A kétfejű lány esete a TV2-vel

2003.06.04. 10:31
A kétfejű kislánnyal hirdető tévé szerint hazánkban tombol a középkor. Szerintünk eretnekégetésekre és törpeszínházra is felkészülhetünk. A TV2 Aktív című műsorának a nyomtatott sajtóban látható imidzskampánya ugyanis arra az alapötletre épül, hogy a mutassunk egy nyomorék kislányt különféle bizarr helyzetekben.
Egy kétfejű kislány fotója már önmagában is annyira felkavaró, hogy a hatást csak kifinomult trükkökkel lehet fokozni. Mint például ha a születési rendellenesség egy bírósági tárgyalóteremben elhelyezett, vagy biztonsági övvel a hátsó ülésre kötözött tévéképernyőn kerül elénk, ahogy azt a TV2-nek a legutóbbi három Pesti Estben megjelenő hirdetésein láthattuk.

Ha nem vettem volna részt pár éve a Láthatatlan című kiállításon, a fentieken túl más nem jutna eszembe a dologról, még úgy sem, hogy a hirdetés szövege szerint mindezt azért kapjuk "hogy legyen miről beszélned".

Láthatatlan

A Láthatatlan ötlete nem volt éppen bonyolult. Néhány hétköznapi helyszínt rendeztek be az Olof Palme házban, például utcarészletet úttesttel, autóval, újságárus standdal, egy másik szobában bokrok és facsemeték közt kanyargó ösvényt alakítottak ki, volt még presszó, szoborkiállítás, ilyesmik. A forradalmi lépés annyi volt, hogy a rendezők a végén lekapcsolták a villanyokat, amitől a kiállítás eltűnt, vagy legalábbis átcsúszott egy másik dimenzióba.

A töksötét szobába lépő, elbizonytalanodott látogatót vakok fogadták, és vezették végig a fogódzók nélküli, viszont váratlanul előbukkanó tárgyakkal teli térben. Az élményről helyszűke miatt itt csak annyit mondhatunk, hogy a félórás utazást követően már nem lehetett szánni, a valóság jelentős részét nélkülözni kényszerülő fogyatékosoknak tekinteni a vakokat.

A képek hiányát nem pótolta ugyan semmi, de egy másik vonalon viszont addig ismeretlen emberi közelséggel, a tapintásból eredeztethető biztonságérzettel egészült ki a tapasztalás. Olyannyira, hogy a közös csoportba került látogatók jellemzően együtt távoztak egy közeli kávézó irányába.

Le a politikai korrektséggel

A dologból annyi mindenképpen leszűrhető, hogy a köznapi embernek szokatlan szituációkban, és itt jön a kétfejű kislány esete, több van az olyan fapados gondolatoknál, mint például, hogy mi történik, ha az említett személy fejei összevesznek, vagy ha az egyik például nem szereti a kelkáposztát. Az olyan gondolatoknál, mint amilyet az állítólag a toleranciát vezérelvének tartó TV2 Pesti Est-es, egész oldalas hirdetései sugallnak.

Hogy értsük, nem a politikai korrektség álságos gesztusát kérjük számon. Csakhogy ezek a képek nem többek, mint a középkori vásárok törpe számai, amelyekben kijött a törpe a pódiumra, a közönség röhögött, majd pénzt dobáltak kalapba.

Törpeszínház

A kétfejű gyerekkel lehet hirdetni, miért is ne, ő is csak ember. Az Aktív reklámja azonban önmagáért, szerencsétlenségét hangsúlyozva, jelenségként löki elénk a lányt. Primer bunkóságát pedig csak fokozza a "legyen miről beszélned" hatást fokozó díszlettel (tárgyalóterem, juppi szobabelső, autó), ami a királynak, vagy püspöknek beöltöztetett vásári törpének feleltethető meg.

Középkori technikákkal lett itt megszólítva a nép, és ez, ismerve a reklámok elkészítését megelőző kutatásokat, nem egyedül a tévé elkeserítő morális színvonaláról vall. A feudális hangulatot pedig csak fokozza a tény, hogy néhány hónapja ugyanez a lap nem volt hajlandó lehozni az Ámen című film egyházat sértő, a keresztet és a szvasztikát ötvöző plakátját.

Állítólag az Európai Unió országai felkészültek a fejletlenebb tagok fogadására, de szerintem azért meglepetést fogunk kelteni, amikor beállítunk vállunkon törpeszínházzal és eretnekmáglyával.