Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Elvis él, és Nike-reklámban énekel

2002.06.17. 17:00
A VB-hez az esemény jelentőségéből adódóan dömpingszerűen jelentek meg a kapcsolódó reklámok. Sör, mobcsi, sportfelszerelés, Media Markt, plazmaszűrős légkondicionáló, és minden más van most a Mundiállal reklámozva, a MOM Parkban egy focikapun át jut be az ember a szupermarketbe, és a hentespult felett megy a meccs.
Az eseményben erősen érintett szponzoráló sportóriások elég komolyan belefektettek a kampányba, persze; nem elégedtek meg egy karfán söröspohár, tévében fociznak, felirat: "Góól! Sörrel jobb"-szintű reklámmal. Az Adidas ötlete a Futballitis, a Puma az afrikai focira tett, a Nike pedig Terry Gilliamre és Elvis Presleyre.

A Puma animációs filmje a kergetőző afrikai focista-fenevadakkal úgy király, ahogy van. De a Nike Secret Tournamentje, az más minőség, alapvetően a fent említett, meglehetősen nagy nevek miatt. A háromperces, egyperces, és három különböző félperces verzióban elkészített klipet egy három hónapos kampányba illesztették bele.

Az alaptéma: huszonnégy játékos háromfős csapatokban egy - gyönyörűen kivitelezett - konténerhajó gyomrában küzd a győzelemért. A gonosz porondmester, Eric Cantona, fogságában tartja a világ legjobb focistáit, többek közt Ronaldót, Roberto Carlót, Figót. A reklám második részéből, a Visszavágóból kiderül, hogy végül egy rúgástól a hajó oldala beszakad, a monstrum pedig elsüllyed egy szép éjszakai, fantáziadús Gilliam-totálban. A játékosok megúszták, és veszik fel egymást a mentőcsónakba, mert rendesek. Meg kell említeni a háromfős csapatokat bemutató hipernaturális, filléresnek látszó, kubai forradalmár-hangulatú plakátokat is, amelyek, annyit megkockáztatok, magukban érnek annyit, mint az egész kampány skorpióstól, 3D játékostól, Elvisestől.

Terry Gilliam az egész cuccot 2001 decemberében forgatta Rómában, részben olasz munkatársakkal, részben saját Radical Media nevű cégének stábjával. A film igazi műalkotás, a Brazil klausztrofóbiás, negatív világához illeszkedik. Gilliam magyarázatul azt mondta, ilyennek látja a mai világot, mondjuk ő ilyennek látta a régit is. Különben meg Fellini is forgatott tévéreklámot, például a Camparinak és a Barilla tésztának.

De nem szakítana ennyire a reklám, ha nem lenne hozzá a funkosan felturbózott Elvis-mix, az 1968-as A Little less conversation című sláger feldolgozása. A dal a Live a Little, Love a Little című szokásos, medenceparton csajozós, fináléban bugivugizós Elvis-filmben hangzott el, amiket szériában csinált akkoriban szegény énekes.

A zenével világszenzációt sikerült kreálni. A mixet egy holland DJ, Junkie XL készítette, eredetileg nem a reklám számára: a szám már a 2001-es Ocean's Eleven soundtrackjén is szerepelt. A Tom Holkenberg névre hallgató Dj-t a sportcég illetékesei megkérték, változtassa a nevét JXL-re, hogy a csúf 'junkie' szó ne hozzon elő téves asszociációkat a közönségből.

Junkie XL - mi csak maradjunk ennél a névnél - az első élőlény az univerzumban, akinek a jogtulajdonosok engedélyezték, hogy egy Elvis-számot megkeverjen. A zenész szerint: "Csak találgatni tudok, miért vagyok én az első, aki Elvist mixelhet. Valószínűleg, mert változatlanul benne hagytam az egész dalbetétet. A Király hangjával respekttel kell bánni."

Az eredménnyel, valamint Terry Gilliam rendezésével az Elvis-rajongók is elégedettek. Az ElvisNews. com-on olvashatóak ezek a megtisztelő sorok a Secret Tournamentről: "Pure liquid poetry". Itt hívják fel arra is a figyelmet, hogy a spot egy Monthy Python-beszólással zárul: "Go Home, bye!"

A reklám zenéje ezidáig Európában jelent meg. Nagy-Britanniában az A Little less of conversation június elején No.1 lett, és ezzel Elvis Presley 2002-ben visszairatkozott a Guiness Rekordok könyvébe. Eddig ugyanis a Beatlesnek volt a legtöbb, tizenhét listavezető sikere Angliában, és most a Király beelőzött. A single az USÁ-ban június 25-én jelenik majd meg, a siker bejósolható, hiszen Elvis főleg ott él. Az érintett lemezkiadó, a BMG marketingfőnöke, Adam Bradle azt mondta, - vélhetően mosolyogva -, hogy most történelmet csináltak (ők?).

Végezetül: mit lépett a VB alkalmából a fő vetélytárs Adidas? A Futballitis reklámspotja, a hibátlanul kivitelezett steril kórházi világgal merész, meg jó, de kissé elborult. Tobzódik benne a brit humor, ott bizonyára veszik is. Az üzenet: mindenki elkapja a Futballitist, betege lesz a futballnak, valami ilyesmi. A tengelyen kissé közelebb van ez a reklámötlet a karfán álló sörhöz, sajnos. Vajon a játékos miért nem tudja a labdát a megfelelő alakú (kerek) nyílásba tenni. A futballisták hülyék? Jó, a kapu szögletes, azért oda akarja, de azért talán ez nem olyan átütő poén, hogy fél percig nézzem Beckhamet vonaglani. A Fatboy Slim-klip nyúlása egyértelmű, azonkívül nem sok jön át. A sportot különféle beteg, rángatózó egyedekkel reklámozni legalábbis kétséges. Egy-két változata a témának végigröhöghető, mások meg tiszta parásak. De azért az szép, hogy van, ahol beleinvesztálnak némi kockázatot meg kísérletezést a reklámműfajba.