Vilma
-8 °C
3 °C

Az MTV-ből a pártokhoz folyik vissza a pénz?

2006.09.01. 14:32
Ahogy az sejthető volt, az MTV-ből súgtak az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége elnökének, aki éles hangú levelet írt a köztévére nehezedő politikai nyomás miatt Gyurcsány Ferencnek. Rudi Zoltán német tanácsadója szerint a köztévé külső gyártásban készülő produkcióiról politikai nyomásra döntenek, a a műsorköltségekből pedig a pártoknak folyik vissza a pénz.

"Nem diplomatikus levelet akartunk írni a magyar miniszterelnöknek, hanem a figyelmét akartuk felhívni a köztévérendkívül rossz helyzetére" - nyilatkozta a Népszabadságnak Arne Wessberg, az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének (EBU) elnöke.

Párthoz közeli producerek


Arne Wessberg

Mint ismert a finn elnök azt kifogásolta, hogy a köztévében túl nagy a politikai befolyás és és ezen nem segít az intézmény csődközeli állapota sem. Mint Gyurcsánynak címzett levelében Wessberg írta: "egyetlen uniós tagállamban sem olyan rossz a közszolgálati televízió helyezete, mint Magyarországon". Az EBU elnöke egyben felajánlotta segítéségét a kormányfőnek, hogy "a szégyenből jelentős átalakítással sikeres modellé válhasson a magyar köztévé".

Wessberg elmondta: információkat elsősorban az MTV-től gyűjtöttek, rendszeres kapcsolatban állnak a köztévé munkatársaival. A Népszabadság úgy tudja, a Magyar Televízió vezetői ősszel az EBU-nál jártak, tavasszal pedig vendégül látták a szervezet egyik vezetőjét a Szabadság téren.

Rudi Zoltán tévéelnök német tanácsadója, Olaf Steenfadt az EBU-nak, az EBESZ-nek és a német kormánynak írt levelében például azt írta: "A tartalmi befolyásgyakorlásnak, amely főként a személyzet irányításában jelentkezik, súlyos gazdasági összetevője is van. A tévé külső gyártásban készülő produkcióinak az elosztását ugyanis döntően politikai nyomás irányítja. Ezek kapcsán általában biztosra veszik, hogy a kedvezményezett producer közel áll egyik vagy másik párthoz, és hogy a műsorköltségekből visszafolyik valamennyi a pártoknak."

Bizonytalan finanszírozás, független felügyelet kéne


Rudi Zoltán tévéelnök
Arne Wessberg a Magyar Hírlapnak azt mondta, a politikai befolyás emlegetésekor a felügyelőtestületre is gondolt. "Fontos, hogy az MTV működését felügyelje egy testület, de ennek úgy kell történnie, hogy a tévé megtarthassa függetlenségét, és ne kelljen napi politikai elvárásoknak megfelelnie".

Wessberg elégedetlen a köztévé finanszírozásával is, "mert az nem teremti meg sem a biztonságot, sem a hosszú távú tervezés lehetőségét. Szerinte a rövid távú finanszírozás kiküszöbölésére vissza kellene állítani a televíziós üzemben tartási díjat, ez a kiszámíthatóságot és a függetlenséget is garantálhatná.

"Rudi nem ismeri az EBU elnökének levelét"

"A Magyar Televízió abban érdekelt, hogy mindenki tényszerű, sokoldalú és átfogó képet kapjon, ezért tevékenységét is így, tényszerűen, sokoldalúan és átfogóan mutatja be" - áll Holub Katalin, az intézmény szóvivőjének pénteki közleményében, amely szerint "az MTV ugyanakkor nem befolyásol egyetlen szervezetet sem abban, hogy milyen szuverén álláspontot alakít ki a magyar médiaviszonyokról, benne a közszolgálati televíziózás hazai helyzetéről".

"Az MTV nem sugalmaz értékítélet, hanem tiszteletben tartja a nemzetközi szervezetek tőle függetlenül kialakított véleményét" - írja, megjegyezve, a Magyar Televízió alapvető kérdésnek tartja, hogy finanszírozása - a médiatörvény előírásainak megfelelően - normatív, tehát pénzügyi szempontból független legyen. "Ez ugyanis a közszolgálati műsorszolgáltatás befolyásmentességének biztosítéka, ami a nézők alapvető érdeke. A közérdeket szolgálva az MTV alkotói és vezetői személyükben is garantálják a független műsorkészítést" - fogalmaz Holub Katalin.

Az MTI-nek pénteken közvetlenül nem sikerült megszólaltatnia Rudi Zoltán tévéelnököt arról, tudott-e a levél születéséről, konzultáltak-e vele előzetesen az ügyben, esetleg maga kezdeményezte-e a dokumentum megszületését. Holub Katalin a kérdésre úgy nyilatkozott, Rudi Zoltán a levél megszületését "természetesen nem kezdeményezte, a tartalmát sem ismeri; az EBU elnöke önálló, független ember".

Az MTV körül mostanában felgyorsultak az események. Csütörtök éjfélkor lejárt a kormánygaranciával felvett négymilliárd forintos hitele, melynek kifizetéséről még nem döntöttek a Pénzügyminisztériumban, októbertől nincs működési engedélye és jövőre már a székháza is bizonytalan. Nemrégiben kiszivárgott információk szerint pedig a kormány csak egy közszolgálati tévét, a Duna TV-t tartaná fent a jövőben.