Ki nyerte a szombat estét?

2004.03.09. 16:39
A TV2 az AGB adataira hivatkozva azt állítja, hogy tehetségkutató műsorát többen nézték, mint a konkurens csatorna valóságshowját. Az RTL Klub cáfol, és ugyanabból a felmérésből citál eltérő számokat. Az Index megpróbál rendet vágni az adatok közt, és igyekszik kideríteni, hogy ki nyerte végül is a szombat esti nézettségi csatát.
Hétfőn a TV2 sajtóközleményben tudatta, hogy a Megasztár legyőzte a Való Világot, sőt a csatorna szombaton és vasárnap is megnyerte a nézettségi versenyt, ráadásul nem csak a teljes lakosság körében, de a hirdetőket vonzó 18 és 49 év közötti korosztályban is többen választották a TV2-t, mint a konkurens földi sugárzású kereskedelmi adót. A TV2 által elküldött adatok szerint a valóságshowt 1 779 246-an kísérték figyelemmel, a Megasztárt majdnem hetvenezerrel többen, 1 845 144-en nézték.

Ki nyert ma?

"Örülünk a jó eredménynek, de már vártuk, hogy végre a számok is megmutassák, hogy az embereket érdeklik az olyan értékeket közvetítő, szórakoztató, és egyben igényes műsorok, mint a Megasztár" - mondta el kérdésünkre Földvári Zsófia, a TV2 kommunikációs menedzsere. "

Kattintson a nagyításhoz!
Kattintson a nagyításhoz!
Az RTL Klub viszont az AGB adataira hivatkozva azt állítja, hogy a Való Világot többen kísérték figyelemmel, mint a TV2 tehetségkutató műsorát. Ha ugyanis az adatokat egy kicsit másképp csoportosítjuk, és nem a két konkurens műsor nézettségét vesszük alapul, hanem csak azt az idősávot, amikor a valóságshow és a Megasztár egyszerre futott, akkor teljesen más eredményt kapunk. A két program 19 óra 41 perctől, 20 óra 26 percig ment párhuzamosan, és ebben az időszakban a Való Világ nézettsége, mind a teljes lakosság, mind a 18 és 49 év közötti korosztály körében magasabb volt, mint a Megasztáré.

Az AGB Hungary statisztikai számításai szerint ebben az időszakban 1 623 810 néző drukkolt a Megasztár fiatal tehetségeinek, míg a villában zajló eseményeket majdnem százötvenezer fővel többen, 1 771 223-an kísérték figyelemmel. A hirdetők szempontjából fontos fiatal korosztályból pedig 771 330-an választották a TV2-t, míg 851 674-en inkább az RTL Klubot nézték.

"Egyszerűen szemen szedett hazugság, hogy a Megasztár megverte a Való Világot, hiszen két műsort csak akkor lehet összehasonlítani, ha azonos időben sugározzák őket." - mondta el az Index megkeresésére Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, aki azonban elismerte, hogy a Való Világ után sugárzott Belevaló Papapótló című film kevesebb nézőt vonzott, mint a Megasztár, de mivel ez hónapok óta először fordul elő, egyetlen alkalom után a csatorna vezetése még nem gondolkodik a műsorstruktúra átrendezésén.

"Egyetlen alkalomból csak amatőrök vonnak le messzemenő következtetéseket" -tette hozzá Kolosi Péter.

Kis nézettség elmélet

Persze ezek a számok nem pontosak, hiszen az AGB Hungary nem lát át a magyar lakások falain, nézettségmérő rendszere csak a közvélemény-kutatásoknál használt statisztikai számításokhoz hasonló elemzéseken alapul, vagyis nem túl nagy a valószínűsége, hogy pontosan 1 771 223-an nézték a Megasztárt szombaton, de biztos, hogy a rendszer nem tévedett nagyot.

Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Hungary működésének bemutatása
Magyarországon jelenleg nyolcszáznegyven háztartásban van elektronikus nézettségmérő berendezés, amely a televízió készülékbe szerelve kétezer-kétszáz ember televíziós szokásait méri. A mintasokaság először kicsinek tűnhet, ám arányaiban így is nagyobb, mint a normál, többnyire 500-1000 főt érintő közvéleménykutatásoké. A felmérésbe bekerült háztartásokat egy bonyolult, 5000 családot érintő alapozó vizsgálat során választották ki, hogy a minta bizonyos szempontok szerint arányaiban hasonlítson a teljes magyar lakosság összetételére. Ezzel az AGB Hungary garantálja, hogy a mért adatok Magyarország teljes lakosságára vonatkoztatva is igazak maradnak. A nézettségmérővel felszerelt háztartások televíziós szokásai azonban csak a statisztikai hibahatáron belül alkalmazhatók a teljes lakosságra, vagyis pontos nézőszámot csak kisebb-nagyobb bizonytalansággal lehet megbecsülni a rendszer alapján, de a televíziós csatornák nézettsége közti eltérés aránya, és a nézettség alakulása már biztosabban kiolvasható az adatsorokból.

A számok, és ami mögöttük van

Tehát, ha meg akarjuk tudni, hogy vajon Frenkire vagy Evelinre, azaz a Való Világra vagy a Megasztárra voltak-e többen kíváncsiak, a legegyszerűbb, ha nem számokat és százalékokat vizsgálunk, hanem trendeket, vagyis a nézettség változását figyeljük. Az AGB Hungary nézettségmérő berendezése ötpercenként veszi fel az adatokat, ezek alapján nyomon követhető a felmérésben szereplő háztartások vándorlása az egyes csatornák közt. A szombat estét ábrázoló grafikonon, amit egyébként a TV2 bocsátott a rendelkezésünkre, jól látszik, hogy sem a csatorna sajtóközleménye, sem az RTL Klub cáfolata nem tartalmazta a teljes igazságot, hiszen a nézők a műsorszerkesztési elveket meggyalázva és a márkahűséggel mit sem törődve szörföltek a Való Világról a Megasztárig és vissza.

A grafikon szerint a TV2 tehetségkutató műsorának kezdete előtt az RTL Klubot nézték többen, majd sokan átkapcsoltak a Megasztárra, hogy bepillantsanak a sztárgyár első perceibe. Nem sokkal nyolc után azonban egyre többen néztek vissza a Való Világra, majd a valóságshow vége után sokan a Megasztárral folytatták a szombat esti ellazulást. Az időszak alatt folyamatosan változott a csatornák nézettsége, és hol a TV2, hol pedig az RTL Klub vezetett. Ennek ellenére igaz, hogy amikor a két műsor párhuzamosan futott, az RTL Klub több időpillanatban vezetett, ahogy az sem lehet cáfolni, hogy a Megasztárt összességében többen nézték, mint az RTL Klub valóságshowját.

A szombat esti nézettségi adatok is jól mutatják, hogy míg hétköznap egyértelműen az RTL Klub magabiztosan vezet, addig hétvégén még mindig dúl a harc a két csatorna közt. Ezen a hétvégén például a TV2 mindkét nap jobb eredményt ért el az egész napos nézettséget tekintve minden létező korcsoportban, hiszen míg szombaton a tévénézők 34,1 százaléka, vasárnap pedig 33,3 százaléka választotta a csatornát, addig az RTL Klub szombaton csak 30,5 százalékos vagy vasárnap pedig mindössze 25,1 százalékos nézőaránnyal büszkélkedhet.

A hét legnézettebb műsora a TV2 hírmagazinja, a Napló lett a teljes lakosság körében a maga 2 437 597 nézőjével, de a hirdetőket leginkább érdeklő 18 és 49 év közötti korosztályban már a Barátok közt szerdai epizódja lett a legnépszerűbb, hiszen a Berényi-klán aznapi kalandjait 1 077 582 ember követte figyelemmel, míg a Naplónak csak 1 051 670 nézője volt.

Az AGB Hungary adatait az RTL Klub és a TV2 bocsátotta rendelkezésünkre.