Árpád
-2 °C
9 °C

Milliókért vásárol munkatársakat az MTV

2006.06.19. 10:00
Az Index információi szerint a Magyar Televízió hírigazgatósága több riportert, operatőrt és televíziós újságírót csábított át az utóbbi hetekben a kereskedelmi televízióktól a piaci viszonyoknál jóval magasabb béreket ígérve. Értesüléseink szerint több riporter eddigi fizetésének dupláját kapja majd a köztelevíziónál, és a szerződések nem ritkán egymillió forintnál is magasabb nettó havi bérekről szólnak.

Az Index értesülései szerint az MTV új hírigazgatója, Kert Attila kihasználva, hogy a köztelevízió felmondott minden külsős munkatársának, és éppen ezekben a hetekben tárgyalja újra több száz televíziós szakember jogállását, új emberekkel igyekszik feltölteni a hírszerkesztőség személyi állományát. Az MTV-hez csábított riportereknek és operatőröknek információink szerint sok esetben eddigi fizetésüknél jóval nagyobb összeget ajánlott a köztévé vezetése, sőt szakértők szerint a televíziós szakemberek új munkahelyükön a piaci viszonyoknál jóval magasabb juttatásban részesülnek majd.

Az Index információi szerint van olyan riporter, aki eddigi fizetése dupláját kapja majd a köztévénél, és az új munkatársak bére sok esetben eléri a havi nettó egymillió forintot is, miközben a kereskedelmi csatornáknál legfeljebb a műsorvezetők és bejáratott képernyősök kereshetnek ennyit.

El akartak menni

Kert Attila, aki 1997-től 2005 végéig a Tv2-nél dolgozott, és volt a csatorna hírigazgatója, a Tények és a Mutató című közéleti vitaműsor főszerkesztője is, négy riportert és egy operatőrt csábított el a Tv2-től, és értesüléseink szerint az RTL Klubtól is két riporter távozik a köztévébe. Úgy tudjuk, elhagyja a Tényeket a hírműsor mindkét parlamenti tudósítója, Luigits Tamás és D. Bányász Gergő, valamint Olajos Gergő, és a teljes rendőrségi stáb.

Kert Attila a Népszabadságnak nyilatkozva visszautasította a nagy összegű fizetésekről szóló híreszteléseket, és elutasította, azokat az értesüléseket, miszerint bárki is milliós havi fizetést kapna, vagy eddigi bére dupláját vihetné ezután haza. Hangsúlyozta, hogy csak azok kapnak eddigi fizetésüknél valamivel többet, akik az eddiginél magasabb beosztásba kerülnek.

Kert Attila szerint ráadásul az MTV által ajánlott fizetések egyáltalán nem magasabbak a paici viszonyoknál.

"Van olyan új munkatársunk, aki annyit kap riporterként a köztévétől, mint amennyit én kaptam ugyanezért a munkáért a Tv2-től még 1997-ben"- tette hozzá az MTV hírigazgatója.

"Ha milliós szerződéseket osztogatnánk, nem csak a Tv2-t, de az RTL Klubot is tömegesen hagynák ott a riporterek" - nyilatkozta az Indexnek Kert Attila, aki szerint a Tv2 most átszerződött riporterei nagyobb perspektívát láttak az MTV által ajánlott munkákban, mint eddigi állásaikban.

Kert szerint a Tv2 munkatársait azért volt könnyű átcsábítani, mert a színlelt szerződések törvényesítése miatt a riportereket éppen nem kötötte szerződés a csatornához, az új feltételekkel pedig többen nem voltak megelégedve. Információink szerint az új szerződésekben nagy összegű lelépési díj szerepelt, illetve több évre megtiltották volna, hogy a csatorna munkatársai más adóknál vállaljanak munkát.

Kert Attila emellett hangsúlyozta, hogy az MTV hírszerkesztőségének költségvetése egyetlen forinttal sem fog nőni az új alkalmazottak miatt, sőt a szervezeti átalakítások miatt még pénzt is spórolnak.

Nem lehet versenyezni

"Nagyon sajnálom, hogy ezek a munkatársak elhagyják a Tényeket, hiszem mindannyian jó szakemberek voltak"- reagált az esetre Bárdos András, a Tények főszerkesztője, aki azért hangsúlyozta, hogy az ajánlatokkal nem is próbáltak versenyezni.

"Nyugaton előfordul, hogy kereskedelmi tévéknél sokéves gyakorlatot szerzett, nívós szakmai elismeréseket szerzett újságírók - a BBC esetében kevesebb pénzért! - a nagy presztízsű közszolgálathoz szerződnek. Az MTV azonban a pletykák szerint a piaci árnál magasabb pénzért próbál stábot építeni, fiatal kereskedelmi tévésekből, mintha eddig nem költöttek volna temérdek közpénzt belső képzésre, és ösztöndíjakra" - tette hozzá mindehhez Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója.

Spórolnak?

Az MTV 1996 óta tavaly volt először nyereséges, mivel üzemi és mérleg szerinti eredménye pozitív lett. Az MTV műsorkészítésre 2005-ben 16,5 milliárdot fordíthatott, de Rudi Zoltán tévéelnök szerint ennek legalább kétszeresére lenne szükség. Az állami finanszírozásból működő köztelevízió éppen május 31-én mondott fel összes külsős munkatársának, hogy a szerződéseket újragondolva racionalizálja működését, és csökkentse a személyi kiadásokat.

Az intézkedés az Index információi szerint 6-800 külsős munkatársat érint, de a tárgyalások végéig azt nem lehet tudni, hogy ezek közül hány embert alkalmaz majd belsős munkatársként újból a Magyar Televízió. A közszolgálati televíziónál május végén 1600 belsős munkatárs dolgozott, míg például a Tv2 és legnagyobb beszállítói (többek közt az Interaktív) együttesen is csak körülbelül ötszáz embert foglalkoztatnak.

Nem ez az első eset, hogy az MTV a piaci árakra jelentősen ráígérve csábít el televíziós szakembereket a kereskedelmi csatornáktól. Információink szerint például D. Tóth Kriszta addigi fizetésének háromszorosáért hagyta ott az RTL Klubot 2002-ben, hogy az MTV Híradójának műsorvezetője legyen.

Az MTV válasza
Nem felel meg a valóságnak az sem, hogy az MTV nettó milliós fizetéseket kínál a kereskedelmi tv-k riportereinek. Ezzel szemben sem nettó sem bruttó milliós fizetéseket nem ajánlott senkinek. Valamint az sem felel meg a valóságnak, hogy az egyes riportereknek jelenlegi fizetésük dupláját kínálja. Egyetlen riporternek sem kínálta az intézmény jelenlegi fizetésének dupláját, de még ennek közelébe jutó ajánlatot sem tett.

Nem igaz, hogy a köztelevízió a piaci áraknál magasabb fizetéseket ajánl: minden állásra a piacon általában szokásos ajánlatot tette, a felveendők bére illeszkedik a Magyar Televízió bérrendszeréhez. A TV2-től a Magyar Televízióhoz igazoló híradósok jó szakmai perspektívát látnak a nemzeti főadóban, ezért keresték meg a hírigazgatót azzal, hogy szívesen dolgoznának az intézményben.