Nem hivatalos reklám a repülő pénisz

2005.01.28. 09:55
A hosszú tél miatt virágzik a takony meg a trükkös online marketing. Amikor az Index reklámriportere a harmadik feladótól kapta meg mailben a Malév olcsó repülőjegy-akciójának merevedésalapú plakátját, nyomozásba kezdett, hogy mi ez az egész.
A képen egy fiatal fiú és egy lány áll egymással szemben, a háttérben London jellegzetes panorámája az égnek meredő Big Bennel. Az égen egy Malév-gép száll fölfelé, kondenzcsíkot húzva, ami a fiú farmerjének slicce mögül bukkan elő, így a finom utalás nem is lehet kérdéses, különösen, hogy a jelmondat a következő: Menjetek el mind a ketten egyszerre! (Az persze csak feltételezés, hogy a két szereplő egy fiú meg egy lány, hiszen a fejük nem látszik. Fiatalosan öltözködő Vikidál Gyulával és női álöltözetet plusz műmellet viselő Szita Károllyal elképzelve például még erősebb a kép töltése.)

A szlogen - mint az az apró betűs részből kiderül - a Malévnek az akciójára utal, hogy egy darab diákigazolvánnyal két fő egységesen olcsó árért vehet jegyet szinte bármelyik európai városba.

Más kreatívjával verik a csalánt?

#alt# A grafika és a jelmondat minősége alapján amatőr Photoshop-művészre tippeltünk, de a biztonság kedvéért elmerültünk a reklámszakma sötét bugyraiban, hátha mégis ilyen eszközökkel akarja megfogni a diákokat a nemzeti légitársaság. Különösen, hogy mostanában divatba jött az álkiszivárogtatós online balhékampány. Ez azt jelenti, hogy ha egy nagy cég konzervatív vevői miatt nem mer bevállalni egy fiataloknak szóló, brutális, bunkó vagy pornográf elemekkel operáló kampányt, akkor az anyagot valaki mással felrakatja az internetre, elterjeszti, majd hevesen tiltakozik és perrel fenyeget.

Kalandos telefonálgatás végén eljutottunk a Hammer ügynökséghez, a Malév egyik partneréhez (a diákakcióhoz a Relatív ügynökség is készített plakátokat). Mindeddig inkább a magányosamatőr-elméletet vallottuk, de tévedtünk, amint az kiderül a Hammertől kapott levélből: az átküldött layoutot valóban mi, azaz a Hammer készítette a Malév egyik diákoknak szóló kampányához. Végül - bár nagy tetszést aratott -, mégsem ez nyert, de mivel mi jópofának találtuk, elküldtük néhány barátunknak, ismerősünknek. Valószínűleg így juthatott ez el Önhöz is.

Dupla csavar az öngyilkos merénylős reklámban

Ilyen esetekben azonnal felmerül a kérdés, hogy a kiszivárogtatás véletlen-e, netalán a megrendelő vagy az ügynökség akarja lazábbnak feltűntetni magát a valóságosnál és híressé válni. Ezek a kérdések a világ online reklámfogyasztóit izgalomban tartó Volkswagen Polo-filmecske ügyében is. Ez az a szerteszét küldözgetett, egyébként igen ütős spot, amelyikben egy londoni arab akar felrobbantani egy kávézót, de a szupererős karosszériájú vadiúj Polója miatt csak ő maga szakad apró darabokra.

A legfrissebb információk fényében egyre nehezebb eldönteni, hogy a Volkswagen tagad-e álságosan, vagy a botrányfilmet készítő titokzatos Lee és Dan ügynökség akart reklámot csapni saját magának.

Mennyiből is készült?

#alt# Az hamar kiderült, hogy spotot a londoni Lee and Dan forgatta. Nem a publikumnak szánták a negyvenezer fontból (14 millió 200 ezer forint) forgatott filmet - nyilatkozta a múlt héten Dan, akinek még a teljes nevét sem lehetett tudni. Ezt senki sem hitte el, hiszen ki költene ennyit egy belső viccre? Aztán elaludni látszott az ügy, de a Volkswagen most bejelentette, hogy ha egyáltalán megtalálja a két pernahajdert - azt is bevallották, hogy eddig ez nem sikerült - és ők e hét végéig nem kérnek nyilvánosan bocsánatot, akkor pert indítanak.

A Guardian viszont megtalálta először a klip rendezőjét, Stuart Fryert. Fryer azt állítja, hogy sokkolta a film körüli botrány, hiszen ő csak a szakmai portfólióját akarta gazdagítani a spottal, ami a Lee and Dan nyilatkozatával szemben negyvenezer helyett inkább négyszáz fontba került. (Az Index által megkérdezett szakmabeliek szerint ennél maga a 35 milliméteres filmnyersanyag és az előhívás is többe kerül.) A rendező szerint a művet szabadidejében barkácsolta össze, hogy azt később nagy ügynökségeknél referenciamunkaként tudja bemutatni.

Ellentmondás ellentmondás hátán

A Guardian azt a pikáns információt is megszerezte, hogy a Lee and Dan PR-szakértőt fogadott, hogy a feltámadó médiafigyelmet interjúkká tudják konvertálni. Ez utalhat arra, hogy a botránnyal egyszerűen magukra akarták irányítani a figyelmet. A dolgok jelenlegi állása szerint ugyanakkor nem tisztázódott, hogy nem a Volkswagen kavarja-e a háttérből az álbotrányt. A reklámcég tagja, Lee ugyanis egyik nyilatkozatában nem volt hajlandó elárulni, hogy ki finanszírozta a filmet, a másikban viszont azt mondta, hogy azt az autógyárnak forgatták, igaz nem a nagyközönségnek szánva, hanem "az iparág szereplőinek". (Emlékeztetőül: a Volkswagen legfrissebb nyilatkozatában azt állította, hogy nem ismerika Lee and Dant, annyira nem, hogy képtelenek megtalálni őket.) Lee ugyanakkor arról is beszélt, hogy a kis cég munkáinak jó fele "saját használatra", önreklámnak készül.

A legeslegfrisebb hír az, hogy a Media Guardian leleplezte a két titokzatos tréfacsinálót. A nevük Lee Lockwood és Dan Brooks. Lockwood korábban az Ogilvy and Mather ügynökségnél dolgozott, ahol a szintén botrányt kavaró, egy cica fejét levágó Ford Ka-reklám is készült.