További Mozi cikkek
Joel és Ethan Coen valóban nem voltak szívbajosak, amikor a forgatókönyvhöz nyúltak. A londoni King's Crosst Mississippi állambeli csöndes kisvárosra cserélték, a kotnyeles brit hölgyből nagydarab, fekete, templomjáró asszonyság lett, az Obi-Wan Kenobiként ismertté vált színpadi színésznek, Sir Alec Guinessnek a szerepét pedig Tom Hanksre bízták. De hát, ha a Coen-testvérek vesznek kezükbe egy tervet, nem elvárható, hogy az amerikai remake-ektől megszokott hű másolat készüljön.
Középpontban a coeni pancserek
Tekintse meg képeinket! |
Persze a coeni fekete humor alaposan elintézte a csapat tagjait: a hip-hop fiú és az alagútfúrásért felelős, vietnámi tábornok fél a nyanyától, az ujját lerepítő tűzszerész egyszerűen pancser, a lágyszívű izompacsirta pedig szellemi fogyatékos és a professzor is csak relatíve nevezhető lángelmének. Így már az elején sejthető, hogy a bűntettük nem járhat sikerrel. Mialatt Coenék felszámolnak a "kedves néger asszonyság"- sztereotípiával is, az özvegy életére támadó bűnözők sorban hunynak el.
Ennél a résznél lanyhul csak a lendületes nyitás után a film feléig pergő cselekmény. A tagok sorozatos elhullása magában - a helyzetkomikum ellenére - nem elég változatos hajtóerő, mégha mindez a hol barokkos, hol hip-hopos feldolgozású gospel zenére történik is.
Köpködő Hanks, pofozó Hall
Tekintse meg képeinket! |
Hanks mellett Cannes-ban a legjobb női alakítás díjával jutalmazott Irma P. Hall is könnyen lejátssza a bandát a vászonról. A bandatagot játszó Marlon Wayans-ot még valódi pofonjaival is kiosztja a védtelen özvegy szerepében: csak úgy hullámzik a hip-hop fiú arca.
A 70 millió dollárból készült Betörő az albérlőm vígjátéknak jó, de ahhoz, hogy nagy mozisiker legyen, túlzottan különc alkotás (a várakozáshoz képest gyengébb 12 millió dollárral indult az első hétvégén márciusban az USA-ban). Bár az amerikai kritikusok is fanyalogtak az angolok mellett, de ők más okból. Az elkényeztetett hazai esztéták a Fargót, és A nagy Lebowskyt rendező Coen testvérektől az 1987-es Arizóniai ördögfiókák óta folyamatosan a jó, ironikus kriminél többet: zseniális kultfilmet várnak.