Natália
-3 °C
7 °C

Az ORTT szerint a HírTv forradalomról beszélt

2006.09.28. 02:25
A médiahatóság hat televíziót és egy rádiót vizsgált, de csak a HírTv tudósításait találta törvénysértőnek. A csatornának három napja van válaszolni a vádakra.

A hét vizsgált médium közül egyedül a Hír Televízió múlt hétfői és keddi, a Magyar Televízió Szabadság téri székházánál történtekről beszámoló anyagaival kapcsolatban veti fel a törvénysértés valószínűségét az Országos Rádió és Televízió Testület hatósági ellenőrzése - derül ki Kovács György elnök szerdai közleményéből.

A testület megvizsgálta hét műsorszolgáltató (a Kossuth Rádió, a Hír Televízió, a Magyar ATV, az RTL Klub, a Duna Televízió, a TV2 és az EchoTv) hétfő este tíz óra és a műsorzárás között folytatott programszerkesztési gyakorlatát és a "hatósági ellenőrzés megállapításai szerint médiajogi relevanciával csak a HírTv műsorszolgáltatása bír"

Eszerint a médium "a demonstrációk törvényes kereteiről megfeledkezve forradalmi, háborús helyzetként tálalta a történéseket", ami az ORTT álláspontja szerint "felveti annak valószínűségét", hogy a HírTv ilyen módon megsértette a médiatörvényt, továbbá elmulasztotta a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjének, valamint a sokoldalú, kiegyensúlyozott, tényszerű és tárgyilagos tájékoztatás követelményének tiszteletben tartását.

A médiahatóság ezért azzal a felhívással küldi meg a hatósági ellenőrzés megállapításait a csatornának, "hogy három napon belül nyilatkozzon a jelzett törvénysértésekről".

Ártatlanság vélelme

A Hír TV vezérigazgató-helyettese, Gajdics Ottó az MTI megkeresésére egyelőre nem kívánt érdemben reagálni a hatóság megállapításaira.

Mint mondta: saját magukra nézve élnek az "ártatlanság vélelmével", továbbá tartják magukat az ORTT közleményében is jelzett időhatárhoz, amely szerint csak három napon belül kell nyilatkozniuk az ORTT által végzett hatósági ellenőrzés megállapításairól.

Megalapozatlan hírek

Testületi forrásból származó információk szerint a médiahatóság a Magyar Rádió esetében azt állapította meg, hogy bár a Kossuth rádió csak hajnali fél három körül, a vizsgált műsorszolgáltatók közül utolsóként szakította meg műsorát, addig is folyamatosan tájékoztatott a zavargásokról.

A Magyar ATV-ről szóló rész pedig megemlíti: az adó értesülései több esetben pontatlannak bizonyultak.

Az RTL Klub esetében kiegyensúlyozottnak és nagyobb hibáktól mentesnek látta a tudósításokat a médiahatóság, amely a TV2 ekkori hírszolgáltatását kisebb pontatlanságoktól eltekintve korrektnek minősítette.

A Duna Televízió esetében is megfelelő gyorsaságúnak és kellően pontosnak minősítette az eljárást az anyag, amely szerint a közszolgálati csatorna "interjúalanyait kiegyensúlyozott módon válogatta össze, és óvakodott a megalapozatlan információk közreadásától; amennyiben az értesülések igazságtartalma kétséges volt, ezt minden esetben közölte".

Az Echo TV viszont a jelentés szerint gyakran fogalmazott meg téves, meg nem erősített információkat, ezeknek bizonytalan voltára viszont többnyire felhívták a figyelmet.