Kamu szöveggel reklámozzák az RTL új sportcsatornáját

2006.01.05. 22:51
Újabb reklámháború, amiből nem derül ki, hogy most akkor melyik csatornán is lesznek a nagy angol és spanyol klubcsapatok mérkőzései. Utánajártunk, és azt is megpróbáljuk kideríteni, hogy miért szaporodtak el annyira a sportcsatornák az utóbbi időben.

A mobilszolgáltatók és a fapados légitársaságok csörtéi után újabb reklámháború dúl, ezúttal kicsit csendesebben, hiszen nincsenek nagy költségvetésű filmek vagy éppen óriásplakátok, csak pár puritán hirdetés, amelyekben saját csatornáin egymásnak üzenget a Sport1, illetve az RTL Klub-közeli új, magyar sportcsatorna, a Sport Klub.

A konfliktust a Sport Klub reklámjának egyetlen mondata robbantotta ki. "Még több futball: csak a Sport Klub sugározza majd a spanyol bajnok Barcelona, az Arsenal és a Liverpool összes bajnoki mérkőzését és valamennyi összecsapását a Bajnokok Ligájából" - állította az adó RTL Klubon is vetített reklámjában. Erre válaszul készítette a Sport1 azt, a vizuális világában leginkább egy képújságra emlékeztető hirdetést, amiben a megfelelő hangsúlyozás végett dőlt betűvel szedték az "élőben" szót, miszerint csakis ők adják élőben a felsorolt klubcsapatok összes mérkőzését.

De mi akkor az igazság?

Klubcsapatok és ismétlés

"Az angol bajnokság összes mérkőzésének, illetve az Arsenal, a Liverpool és a Barcelona összes meccsének magyarországi jogai a Sport Tv-nél vannak, csak mi közvetíthetjük élőben a csapatok mérkőzéseit" - erősítette meg kérdésünkre Horvát János, a Sport1 és Sport2 csatornákat működtető cég elnöke, aki hangsúlyozta, hogy konkurensük csak a fociklubok saját tévécsatornáival kötött szerződéseket, így legkorábban csak a meccs után huszonnégy órával adhatják le az adást, vagyis az első ismétlés joga is a Sport1-é.

Mi a híradó?
Van olyan tévés szakember, aki a Sport Klubot egyfajta patyomkin-tévécsatornának tartja, amit csak azért hoztak létre, hogy legyen hova pakolni a nyári foci vb "fölösleges" meccseit. A közvetítési jog ugyanis az RTL Klubé, de nyilvánvaló, hogy a kereskedelmi csatorna képtelen lenne minden meccset leadni. (Túl azon, hogy persze egy időben is rendeznek összecsapásokat.) Mások szerint valódi, hosszú távú piacfoglalási kísérletről van szó. A január másodikán elindult Sport Klub műsora kevés támpontot ad bármiféle trend kitapogatásához. Jelenleg minden nap leadnak egy jó hete játszott angol bajnoki meccset, méghozzá háromszor. Ezen kívül vannak régi nemzetközi bokszmeccsek, az RTL Boksz Klubjának elmúlt évekbeli adásaiból ismétlések, dokumentum- és magazinműsorok sízésről meg autózásról, illetve évekkel ezelőtti, emlékezetes angol focibajnokik. Az élő adásokat férfi kosárlabda Euroliga-közvetítések képviselik, csütörtökön például a Dávid Kornél-féle Tau játszik a Zalgiris Kaunassal. Ezen a napon a Liverpool-West Bromwich focimeccs és a Real Madrid-Pau-Orthez kosárparti megy háromszor-háromszor. A késöbbiekben azonban lesznek élő meccsek, hiszen a Sport Klubé a brazil futballbajnokság közvetítési joga, és természetesen itt lesz látható magyar bajnokság meccseinek nagy része is.

Horvát János hangsúlyozta, hogy azért volt szükség az ellenreklámra, mert sok néző érdeklődött náluk, illetve a kábelszolgáltatóknál, akik azt hitték, hogy a legfontosabb futballbajnokságok csatornát váltottak. Ennek ellenére Horvát szerint nincs élet-halál harc a két csatorna között, mivel "a Sport1 egy régi csatorna új műsorral, míg a Sport Klub egy új adó régi műsorokkal".

Igenis konkurens

"Igaz, hogy a Sport Klub jelenlegi műsorkínálatában több éves sportesemények is szerepelnek, ennek ellenére a Sport Klub nem egy nosztalgia sportcsatorna" - tromfolt Kökény Tamás, a Sport Klubot üzemeltető IKO Kft ügyvezetője. Kökény ugyan elismerte, hogy nem élőben adják a reklámban szereplő klubcsapatok meccseit, de szerint szó sincs tudatos félrevezetésről.

Kökény Tamás szerint egyébként igenis konkurense egymásnak a két adó, és a Sport1 és a Sport2 előnye csupán addig tart, amíg a Sport Klub meg nem szerzi egy fontosabb bajnokság közvetítési jogait.

Információink szerint a két csatorna már több amerikaisport-bajnokság megszerzéséért megküzdött, és eddig mindig a Sport1 kapta meg végül a jogokat, de hátra van még több fontosabb bajnokság, így például a spanyol futballbajnokság több éves közvetítési jogainak tárgyalása.

Piaci pletykák

A Sport Klubot év elején indította az RTL Klubhoz közel álló IKO Kft, amely többek közt a Cool és a Film+ csatornákat is működteti. Iparági híresztelések szerint a sportcsatornák küzdelme mögött a két nagy távközlési cég, a T-Com és a UPC küzdelme áll, a két társaság az utóbbi években egyre erőteljesebben terjeszkedik a tartalomszolgáltatásban. A UPC anyavállalata évekig birtokolta a Tv2-t is üzemeltető SBS Broadcasting részvényeinek jelentős részét, és még most is van tulajdonrésze a cégben, a T-Com pedig a kezdetektől rendelkezik tulajdonrésszel az IKO Kft-t írányító RTL Klubban.

A híreszteléseket erősíti, hogy a Sport Klub jelenleg még csak a kisebb kábelszolgáltatók és a T-Kábel hálózatain elérhető, a UPC rendszerében viszont nem fogható. Bonyolítja azonban a helyzetet, hogy a Sport1 reklámidejét is az RTL Klub tulajdonában álló R-Time elnevezésű ügynökség árusítja, így tulajdonképpen a két konkurens ugyanannak a cégnek (is) termeli a profitot.