Nem figyelünk Fábryra és a Naplóra

2007.01.20. 00:29
A Szonda Ipsos új, naplós nézettségmérése arra keresi a választ, hogy mennyire figyelünk a tévére tévénézés közben. Tudta, hogy a Kultúrház nagyon is leköti? És hogy ezt a kutatást az MTV rendelte meg?

A nézettség mozgatja a televíziózást, a kiválasztott családokhoz telepített, apró kis doboz méri, hogy ki mit néz, a statisztikusok számolnak, a programigazgatók mérlegelnek, és ha valami kevesen néznek, akkor azt könyörtelenül eltűntetik a képernyőről. De biztos, hogy azokat a műsorokat szeretjük a legjobban, amiket nézünk? És egyébként is lehet, hogy a délutáni szappanoperát mindenki csak háttérzörejnek használja, és valójában a Kultúrházra figyelnek a legtöbben? A közszolgálati csatorna új nézettségi mérési technikát vezetett be, hogy a televíziózás hőskorát idéző módszerekkel tudja meg, hogy tényleg figyelünk-e, ha zizeg a tévé.

A hirdetők és a kereskedelmi csatornák által elfogadott nézettségmérést Magyarországon az AGB Nielsen végzi. Nyolcszáznegyven, a magyar társadalmat különböző változók mentén leképző háztartásban helyeztek el mérőkészüléket, ami figyeli, hogy a tévében éppen melyik adót nézik, egy távvezérlőszerű eszköz segítségével pedig a család tagjai megmondhatják, hogy éppen kik ülnek a tévékészülék előtt.

De mennyire figyelünk?

Bevonódási index
csatorna dátum műsor bevonódási átlag
m1 6. 25. Híradó 91,4
RTL Klub 6. 25. HÍradó 91,1
m1 6. 24. Ötöslottó 91,1
RTL Klub 6. 23. Híradó 91,1
m1 6. 23. Kultúrház 90,9
RTL Klub 11. 8. A szökés 90,5
RTL Klub 4. 30. Cobra 11 90,5
RTL Klub 6. 23. Barátok közt 90,2
RTL Klub 11. 9. Barátok közt 89,9
RTL Klub 11. 10. Barátok közt 89,9
m1 6. 22. Az Este 89,7
RTL Klub 6. 21. Barátok közt 89,7
Tv2 6. 21. Jóban rosszban 89,6
RTL Klub 11. 6. Barátok közt 89,6
RTL Klub 4. 26. Barátok közt 89,4

A módszert ugyan elfogadják és egymás közti elszámolásaikban felhasználják az ügynökségek, a hirdetők és a televíziócsatornák, de az elektronikus nézettségmérést mégis sok kritika éri. Egyesek szerint a módszer nem képes mérni azt, hogy a tévé előtt ülők figyelnek-e egyáltalán a ládában pergő eseményekre, vagy inkább beszélgetnek, vasalnak, esetleg önfeledten bámulják a köldöküket. Ráadásul mindez a hirdetőknek sem mellékes információ: kutatások szerint ugyanis a nézők többsége egyszerűen nem figyel, amikor a reklámblokk süvölt a tévéből.

A Szonda Ipsos éppen ezért, külföldi minták alapján, most megpróbálta mérni az egyes műsorok és reklámblokkok bevonódási indexét, vagyis azt, hogy a nézők mennyire figyelnek a tévén zajló eseményekre.

"Az új módszer a hirdetők számára sokkal hatékonyabb reklámozást tesz lehetővé, hiszen ha az adott médiumra vagy műsorra jobban figyelnek a nézők, azaz magasabb a bevonódása, akkor a hirdetések hatása és hatékonysága is sokkal kedvezőbb" - állítják a Szonda Ipsos szakemberei, akik azért hangsúlyozzák, hogy mérésük nem kíván konkurálni az AGN Nielsen elektronikus méréseivel, csak kiegészítené azt.

Ez nem is meglepő, hiszen a Szonda Ipsos nem vacakol tévéhez csatlakoztatható, elektronikus rendszerrel, a jó régi naplós módszert alkalmazza, vagyis megkéri az embereket, hogy írják be egy füzetbe, hogy mit nézték, és hogy azt mennyire. Ezt a módszert alkalmazta egyébként a Szonda Ipsos anyacége már Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is.

A kutatást negyedévente, egy héten át 1500 háztartás bevonásával végezték 2006-ban. A felmérés költségeit, 50 millió forintot ezúttal az MTV fizette, de állítólag később bárki megvásárolhatja a kutatási eredményeket, és mások is beszállhatnak a költségekbe. (Angliában is a közszolgálati BBC rendelte meg az első ilyen kutatást, igaz ott egyáltalán nincsenek hirdetések az állami televízió csatornáin, így a nézettség sem olyan fontos számukra. Az MTV viszont nem csupán a műsorfejlesztéshez, de a későbbiekben a reklámhelyek értékesítéséhez is fel akarja használni az adatokat. Már ha lesz olyan hirdető, aki érdekel, hogy mennyien vonódnak be egy-egy műsorba).

Kultúrház az élvonalban?

A felmérésben az m1, az m2, az RTL Klub, a Tv2, a Viasat3 és a Duna Televízió műsorát mérték. A kutatásból kiderül, hogy a 18 és 59 év közöttiek az MTV Híradóját nézték a legnagyobb odaadással, a műsor június 25-ei adásának lett a legnagyobb, 91,4 a bevonódási indexe (a válaszadóknak egy és száz között kellett pontozniuk, hogy mennyire figyeltek az adott műsorra). A második helyre az RTL Klub ugyanaznap sugárzott hírműsora futott be 91,1 ponttal, holtversenyben az m1-en futó ötöslottó-sorsolással. (Aznap egyébként a törökországi bombamerényletben megsebesült magyarok vezették a híreket.)

A bevonódási index alapján a Kultúrház június 23-ai adása megelőzte (90,9 pont) a Szökést (90,5) pont és Barátok köztöt (90,5 pont), a Jóban-rosszbant (89,6 pont), sőt még a nézettségi listák élén álló Cobra 11-et is (90,5 pont), vagyis a felmérés szerint a Kultúrháznak ugyan kevesebb nézője van, de jobban figyelnek.

Az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai alapján egyébként a mért időszakokban a Napló, a Barátok közt és az Esti Showder vezette a nézettségi adatokat, de ez a Szonda Ipsos szerint nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezekre a műsorokra figyeltek a legtöbben.

A felmérés másik fontos változója a tetszési index, amely a válaszadók által adott pontszámok átlagaiból áll össze. Ezen a listán a Legyen Ön is milliomos április 28-ai adása vezet 4,5 ponttal (1-5 között pontozhattak a válaszadók), holtversenyben a Cobra 11 április 30-ai, az Este április 22-ei, a Barátok közt és a Jóban Rosszban június 23-ai adásaival.

A felmérés szerint tehát hiába néznek valamit sokan, vagy nagy figyelemmel, nem mindenkinek teszik, amit lát. Ez az információ ugyan nem jön rosszul a műsorkészítésnél, de azt is tudni kell, hogy néhány műsort egyszerűen nem illik szeretni, más programokat, például a délutáni beszélgetős talkshow-kat pedig éppen azért nézzük, mert imádunk bosszankodni. Ráadásul a hirdetőket egyáltalán nem érdekli, hogy szeretjük-e azt a műsort, ami megszakítja a reklámokat, egyelőre még akkor sem, ha a felmérést végzők hangsúlyozzák, hogy a kutatás szerint jobban emlékszünk azokra a reklámokra, amik egy általunk kedvelt programba vannak ékelve.