Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Az imázsközpont horgerantaljai

2001.06.20. 08:09
Egy reklámstúdió számára a legfontosabb paraméter, ha egy kampányt kell kidolgozni, a termék. Ha ez a kreatív csapat az országimázsközpont (így, egybeírva helyes, de a nyelv nem tartozik olyan szorosan az országhoz), akkor a termék persze az ország. Nem könnyű feladat, mint látni fogjuk, könnyű belebukni. Azt is látni fogjuk, hogy ezt az alkotók is érzik, ezért nem is nagyon igyekeztek.
A kompozíció elemzését ezúttal száraz, szikár szerkezetben végezzük, elemeire bontva a plakátot. Munkánkat elősegíti, hogy magától is szétesik, atomjaira.

1. verbális objektum: fősor. Ide kerül a termék neve, például a csirkés szendvics, A mi autónk vagy ezúttal Magyarország.

2. verbális objektum: a szlogen. "Amit a szívedbe rejtesz" - ez a jelmondatunk, itt nyilván arra utal, hogy Magyarországot rejtjük a szívünkbe. Több gond is van ezzel a szlogennel. Az eredeti József Attila-verssor: "amit szivedbe rejtesz"; de az ismeretlen horgerantal ezt kevéssé találta ütősnek, és arcátlanul átírta, belepöttyintve egy névelőt. Arról nem is érdemes vitatkozni, hogy így jobb-e vagy eredetileg, mert önmagában is súlyos hiba átszabni József Attilát. A vers egyébként a maga teljességében egész másról szól, de ettől még megérdemli, hogy eredetiben közöljük (lásd a keretben).

1. vizuális objektum: Gólyamadár. Krúdy szerint gólyával álmodni jó barátot jelent, ezúttal azonban inkább egy olyan jó barátról lehet szó, aki a Happy End Kft-nek álmodott egy gólyát. Valószínűleg annak a rurális életérzésnek a szimbóluma, amit az ilyen gólyamadár jelent; illetve a népszaporulatra vonatkozó babonakörös utalás.

(Olvasói észrevétel) Közelebbről vizsgálva az illető madarat, észrevehetjük, hogy hanyatt repül. Árnyéka ugyanis fölötte látható, tehát vagy a tornaterem plafonjára vetül, ahonnan (pénzzel) kitömve lóg, vagy tényleg háttal lefelé suhan, ahogy a modern gólya szokott a vasbeton Kárpátok között.

2. vizuális objektum: érettségiző fiatalember csokornyakkendőben édesanyjára vagy érett kedvesére mosolyog. Jelenti azt is, hogy Magyarországon lehet érettségizni, meg biztos egyebeket is.

József Attila: Amit szivedbe rejtesz
Amit szivedbe rejtesz,
szemednek tárd ki azt;
amit szemeddel sejtesz,
sziveddel várd ki azt.

A szerelembe - mondják -
belehal, aki él.
De úgy kell a boldogság,
mint egy falat kenyér.

S aki él, mind-mind gyermek
és anyaölbe vágy.
Ölnek, ha nem ölelnek -
a harctér nászi ágy.

Légy, mint a Nyolcvan Éves,
akit pusztítanak
a növekvők s míg vérez,
nemz millió fiat.

Már nincs benned a régen
talpadba tört tövis.
És most szivedből szépen
kihull halálod is.

Amit szemeddel sejtesz,
kezeddel fogd meg azt.
Akit szivedbe rejtesz,
öld, vagy csókold meg azt!

3. vizuális objektum: kislány a tizenhetedik századi feudális ízlésnek megfelelő ruhában. Tradíció és fiatalság; bár - remélhetően - nem egyszerű ebből Magyarországra asszociálni. Ebben segít a fősor, lásd fent.

4. vizuális objektum: zsidó fejek. Ez talán a legbetegebb komponens: egy kalapos és egy kippával fedett fejet ábrázol, homloktól lefele kitakarja őket valami bazi nagy gerenda. Mondanivalóján el lehet csámcsogni rosszindulatúan: itt vannak, köztünk vannak, de arcuk nincs. Vagy jóindulatúan: Magyarország a tolerancia hazája, de most csak a kalap fért ki, a fotós rendes kislány, csak még tanulnia kell.

5. vizuális objektum: kisfiú a templomban. Arcán vagy kíváncsiság, vagy menekülésvágy látható. Jelképezi, hogy Magyarország keresztényféle állam, és a templomba egész kicsi gyerekeket is beterelnek.

A fentieken kívül a plakát semmiről sem szól. Szerkezetének előfutára a Vonyarcvashegy-Balaton jellegű képeslap, ahol különféle fotókat passzintottak a felirat köré, illetve a fonyódi üdülőprospektusok horgászokkal és vízibiciklivel. Ennek a tapétának több változata van, előfordul rajtuk fejetlen katolikus pap és más szimboloid látványok, de a forma azonos. Jobb lesz-e ettől magyarnak lenni? Jobb lesz-e az ország külföldi megítélése? Egyáltalán el lehet-e magyarázni egy idegen földről jött látogatónak, mi is volna ez az egész? Aligha. Az viszont nem kérdéses, hogy munkahelyteremtés szempontjából ez a kampány egyedülállóan hatékony. Jól fizetett, bizonyos értelemben elismert és félálomban is végezhető munkát ad néhány olyan lelkes fiatalnak, akiknek a nemvirtuális, üzleti életben jó szívvel még egy vidéki búcsú plakátját sem szabadna elkészíteniük. Politikailag mindezt a tehetségtelenség pozitív diszkriminációjaként lehetne védeni, de sajnos ezt régebbi kifejezéssel kontraszelekciónak nevezik.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.