Nem rasszista, hanem szexista a Lido plakátja

2006.01.13. 12:10
Esetleges rasszista jellege miatt küldte be véleményezésre a készítő reklámcég a Lido plakátját az Önszabályozó Reklám Testülethez, amelyik azonban nem rasszistának, hanem szexistának találta azt a helytelenül ráírt "Nem csak a szám nagy" felirat miatt. A Lido és a Brazil reklámügynökség nem távolítja el a feliratot.

A Lido kaszinó bevezetőkampányának hirdetésein egy fekete bőrű férfi látható a "Mindig bejött a fekete" szlogennel, alatta pedig halványabb színben a "Nem csak a szám nagy" mondattal.

A pozitív üzenet is aggályos?


Halványabb színben a kifogásolt mondat

A készítő Brazil reklámügynökség a kampány megkezdése előtt megkereste az Önszabályozó Reklám Testületet, attól tartva, hogy a reklámot rasszistának tartja majd a közvélemény - írja a kreativ.hu. A testület meglepetésükre nem rasszistának, hanem szexistának találta a hirdetést a szlogen alatt lévő mondat miatt.

A reklámtestület Etikai Ad Hoc Bizottságának állásfoglalása szerint a Magyar Reklámetikai Kódex 5. cikkely (10) bekezdésében foglalt rendelkezéseket sérti (ld. keretes írásunkat). A reklám "a kisebbséget megalázó, sértő, lealacsonyító összefüggésben nem jeleníti meg", sőt "a megfogalmazott üzenet kifejezetten pozitív". Ugyanakkor úgy vélik, hogy "a reklám a kifogásolt szöveg nélkül aggályos, de elfogadható".

A bizottság egyhangú álláspontja azonban az volt, hogy "a kép és a "Nem csak a szám nagy" szöveg együtt sztereotíp, öncélú szexuális utalást tartalmaz, amely alkalmas arra, hogy az emberi méltóságot sértse. A férfi szexuális tárgyként bemutatása azonos megítélés alá esik azzal, hogy a reklám szereplője nő" - utalva arra, hogy ugyanezt a reklámot korábban egy fekete bőrű nővel készítette el a reklámügynökség.

Nem vonják vissza


"Aggályos, de elfogadható"

A Brazil reklámügynökség a Lido Casino részére háromféle plakátot tervezett. Az említetten kívül van még egy "Mindig bejött a vörös" szlogenű, rajta egy vörösre rúzsozott ajkú nővel, valamint egy "Mindig bejött a páros" feliratú, rajta egy szőke női ikerpárral. Ez utóbbi két plakáton nincs rajta a reklámtestület által kifogásolt, egyébként helytelenül leírt "Nem csak a szám nagy" szöveg.

Harsányi Gergely, a Brazil kreatívigazgatója az Indexnek úgy nyilatkozott, hogy nem ért egyet a bizottság állásfoglalásával, sőt megdöbbent. Mint mondta, azért fordult az Önszabályozó Reklám Testülethez, hogy papírja legyen róla, hogy nem rasszista a plakát. Eszébe sem jutott, hogy a pikáns szöveg miatt fogják elkaszálni.

A testület határozata ellenére a Lidóval úgy döntöttek, hogy nem vonják vissza a reklámot, amely december eleje óta van az utcákon, a sajtóban és neten. Mint mondta, eddig még senki nem emelt panaszt ellene, de ha a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél vagy a járműreklámok miatt a BKV-nél valaki bejelentést tesz, elképzelhető, arra kényszerülnek, hogy letakarják az inkriminált mondatot.

Az Önszabályozó Reklám Testületet az Indexnek egyelőre nem sikerült megszólaltatnia.

Általános reklámtilalmak és korlátozások
5. Cikkely (10): Tilos a reklámozásban az erotika, a szexualitás öncélú - a reklám tárgya, témája által nem indokolt - felhasználása. Az emberi testnek a jó ízlés határai között történő ábrázolása nem kifogásolható, de az ábrázolás módja nem sértheti a személyhez fűződő jogokat, így különösen az emberi méltóságot.
Forrás: Magyar Reklámetikai Kódex