Újabb ütésváltás a Vodafone és a Westel között

2003.12.05. 11:53
A Vodafone bíróságon próbál elégtételt venni jó hírneve megsértése miatt a Westelen, mindkét cég a Gazdasági Versenyhivatalt zaklatja bejelentéseivel. A Vodafone-nál a Westel akkor húzta ki a gyufát, amikor olyan reklámfilmet készíttetett, amelyben a SIM-kártyacserét megbánó Voda-ügyfeleket parodizáltak.
Újabb ütközetéhez érkezett a mobilpiacon dúló reklámháború, miután a Vodafone is bejelentést tett a Westel ellen a Gazdasági Versenyhivatalnál a fogyasztói döntések befolyásolása és az összehasonlító és megtévesztő reklámok tilalmának megsértése miatt. November elején már érkezett egy hasonló tartalmú bejelentés a Versenyhivatalhoz, csak akkor a Westel panaszolta be a Vodafone-t, mivel szerintük a távközlési cég nyári reklámkampánya - amelyben többek közt feltűnt, a SIM-kártyáit cserélgető taxist, a túlsúlyos nővadász, vagy éppen az új tarifákat feltaláló szórakozott tudós - megtévesztette a fogyasztókat.

A Westel akkor a bejelentéssel egy időben új reklámkampányba kezdett, amelynek tévészpotjaiban a Vodafone hirdetéseinek szereplőire hasonlító karakterek mondták el, hogy megbánták, amiért hittek a konkurens távközlési cég reklámjainak. A Vodafone szerint viszont ez a reklám több ponton is megsérti a versenytörvényt, ezért a mobilcég bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalnál, sőt a Fővárosi Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél is. Emellett az Index információi szerint a Vodafone jó hírnév megsértése miatt polgári pert indított a Westel ellen a Fővárosi Bíróságon.

Multik egymás közt

Az Index kérdésére a Fővárosi Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél megerősítették, hogy foglalkoznak a Vodafone beadványával, mivel felmerülhet a gyanú, hogy a Westel reklámparódiája megsértette a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény azon bekezdését, amely tiltja a konkurens cég jó hírnevének megsértését. Ha a hivatal esetleg törvénysértést állapítana meg, akkor felszólíthatja a Westelt a reklámkampány beszűntetésére, sőt indokolt esetben akár bírságot is kiszabhat.

Gönczöl Tünde, a Versenyhivatal infokommunikációs irodájának vezetője ugyancsak megerősítette az Index értesülését, és elmondta, hogy már foglalkoznak a Vodafone beadványával. A két konkurens bejelentését egymástól függetlenül, külön kezelik, és a Westel november elején érkezett panaszáról a törvényben előírt hatvan napos határidő előtt, már a napokban döntenek.

Gönczöl az esettel kapcsolatban megjegyezte, hogy addig nincs nagy baj, amíg a fogyasztók megtévesztésének vádjával csak a konkurens cégek tesznek egymás ellen bejelentést, hiszen sem a Westel, sem a Vodafone reklámjaival kapcsolatban nem érkezett fogyasztói panasz, ami arra utal, hogy vásárlók nem érzik becsapva magukat a hirdetések miatt.

Oldalvágás

Az Index értesülései szerint a Vodafone beadványai mellett a távközlési cég reklámjait készítő Grey Worldwide Hungary Kft.-nél továbbra is fontolgatják, hogy pert indítsanak a Westel hirdetéseit készítő Republic of Art ellen.

A Grey Worldwide azonban a reklám eszközével már válaszolt az őt parodizáló ügynökségnek, hiszen a Vodafone által támogatott Reklámzabálók éjszakáján "Vigyázat! Hamisítják!" feliratú képeslapokkal mondta el véleményét az ügyről. Gellért Emese, a Grey Worldwide Hungary vezető kreatívigazgatója az esettel kapcsolatban megjegyezte, hogy a képeslapokkal csak a Vodafone reklámok szerelmeseinek szerették volna megköszönni, hogy vevők az ötleteikre, ráadásul a reklámlapokat csak korlátozott számban adták ki, és a Vodafone tévéreklámjai vagy az óriásplakátok segítségével továbbra sem akarnak visszavágni konkurensüknek, hiszen a távközlési cég kommunikációs stratégiája változatlan.

Az Index az üggyel kapcsolatban megkereste a Westelt is, de a távközlési cég kommunikációs osztályán nem kívántak reagálni a Vodafone válaszlépéseire.

Felkai György, a Pannon GSM kommunikációs igazgatója az Indexnek elmondta: nem kívánják kommentálni a másik két szolgáltató háborúját; ők egy barátságos vállalat képét akarják megmutatni az ügyfeleiknek.