Mária
-6 °C
-2 °C

Marihuána hitelre?

2005.08.04. 01:02
Mit keres egy méretes spangli egy politikai botrányokba keveredett kereskedelmi bank hirdetésében? A nyugodt drogfogyasztás biztos anyagi hátterét megteremtő hosszú távú hitelkonstrukció reklámjával állunk szemben, vagy a pénzintézet így próbál nyitni a bankszektor által eddig mellőzött dancehallközösség felé? Esetleg csak mi gondolunk mindig minderről arra? A válasz még ennél is meglepőbb.

Egy lila parókás, bambán vigyorgó fiú és egy önfeledten vigyorgó lány reklámozza a K&H Bankot és a Sziget Fesztivált a Pesti Est aktuális számában, ráadásul még egy kezdő rendőrségi drogszakértő is rögtön rájön, mire föl ez a nagy vidámság: a reklámlány kezébe ugyanis egy füstölgő marihuánás cigarettát photoshopolt a rasztafárik Istene.

Betépve?


A K&H hirdetése - Nagyításhoz klikkeljen a képre!

Persze lehet, hogy csak mi látunk illegális drogokat ott, ahol tulajdonképpen zárjeggyel ellátott dohánytermékek törvényes fogyasztásáról van szó, ezért felhívtuk a bank megújulási kampányát készítő Republic of Art reklámügynökséget. (Annál is inkább, mivel a dohánytermékek burkolt reklámozása is tilos, épp minap ítélték négyszázezer forint pénzbüntetésre Réz András kiadóját, mivel a farkasfoggyűjtő esztéta pipázott legújabb könyvének borítóján, és a plakátján vastag szivart szívó Charlie is hasonló büntetést kapott pár hete).

"A hirdetésen tényleg könnyű drog látható" - erősítették meg sejtésünket a Republic of Art reklámügynökségnél.

Meglepetésünkben rögtön azt kérdeztük, hogy a kábítószer-fogyasztás ábrázolásával a könnyűdrogokra fogékonyabb fiatal korosztályhoz szeretné-e eljuttatni az üzenetét a bank, de az első bevállalós magyar marihuánareklámról szóló szalagcímek vízióját hamar elhessegette az elegáns és fiatalos "&" nélkül csak Kereskedelmi és Hitelbanknak nevezett pénzintézet hivatalos válasza.

Csak kísértés

"A K&H ezzel a reklámmal azt üzeni meglévő és leendő ügyfeleinek, hogy az élet minden kérdésében nézzék meg a lehetőségeket és a tájékozódás után mindig megfontoltan, okosan döntsenek, aszerint hogy mi jó tényleg a számukra. Ez vonatkozik a pénzügyek mellett mindennapjaink minden területére, így a szórakozásra is. Ezt a «dönts okosan»-filozófiát a fiatalok számára a Sziget fesztiválon releváns témákhoz igazítottuk, így például a párkapcsolatokról és a bódító szerek használatáról is készítettünk hirdetést" - mondta el kérdésünkre Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank Kommunikációs igazgatóságának ügyvezető igazgatója, és hozzátette, hogy a hirdetések több, fiataloknak szóló újságban és a mozikban elérhető ingyenes képeslapokon is megjelentek.

"Mi úgy véljük, és ezért azt tanácsoljuk, hogy a hirdetésben vázolt helyzetben az okos döntés inkább az, ha az illető nem él a bódító szerekkel" - teszi teljesen egyértelművé a bank álláspontját Horváth Magyary Nóra, és nekünk is be kell ismernünk, hogy tévedtünk, amikor úgy gondoltuk, a reklám szereplőinek mimikája, gesztusai arra utalnak, hogy nem egészen érzik át a probléma roppant fontosságát, sőt kifejezetten jól érzik magukat az illegális anyag közvetlen közelében.

Horváth Magyary Nóra szerint a hirdetésben megfogalmazott tanács társadalmi célú üzenet, ezért nem érezték szükségesnek, hogy a reklámot előzetesen bemutassák az Önszabályozó Reklámtestületnek vagy a Reklámszövetség etikai bizottságának.

Tekerj, tépj, ilyesmik!

Persze nem a K&H reklámja az egyetlen, ami a könnyű drogok fogyasztásával foglalkozik az utóbbi időben, elég ha csak az egyik kereskedelmi rádió "tekerj rá!" szlogenjére vagy egy csokoládészelet jamaikai reklámfilmjére gondolunk, amelyben a rasztahajú főszereplő még a "kell fű?"- kérdést is a nézőknek szegezi. (Persze később kiderül, hogy gyeptéglákról van szó)


CD spangliárban - Klikk a nagyobb képhez!

Szakértők szerint a fiataloknak szóló reklámokban egyre több ilyen jellegű utalással találkozhatunk majd, mivel a nagy vásárlóerővel rendelkező és vadul költekező harminc év alattiak életvitelében is egyre hangsúlyosabb szerepet kap a marihuánafogyasztás, így a marketingcégek ilyen utalásokkal, szlogenekkel igyekeznek elérni őket.

A sunyi célzások és erőltetett szóviccek mellett persze már konkrét ráutaló magatartással is találkozhattunk Magyarországon. Nem is olyan régen például egy független lemezkiadó úgy hirdette lemezeit a Magyar Narancs hasábjain, hogy azok pont annyiba kerülnek, mint egy gramm. (A mennyiséghez tartozó minőség beazonításában egy egész hasábot elfoglaló spangli segített.)

"Aggályosnak tartom a kábítószer-fogyasztást ábrázoló reklámokat, mivel a reklámtörvény tilt minden olyan hirdetési formát, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja" - mondta el ezzel kapcsolatban Markovich Réka, a Reklámszövetség jogásza, aki azért sietett megjegyezni, hogy még egyetlen ilyen jellegű panasz sem érkezett hozzájuk.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.