A Junior szó miatt perre menne az Est Média

2006.03.07. 11:20
Márciusban új magazinnal készül piacra lépni a Sanoma Budapest Kiadói Rt., amely a 7-13 éves korosztálynak szánja National Geographic Junior (NGJ) című kiadványát. A szintén az általános iskolás korúaknak szóló Junior magazint kiadó Est Média Kft. azonban jogi úton igyekszik megakadályozni a "névhasználatot".

Az Est Média elsősorban azt kifogásolja, hogy a Sanoma az itthoni lappiacon már jól bejáratott Junior márkanevet használja fel új lapja piaci térnyeréséhez. Amint tudomást szerzett arról, hogy a kiadó a gyermekeknek szóló National Geographicot hangsúlyosan a Junior elnevezéssel jegyeztetné be a kulturális tárcánál a lapnyilvántartásba, nyomban kifogást emelt.

A kids ellen nem tiltakoznának

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma lapnyilvántartási főosztálya tájékoztatta az Est Média illetékeseit a tervezett bejegyzésről - illetve az ezt lehetővé tevő első fokú határozatról -, akik ez ellen fellebbezést nyújtottak be. Az ügy kapcsán elkészült ugyan az NKÖM másodfokú határozattervezete, amely hamarosan a kulturális tárca minisztere elé kerül. A folyamatban lévő ügy tartalmáról Sámuel Balázs, a jogi főosztály vezetője nem nyilatkozhatott. Tájékoztatása szerint a törvényes határidőn belül biztosan - információnk szerint várhatóan március közepéig - megszületik a döntés.

A Junior magazin nemcsak védjegyoltalom alatt áll, hanem immár tíz éve a 9-14 éves korosztálynak szóló, országosan 110 ezer példányban ingyenesen terjesztett kulturális, szórakoztató és programmagazin immár márkanév - foglalta össze a NAPI Gazdaság megkeresésére Hanák Tamás, az Est Média stratégiai értékesítési igazgatója. Nem a piaci konkurens megjelenését kifogásolják, hanem azt, hogy jórészt azonos tartalommal, ugyanazt a korosztályt célozzák meg az NGJ-vel. Hozzátette: ha más elnevezést választanak, ahogy erre - National Geographic Kids néven - a világ más országaiban jócskán található példa, akkor nem keresnének jogi úton elégtételt.

Meglepődtek az Est Média reakcióján

Ahogy a National Geographic esetében, az NGJ licencjogát is az anyacégtől vásárolta meg a magyarországi Sanoma, amely a névválasztáshoz - nem reprezentatív - felmérést készített, s szerinte a Junior elnevezés itthon elfogadhatóbb, mint a Kids - mondta lapnak az SBK lapigazgatója. Czingráber Eszter meglepőnek tartja az NGJ indítása kapcsán az Est Média reakcióját, hiszen az új magazin lényegében csak a célcsoportban egyezik a Junior magazinnal, attól nagyobb méretével, külső megjelenésben és tartalomban is jócskán eltér, ráadásul ez csak újságárusoknál kapható vagy elő lehet rá fizetni.

A tartalmat tekintve - a felnőtteknek szóló National Geographichoz hasonlóan - alapvetően természettudományos magazin általában 20-30 százalék közötti arányban magyarországi témákat dolgoz föl. Czingráber Eszter elmondta, hogy a NGJ első kiadását összesen 36 ezer példányban nyomtatták ki, arra azonban nem kívánt válaszolni, hogy milyen lépést terveznek, ha másodfokon elutasítnák lapbejegyzési kérelmüket. Inkább abban bízik, hogy az engedélyezéshez benyújtott érveik elegendőek a nyilvántartásba vételhez.