Föld alatti mozgalom
A reklámok ellenzőinek százai tűnnek fel éjszakánként Párizsban és más francia városokban, hogy üzeneteiket hátrahagyják a reklámplakátokon. Egyes megjegyzések közvetlenek és provokálóak: "A reklám butít", "Csak a pénzünket akarjátok", vagy egyszerűen csak ennyi: "Túl sok a reklám".
A Nouvelles Frontieres utazási irodának arra a reklámjára, amely "szabadságot ígér pálmafák alatt a strandon", ráírják, hogy "Csak a fogyasztást, a fogyasztást, a fogyasztást tartjátok szem előtt". Arra a plakátra pedig, amelyen félmeztelen popsztárocska fellépésével csalogatják a közönséget zenei rendezvényre, ezt a megjegyzést írják: "Milyen obszcén. Inkább jó zene kellene".
A reklámok francia ellenzői tervszerűen járnak el. Híveket találnak baloldali beállítottságúak, zöldek és a kapitalizmus ellenzőinek soraiban. "A reklám nem létező világot beszél be nekünk. Gátol minket abban, hogy a valós dolgokkal törődjünk. A reklám a totalitárius kapitalizmus üzemanyaga" - vélekedik Louis, az aktivista.
A reklám elleni küzdelem az anarchista paradicsomon, Párizson kívül vidéken is folyik a polgári fellegvárnak számító Lille-től egészen a filmfesztiválok városáig, Cannes-ig.
Perre viszik
A reklámok kihelyezői azonban nem ismernek tréfát. Brigádok árasztják el a párizsi metró állomásait, hogy leragasszák a fotókra és tablókra írt reklámellenes szövegeket. Emellett már 62 reklámellenző került kézre, és a reklámfelületek értékesítésével foglalkozó Métrobus cég összesen 980 ezer eurót követel tőlük. A per tárgyalását március 10-re tűzték ki.
A reklámok ellenzői viszont a bírósági tárgyalást arra akarják felhasználni, hogy lejárassák a reklámok világát. Végül is a szellem és a kultúra áruba bocsátásáról van szó - mondják. A polgároknak újból saját gondolataik uraivá kell lenniük - érvel Louis.