Pál
-9 °C
0 °C

Pong

2002.10.10. 04:07
No, ez most nagyon finom lesz, egészen apró kis fogás, mint amikor kinyitnak a vadászrepülő állán egy ujjnyi rekeszt, és mutatnak valami pirinyó nikkeldarabot, hogy ez itt, kérem, a tűzvezető rendszer lelke, és neki köszönhetjük a győzelmet. Csak egy tizedmásodpercnyi műsorról lesz szó, egy médiafalatkáról, de hát joggal feltételezzük, hogy a kereskedelmi médiában, mint a vadászrepülőknél, nincsenek fölösleges sallangok, vagy ha mégis, akkor azt direkt a fölösleges sallangok kedvelőinek készítették, tehát máris nem fölösleges.
Arról a villanásról beszélünk, amely viszonylag rövid ideje, egy-két hónapja látható az RTL Klub reklámjai között. Egy szemhunyásnyi kékség, a csatorna logójával, hozzá egy szintetikus harangkondulás: pong. Minden egyes reklámspot között ott van ez a kis valami, ami eddig nem volt, minden egyes hirdetés, Calgon-monológ vagy tibicsokis jelenet után megszólal a csöngettyű és felcsillan az RTL Klub emblémája. De vajon miért?

A jelenség, amelynek talán neve sincs, nyomokban emlékeztet az úgynevezett station ID-re, amely egyébként a reklámblokk előtt és után is megcsodálható a maga teljességében. A station ID dolga persze egyértelmű: neki azt kell tudatosítania a nézőben, hogy figyelj, ez amit nézel, ez az RTL Klub, ireg-forog, csillog-villog, nagyszerű és szexi adó ez, itt látod ezt a remek műsort is, amelyet most félbeszakítottunk, az RTL Klubon.

Igen ám, de annak semmi értelme sincs, hogy minden egyes csipszreklám után magára vállalja az adó a merényletet, főleg mert az nem is kötődik kizárólagosan hozzá, ugyanúgy fut a konkurenseknél is. A másik lehetséges magyarázat, hogy ez a modul hivatott elválasztani egymástól a reklámokat - de ugyan miért kéne őket elválasztani egymástól, amikor elvileg van minden spotnak eleje, közepe és vége - bevezetés, tárgyalás, befejezés.

Egyvalamire biztosan jó ez a pong. Lévén hogy a station ID-t idézi fel, a hirdetések alatt háttértévézésbe ernyedt néző önkéntelenül, minden egyes reklám után felkapja a fejét, hiszen a mikroszignál által az RTL Klub úgy tesz, mintha vége lenne az egész blokknak, kezdődne újra a film, Bud Spencer befejezi a pofont. Pedig dehogy fejezi be: csak a víz önti el az egész helyiséget megint, gélállagú vízkőoldó híján.

Nagyon szubtilis, nagyon kifinomultan okos újítás ez, amelynek hatása egyébként egyáltalán nem mérhető, mert - sajnos - a nézettségmérő készülék ma még csak azt tudja megállapítani, ott ül-e a nagyi a képernyő előtt, de mivel nincs az agyába vezetve a drót, arról nincs tudomásunk, hogy közben a kötésére figyel álnok módon, vagy tisztességesen megfizeti a szappanoperája árát, és megnézi a reklámot is. De ez már az értékesítési osztály dolga, meggyőzni a hirdetőt arról, hogy az ő reklámja náluk sokkal inkább penetrál, hogy a néző idegbeteg módjára kapkodja a fejét, és így nagyobb eséllyel érti meg a szerencsétlen, hogy álmatlanságát igenis prosztata-adenóma okozza, úgyhogy kérdezze csak meg gyógyszerészét.

Hasonló fogásokra egyébként számíthatunk még: a hirtelen kiegyenlített piaci verseny rákényszeríti a tévéket, hogy értéknövelt reklámidőkkel kecsegtessék szponzoraikat, hiszen már egyikük sem söpörheti le az asztalt azzal, hogy márpedig őket kétmillióval többen nézik. Nyilván jönnek majd a spotok közé bújtatott, vagy egyenesen a reklámokról szóló apró nyereményjátékok, rejtvények, reklámismereti vetélkedők, és jönnek a műsorokba szervesen integrált PR-megnyilvánulások, netán a képernyő alján futó, irdatlan - az esetleges ORTT-bírságot is fedező - áron értékesíthető feliratok.

Pedig volna egy sokkal elegánsabb eljárás is, olyan kézenfekvő, hogy elzsibbad tőle a kéz, amelyen fekszik: szép, jó, látványos, érdekes reklámokat kell csinálni; olyat, amit akkor is megnéz az a tolvaj közönség, ha nem csapnak közibük az idegkorbáccsal - pong! -, vagy nem ajánlanak ötven kiló csécsi szalonnát, ha betelefonál és megismétli a szlogent. De ehhez a hirdetők marketingeseit kellene nevelni, márpedig egészen biztos: egyszerűbb kétmillió ember tekintetét felemelni, mint meggyőzni egy ki tudja, honnan szalasztott ügyfelet, akinek eddig mindig igaza volt, és tántoríthatatlanul hiszi, hogy mobiltelefont kizárólag debil japán turistákkal lehet eladni.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Horvátország

Az igazi nyaralást a tengerparti kikapcsolódás jelenti öblök, sziklák, vagy homokos partok mentén.