A gazdagoké a rendezők széke

2004.03.11. 08:13
Mel Gibson saját bevétele Jézus keresztrefeszítéséből az előrejelzések szerint 550 millió dollár lesz. A jóslatokból, hogy a film kettétöri Gibson színészi karrierjét, annyi válhat valóra, hogy többet akár nem is kell szerepet vállalnia - írja a Hollywood Reporter.
Nem csak Gibson életére van nagy hatással a nem várt siker, az előrejelzések szerint az alkotás kasszákat robbantó debütálása a tavalyi hullámvölgy után a filmipar működését is megváltoztathatja.

Amerikában a múlt hétvégéig 214 millió dolláros bevétele volt a Jézus utolsó tizenkét óráját feldolgozó véres adaptációnak. A Reporter szerint kétségtelennek tűnik, hogy a jegyeladás az USA-ban átlépi a 400 milliós határt. (Csak összehasonlításképpen: minden idők legjobban jövedelmező filmje, a Titanic az USA-ban és Kanadában 600 millió dolláros bevételt szerzett.)

Mel Gibson a Passió bemutatása után
Levonva a mozik 55 százalékos bérleti díját, a film 30 millió dolláros gyártási-, 10 százalékos forgalmazási-, és 15-20 százalékos, visszafogott reklám- költségét Mel Gibson és az Icon Produkció nevű cége összesen 110 millió dollár tiszta profithoz jut. Húsvét közeledtével a megújult tévés, nyomtatott reklámkampány plusz 10 millió dollárba kerülhet, de a rendezővé avanzsált színész amerikai bevétele még így is 100 millió dollár lehet.

A nemzetközi piacon ráadásul ennek kétszeresére saccolják a bevételt: 800 millió dollárra, és a tiszta hasznot: 200-250 millió dollárra. (A Titanic 1 milliárdot kaszált.) Távol-Keleten nem számítanak nagy nézettségre, de a többségében keresztény Dél-Amerikában például kirobbanó sikert várnak. Angliában egyenesen vallástérítőként tekintenek a filmre: a március 26-ai premierre csak Kent megyében 37 ezer dollár értékben foglaltak előre jegyet az egyházközösségek.

Szenvedés otthon

A 350 millió dollár tiszta haszon még csak a mozibevétel. A DVD és videó forgalmazásból származó pénzt azonban nehezebb megsaccolni, mert nem tudni, mikor jelenik meg DVD-n a Passió, milyen extrákkal és mennyiért. A DVD-bevétel körülbelül megközelítheti a 400 milliót, amiből a gyártási, forgalmazási és marketing költséget levonva is 200 millió jut a rendezőnek. Mel Gibson összes bevétele tehát 550 millió dollár lehet. És még nem is említettük a lemezeladásból és filmhez kapcsolódó emléktárgyak licenszéből származó profitot...

"Te hallottad, hogy Jézust megfeszítették?"

A sikert a suttogó propagandának tulajdonítják, ami azokban is kíváncsiságot ébreszt, akiket eredetileg nem is érdekelt a film. Közben a média egyfolytában hírt ad a film magas nézettségéről, bekerült a Christian Right legjobb film-listájára, mindez egyre több érdeklődőt csábít a moziba.

A történet aktualitása is sokakat vonz: hamvazószerdán (február 25.) kezdték Amerikában vetíteni a filmet, más országokban virágvasárnap (április 4) kerül mozikba, vagy nagypénteken (április 9), illetve húsvétkor (április 11). A kosztümös dráma műfaj amúgy sem avul el soha, akár minden évben bemutatható lesz húsvét környékén.

A szegényeké a mennyek országa

Nehéz azokat az észak-amerikai forgalmazókat hibáztatni, akik elutasították a filmet (elég, ha ők hibáztatják magukat). A vallási ellentmondás bármelyik épeszű üzletembert visszariasztotta volna. Szemük előtt lebeghettek azok a híradós jelenetek is, melyek 1988-ban az MCA elnökének háza előtt vonuló tüntetőket mutatták, amint felvonultak Martin Scorsese: Jézus utolsó megkísértésének bemutatása miatt.

Míg az angolok a Passióval az egyházközösségeikbe csábítanak új tagokat, az amerikai kritikusok szerint a film a mozibajárást is divatba hozta. Mindenképpen megdöntötte azt a hiedelmet, hogy a bibliai témák filmre adaptálása nem jó üzlet. A Biblia atraktív irodalmi anyag, jó történettel, érdekes szereplőkkel, és ami a magas bevétel fő tanulsága: felejtsük el, hogy családi filmként nyúljunk a témához.