Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

A nézettségi helyzet fokozódik

2002.10.18. 08:41
A Big Brother az elmúlt héten is verte a Való világot, a Barátok köztöt azonban már csak elvétve. A Nap-kelte segítségével a Magyar Televízió uralja a reggeli idősávot.
Hogyan mérik a nézettséget?
Hogyan működik a rejtélyes, a televíziók között néha késhegyig menő vitákat okozó műszeres nézettségmérő rendszer? Mit jelent a nézettség pontosan? Hány néző véleményéből és hogyan számítják ki a hirdetési piacot meghatározó mutatókat? Az AGB Hungary működésének bemutatása
A magyarországi kereskedelmi televíziózás talán legizgalmasabb, legszorosabb versenye zajlik. A kereskedelmi csatornák öt évvel ezelőtti indulása után hosszú ideig a tv2 vezette a nézettségi listákat, míg az RTL Klub először a hirdetőknek kedves 18-49 éves korosztály, majd végül a teljes lakosság körében is beérte, majd megelőzte vetélytársát, és fölényét 2002 szeptemberéig folyamatosan növelte. A tv2 megújulása és a valóságshow-k megérkezése azonban gyökeresen felforgatta az erőviszonyokat: a két adó immár hétről hétre váltja egymást a csúcson, győzelmeik múlandók és csupán százalékokban mérhetők.

A Big Brother igazi ellenfele: a Berényi család

Az október 7. és 13. közötti héten változatlanul a tv2 mondhatta magáénak a realityshow-vándorkupát: a Big Brothert rendre többen nézték, mint az RTL Klub Való világát. Az átlagos differencia a teljes lakosság körében, a hétköznapi, kora esti kiadások esetében mintegy 385 000 nézőt tett ki. Megelőzte a Nagy Testvér a Való világot a 18-49 évesek célcsoportjában is. A Big Brother legnézettebb adása egyébként a szombati kiszavazóshow volt, erre csaknem 2 320 000 magyar tévénéző volt kíváncsi.

Ugyanakkor alig maradnak el ettől az értéktől a minden hétköznap jelentkező RTL-es szappanopera, a Barátok közt napi eredményei. A sorozatot szerda kivételével többen kísérték figyelemmel, mint a Big Brothert. Igaz, az eltérés itt jóval kisebb, és a "kereskedelmi" célcsoportban erősebbnek bizonyult a valóságshow-licenc, ami azonban nem meglepő, lévén hogy a magyar gyártású teleregény az idősebb, konzervatívabb nézőknek élvezhetőbb, mint a botrányműsorként közismert reality show. A Barátok közt újbóli erőre kapásához nagyban hozzájárult, hogy az RTL Klub későbbre helyezte át, kivonva így a Big Brother "takarásából".

Híradó: csak fiataloknak

Különös trend alakult ki a két nagy kereskedelmi tévé kora esti - 18.30-as - híradóinál. Megfigyelhető, hogy míg a tv2 Tények című műsorát mindig többen nézik a teljes lakosságból, addig az RTL Klub Híradója kivétel nélkül sokkal jobb eredményeket hoz a 18-49-es célcsoportban. Valószínű, hogy ebben nem a szerkesztők munkája, hanem a hírolvasók személyisége tükröződik: a kora esti Tényeket - Pálffy István távozása óta - Nika György vezeti; az RTL Klub hírműsorában szereplő Erős Antónia és Kurucz Péter közelebb áll a fiatal korosztályhoz.

A reggel a Nap-keltéé

Eddig ritkán tűntek fel a közszolgálati televízió műsorai a sikerlistákon; a Nap-kelte átcsábítása azonban jó beruházásnak bizonyult az MTV részéről. A műsor mindennap 40 százalék feletti közönségarányt ért el, amivel messze maga mögé utasítja mind a tv2 Lazacát, mind az RTL Klub Reggelijét. A közelmúltban több népszerű tévés személyiség - Pálffy István, Friderikusz Sándor, D. Tóth Kriszta - igazolt át a köztévéhez, így várható, hogy a nézettségtortából egyre nagyobb szeletet hasít majd ki a Magyar Televízió.