Pornográf szponzorok, irodalmi cukrosbácsik

2003.05.20. 11:27
A szépirodalom szponzorálásának új üzleti modelljét dolgozta ki Reverse Cowgirl, az ismert író és blogger. A Fordított Tehenészlány készülő novelláskötetének kiadásához 1200 dollárra volt szüksége. Weblogján ezért gyűjtést indított, ám ez nem egyszerű kéregetés volt. Aki legalább 500 dollárt fizet, annak a neve szerepelni fog egy novella címében, 250 dollár fejében a bőkezű adakozó szereplőként jelenthet meg egy sikamlós történetben, az író egy százas ellenében pedig beleszövi valamelyik sztoriba az adományozó kedvenc szexuális fantáziáját. A modell pompásan működött: a pénz 48 órán belül összegyűlt.
Egy nő beleszeret egy férfibe, aki viszont egy próbababába szerelmes. Egy fiú összetéveszti a csaját gyerekkora kedvenc kutyuskájával. Egy csaj egy olyan pasival randizik, akinek túl sok guminője van.

Ez néhány sztori abból a 12-ből, amelyeket egyik kedvenc bloggerünk, a bombázó Susannah Breslin, vagyis a Reverse Cowgirl, a pornóipar nagy ismerője nemsokára novelláskötetben fog megjelentetni egy kis kiadónál. A Tehenészlány egyébként ismert újságíró, (Playboy)tévés személyiség és fotós. A novellák nem pornográfak, nem is erotikusak, ámde furcsán szexuálisak - mondja az alkotó.

Kerüljön a könyvbe, bele!

Az 1200 dollár összeszedéséhez Breslin újszerű ösztönző rendszert vezetett be. Az adományozott összegtől függően a mecénás neve vagy a borítón, vagy valamelyik novella címében, vagy szereplőként jelenik meg. Vagyis nem egyszerűen a támogatók nevének feltűntetéséről van szó, a pikáns irodalom barátai a kis részben általuk létrehozott könyv részévé válnak.

A klasszikusan unalmas arany- ezüst- és bronzfokozatú támogatói titulus helyett a Cowgirl olyan kategóriákba sorolta szponzorait, mint az irodalmi cukrosbácsi (1200 dollár felett), a pornográf filantróp (500 dollár), a trágár szemétláda (250 dollár), a dekadens kontár (100 dollár).

Olcsó előkép

Több ponyvaszerző próbálkozott már "irodalmi tartalomszponzorálással", de a hagyományos marketingesek karmaiban vergődő írók csak addig jutottak, hogy pénz ellenében bizonyos termékeket vagy cégneveket szerepeltessenek regényeikben.

Maga az adománygyűjtés bevett dolog a bloggerek világában. Néhány próbálkozás után ugyanis kiderült, hogy a lelkes - és a szerzőt a műfaj jellege miatt mintegy intimen megismerő - olvasók hajlamosak egészen komoly összegeket leperkálni, hogy kedvencük folytathassa a weblog írását, vagy kiutazhasson Irakba vagy megvehessen egy MP3-lejátszót.

Rossz fiú

Az akció - amely természetesen végig követhető volt az írónő weblogján - fényes sikert hozott. Az első napon máris bejelentkezett nyolc irodalombarát, akik összesen 268 dollárt áldoztak a magaskultúra sikamlós, ámde annál szórakoztatóbb oltárán. A 48. óra végére össze is gyűlt az az 1200, amelyből a kis Future Tense Books kiadó össze tudja hozni az Ugye, hogy rossz fiú vagy? című novelláskötetet.