de nyáron már a Tv2 vezetett több korcsoportban is, sőt egyetlen hónapra, júliusban még a reklámidő elszámolásban használt 18 és 49 év közötti korosztályban is 0,2 százalékponttal megközelítette az RTL Klubot. Júliusban a Tényeket átlagosan 1 095 013-an nézték, míg az RTL Klubot csak 871 881-en választották az AGB Nielsen statisztikai adatai alapján. A Tények nyári megerősödése egyébként nem meglepő, hiszen a Tv2 mindig jól szerepel, a pangó reklámpiac miatt kevésbé lényeges nyári és téli hónapokban.


Hírműsorok havi közönségaránya 2006 januártól 2007 januárig a teljes lakosság körében

A választások alatt és nyáron az MTV Híradója is erősödött: áprilisban a közszolgálati adó célközönségének tartott 18 évnél idősebb, tehát választókorú lakosság 8 százaléka választotta Pálffy Istvánt, míg némi visszaesés után, az MTV augusztusban már átlagosan a nagykorúak 11,2 százalékát látta el hírekkel.

Szeptemberben és októberben azonban már csökkent a közszolgálati adó hírműsorainak a nézettsége, annak ellenére, hogy az MTV ostroma miatt a csatorna a hírek középpontjába került. Pálffy Istvánra ősszel és tavasszal már csak a nagykorú lakosság 10,5 százaléka volt kíváncsi, idén januárban pedig ebben a korcsoportban is 10 százalék alá esett az adó hírműsorainak nézettsége a potenciális nézőközönségre vetítve.

Ősszel, az őszödi beszéd kiszivárgásának hónapjában még a Tv2 vezette a hírműsorok nézettségi versenyét a teljes lakosság körében (12 százalék), és a választókorúak körében is (13,5 százalék) az RTL Klubbal szemben (a teljes lakosság körében 11,4 százalék, a nagykorúak közt pedig 12,9 százalék választotta az adót). A kicsinek tűnő különbségek ellenére a Tv2 előnye a hibahatáron túl volt még ekkor, hiszen, ha a közönségarányt nézzük, vagyis ha csak az esti hírműsorok alatt tévét nézők csatornák közti megoszlását vizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a Tv2-t az éppen tévé előtt ülők 36,4 választotta, míg az RTL Klub közönségaránya 34,7 százalék, az MTV-é pedig csupán 21,8 százalék volt.

Minden a régi

Az RTL Klub a 18 és 49 év közötti korosztályban egész évben vezetett, és a többi korcsoportban is visszavette az elsőbbséget októbertől. Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy megbukott a Tv2 őszi műsorstruktúrájának több, fontos, új programja, ráadásul a csökkenő nézettség miatt a csatorna egyre több reklámot pakolt a főműsoridőbe, akár a Tények adásidejének kárára is. Decemberben már gyakran előfordult, hogy míg az RTL Klub 27-29 perces hírműsort sugárzott, addig a Tv2 beérte húsz perccel is.

2007 januárjában is minden korcsoportban az RTL Klub hírműsora volt az első, a Tv2 körülbelül, a csatornára átlagosan 1 637 442-an kapcsolnak este fél hétkor, míg a Tények ennél valamivel szerényebb, 1,4 milliós közönségtáborral rendelkezik. A közszolgálati csatorna Híradóját, az egymillió nézőről szóló reklámokkal ellentétben, viszont mindössze nyolcszázezren nézik, és idén már többször előfordult, hogy az MTV Híradóját a ta 18 és 49 év közötti korosztályban megverte a csak kábelhálózatokon fogható Viasat3, ráadásul nem is valami szuperprodukcióval, hanem a Benny hill Show-val.