További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Lido kaszinó bevezetőkampányának hirdetésein egy fekete bőrű férfi látható a "Mindig bejött a fekete" szlogennel, alatta pedig halványabb színben a "Nem csak a szám nagy" mondattal.
A pozitív üzenet is aggályos?
Halványabb színben a kifogásolt mondat
A készítő Brazil reklámügynökség a kampány megkezdése előtt megkereste az Önszabályozó Reklám Testületet, attól tartva, hogy a reklámot rasszistának tartja majd a közvélemény - írja a kreativ.hu. A testület meglepetésükre nem rasszistának, hanem szexistának találta a hirdetést a szlogen alatt lévő mondat miatt.
A reklámtestület Etikai Ad Hoc Bizottságának állásfoglalása szerint a Magyar Reklámetikai Kódex 5. cikkely (10) bekezdésében foglalt rendelkezéseket sérti (ld. keretes írásunkat). A reklám "a kisebbséget megalázó, sértő, lealacsonyító összefüggésben nem jeleníti meg", sőt "a megfogalmazott üzenet kifejezetten pozitív". Ugyanakkor úgy vélik, hogy "a reklám a kifogásolt szöveg nélkül aggályos, de elfogadható".
A bizottság egyhangú álláspontja azonban az volt, hogy "a kép és a "Nem csak a szám nagy" szöveg együtt sztereotíp, öncélú szexuális utalást tartalmaz, amely alkalmas arra, hogy az emberi méltóságot sértse. A férfi szexuális tárgyként bemutatása azonos megítélés alá esik azzal, hogy a reklám szereplője nő" - utalva arra, hogy ugyanezt a reklámot korábban egy fekete bőrű nővel készítette el a reklámügynökség.
Nem vonják vissza
"Aggályos, de elfogadható"
A Brazil reklámügynökség a Lido Casino részére háromféle plakátot tervezett. Az említetten kívül van még egy "Mindig bejött a vörös" szlogenű, rajta egy vörösre rúzsozott ajkú nővel, valamint egy "Mindig bejött a páros" feliratú, rajta egy szőke női ikerpárral. Ez utóbbi két plakáton nincs rajta a reklámtestület által kifogásolt, egyébként helytelenül leírt "Nem csak a szám nagy" szöveg.
Harsányi Gergely, a Brazil kreatívigazgatója az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy nem ért egyet a bizottság állásfoglalásával, sőt megdöbbent. Mint mondta, azért fordult az Önszabályozó Reklám Testülethez, hogy papírja legyen róla, hogy nem rasszista a plakát. Eszébe sem jutott, hogy a pikáns szöveg miatt fogják elkaszálni.
A testület határozata ellenére a Lidóval úgy döntöttek, hogy nem vonják vissza a reklámot, amely december eleje óta van az utcákon, a sajtóban és neten. Mint mondta, eddig még senki nem emelt panaszt ellene, de ha a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél vagy a járműreklámok miatt a BKV-nél valaki bejelentést tesz, elképzelhető, arra kényszerülnek, hogy letakarják az inkriminált mondatot.
Az Önszabályozó Reklám Testületet az Indexnek egyelőre nem sikerült megszólaltatnia.
Forrás: Magyar Reklámetikai Kódex