Az internet hamarosan megöli a tévét?

2008.04.10. 07:41
Angliában az online hirdetés nemsokára átveszi a vezető szerepet a reklámpiacon megtörve az eddig élen járó televíziós hirdetések dominanciáját, ha a növekedés a mostani mértékben halad tovább. A tendencia Magyrországon is hasonló, az internetes hirdetések száma látványos növekedést mutat.

Már nem sok van hátra ahhoz, hogy az internet a legjövedelmezőbb médiummá nője ki magát Angliában. Három év alatt több mint 600 milliárd forinttal nőtt a Nagy-Britanniában internetes reklámokra költött összeg - az Internet Advertising Bureau (IAB), a PricewaterhouseCoopers és a World Advertising Research Center felmérései szerint.

2007-ben az internetes hirdetések az összes hirdetés 15,3 százalékát tették ki, Angliában csaknem 900 milliárd forint értékben költöttek online hirdetésekre - írja a Variety. Az IAB vezetője, Guy Phillipson az újságnak azt nyilatkozta, mióta növekszik a szélessávú hozzáféréssel rendelkezők száma, azóta a felhasználók sokkal több időt töltenek a honlapokon, és a kilátásuk annyira rózsás, hogy a 2009-re az internetes hirdetések dominanciájára számítanak Angliában.

Az olyan televíziózáshoz hasonló élmények online lehetővé tétele, mint a BBC iPlayere vagy a Channel 4 on-demand szolgáltatása, a 40D nagy szerepet játszott abban, hogy az embereket a netre csábítsák tévézni, filmeket vagy videókat nézni a TV helyett.

A közösségi site-ok, mint a Myspace, a Bebo vagy a Facebook is nagy, és egyre növekvő szeletet szakítanak a reklámtortából azzal, hogy egyre többen használják őket. A PricewaterhouseCooper részéről nyilatkozó szakember szerint az internet még mindig egy erőteljesen növekedő üzletág, és a növekedés még sokáig nem fog megállni.

Magyar vonatkozás

Tavaly Magyarországon az összes reklámbevétel 10,7 milliárd forinttal nőtt, a bővülés 400 millió forinttal haladja meg a 2006. évit - derül ki a Magyar Reklámszövetség kedden sajtótájékoztatón ismertetett becsléséből. A hazai reklámköltések egy év alatt 176,3 milliárd forintról 187 milliárd forintra növekedtek. Abszolút értékben a rádión és a mozin kívül minden más területen nőttek a reklámköltések. A leglátványosabb növekedést az internet érte el, 44,43 százalékkal 14 milliárd forintra bővülve.