Kaszkadőr Oscar kellene hangvágás helyett
További Mozi cikkek
Sokak szerint az Oscar-gálának igazából csak öt fontos kategóriája van, minden más időhúzás, hogy egész estét tévéműsort lehessen rittyenteni az átadásból, és persze az Amerikai Filmakadémia csak kegyet gyakorol a hollywoodi céhek és lobbisták felé. A szakzsargonban csak big five-ként emlegetett ötösfogat a legjobb film, rendező, férfi főszereplő, női főszereplő és forgatókönyv (alapanyagtól függően adaptált vagy eredeti) kategóriákat takarja. Titkon valószínűleg minden rendező és stúdiófőnök abban reménykedik, hogy begyűjtheti egyszerre mindet, de ezt eddig csak az 1934-es Ez történt egy éjszaka, a 75-ös a Száll a kakukk fészkére és a 93-as A bárányok hallgatnak stábja tudta összehozni.
A big five fontosságával természetesen az Oscar gálát közvetítő tévécsatornák (az 50-es években még az NBC, majd évtizedes cserélgetések után ma már az ABC) is tisztában vannak. A legjobb színészek neveit általában már a gálaműsor legelején kihirdetik, a legjobb rendezőt és a legjobb filmet viszont egészen a puccparádé végéig titkolják, hogy legyen miért fennmaradnia a nézőknek.
Miért nincs legjobb vígjátékrendező?
A legelső, 1929-es Oscar-átadón még csak 12 kategória volt és két óra alatt lezavarták az egész gálát. Ez mostanra már 24 kategóriára hízott és 1974 óta sosem úszták meg a résztvevők és a nézők 3 óránál rövidebb műsor nélkül. Az öt főkategória kezdettől fogva létezett, bár az első gálán még külön szobrot kapott a legjobb vígjáték rendezője (Lewis Milestone a Két arab lovagért) és a legjobb drámai rendező (Frank Borzage A hetedik mennyországért).
Ezt a szisztémát egyébként sokan ma is visszasírják, hiszen egy Erőszakik vagy egy Hét pszichopata lehet akármilyen vicces, sosem lenne esélye a Gettómilliomos vagy a Lincoln ellen. A Flavorwire.com viszont épp a napokban írt arról, hogy a legjobb film vagy a legjobb rendező kategória párjának be kellene hozni a Golden Globe mintájára a legjobb vígjáték vagy vígjátékrendező díját is. Igaz, valószínűleg zsinórban Judd Apatow nyerné meg.
A Flavor Wire a bevezetendő új kategóriák között említi a legjobb elsőfilmest is. Valóban tűnhet úgy, hogy nem túl tisztességes egy kategóriában indítani A messzi dél vadjai újonc író-rendezőjét, Benh Zeitlint olyan hollywoodi veteránokkal, mint Steven Spielberg vagy Ang Lee, de ellenpéldának ott van a mostani nagy esélyes, Qunetin Tarantino: 1995-ben még szinte ismeretlen filmesként robbant be a köztudatba a hét Oscarra jelölt Ponyvagerénnyel, és még az eredeti forgatókönyv díját is elorozta Woody Allen Lövések a Brodway-en című filmje elől.
Kellene végre egy Oscar a kaszkadőröknek is
A Flavorwire a kaszkadőr Oscart is megemlíti, nem véletlenül. A kaszkadőrlobbi már 1991 óta azt szeretné, hogy a legjobb kaszkadőr koordinátor kategória is felkerülhessen minden évben az Oscar-menüre. Bár a 2001 és 2011 között évente kiosztott Taurus World Stunt Awardot a média előszeretettel emlegeti a kaszkadőrök Oscarjaként (2007-ben Schwarzenegger dublőre és barátja, Piroch Gábor is nagy esélyese volt a díjnak), a színészek helyett verekedő és égve lezuhanó filmipari dolgozók folyamatosan lobbiznak az Akadémiánál az új kategória bevezetéséért, mindeddig hiába.
A kaszkadőr Oscar bevezetésének élharcosa évtizedek óta Jack Gill autós kaszkadőr, akinek olyan legendás vagy inkább sokat emlegetett alkotások találhatóak a filmográfiájában, mint a Knight Rider tévésorozat Kitt-trükkjei, a Rambóban látott motoros üldözés, a Szikla sárga taxis jelenete vagy legutóbb a Halálos iramban 5 száguldozásai. A kezdeményezését viszont eddig minden évben leszavazta 91 óta az Amerikai Filmakadémia. Pedig 2011-ben még abba is belement volna, hogy legalább egy olyan Oscar-szobrot kaphassanak a kaszkadőrök, amiknek az átadása be sem kerül a puccos gálaműsorba. Gill természetesen nem adja fel: minden évben újra próbálkozik és körbehaknizza a sajtót.
Egyetlen kaszkadőr kapott eddig Oscart
Hollywood eddigi egyetlen Oscar-díjas kaszkadőre a westernfilmes veterán Yakima Canutt, bár ő is csak életműdíjat kapott az Akadémiától 1967-ben. Abszolút megérdemelte, hiszen a profizmusa és a filmiparra gyakorolt hatása megkérdőjelezhetetlen: ő volt az első kaszkadőr, aki végig merte húzatni magát a porban egy robogó lovaskocsival a 39-es Stagecoach forgatásán, a szintén 39-es Zorro's Fighting Legionban pedig sebesülést színlelve a lovak közé bukott, végigkúszott a száguldó hintó alatt, majd a hátsó részen felkapaszkodva meglepetésszerűen kiütötte a rosszfiúkat.
George Lucas és Steven Spielberg akkora tisztelője volt Canutt életművének, hogy ezt a két rükköt Az elveszett frigyláda fosztogatóiban is elsütötték, csak cowboyok helyett náci teherautóval és olyan, Indiana Jonesnak beöltöztetett kaszkadőrökkel, mint a rodeós Terry Leonard.
Bár Oscart még nem kaphatnak a kaszkadőrök, egy fontos filmes-tévés díj gálájára már rendszeresen elhívják őket. A színészszakszervezet 1933-ban alapított díját, az Oscar előszobájának tartott SAG Awardot 2007 óta már a kaszkadőröknek is kiosztják. 2012-ben például pont a magyarok hozhatták el trófeát a Trónok harca első évadának vívójeleneteiért (két interjú is készült tavaly a csapattagokkal), míg a filmes mezőnyben tavaly a Harry Potter és a Halál ereklyéi kaszkadőrei győztek.
Kit érdekel a hangvágás és egy rövid dokumentumfilm?
A Flavorwire cikke még bedob egy-két olyan kategóriaötletet a Golden Globe, az MTV Awards és a céhek szakmai díjainak mintáját követve, mint a legjobb szereplőgárda, vagy a legjobb akciójelenet, azzal azonban már nem foglalkozik, miket kéne kidobni a listáról annak érdekében, hogy ne egy 5 órás Oscar-gálát kelljen végigásítozni.
Nekünk lennének ötleteink. Tudunk Oscar-díjas rövid dokumentumfilmeket sorolni az elmúlt évtizedekből? Hosszúakat se nagyon, így ezzel a két kategóriával talán felesleges tovább nyújtani a műsoridőt. Persze most nem a dokumentumfilmesek munkáját akarjuk leszólni, gyűjtsenek csak Oscar-szobrokat amennyit akarnak, de mindenki jobban jár, ha ezt már a gála előtt egy héttel megkapják. Ugyanígy ki lehetne húzni a listáról a rövidfilmeket és az animációs rövidfilmeket (bár mi magyarok pont az utóbbiban nyertünk: 1981-ben A légy volt a legjobb Rófusz Ferenctől), és lehetne ritkítani a vizuális és hangstábnak járó Oscarok között is.
Kérdés például hogy mi értelme van például a külön hangkeverés és hangvágás díjaknak? Érdekel-e ez egyáltalán bárkit is a hangvágókon és a rokonaikon kívül? Addig rendben van, hogy ezek nélkül a díjrekorder triumvirátusnak (Ben-Hur, Titanic, A király visszatér) is kevesebb Oscarja lenne, de mivel ebben a kategóriában hagyományosan a hangos nyári blockbusterek és a geekkedvenc filmek győznek évtizedek óta (Indiana Jones, Aliens, Jurassic Park, Mátrix és társaik), elég lenne nekik egy olyan speciális különdíj, is amilyet 1978-ban a zseniális Ben Burtt kapott a Csillagok háborúja robotpittyegéseiért és az elromlott légkondi hangjával repülő TIE Fighterekért. Az is pont ugyanolyan Oscar-díj, mint bármelyik másik, és pont ugyanúgy csillog a kandallópárkányon.
Geek-Oscar a nulladik napon?
A legjobb speciális effekt és smink kategóriákkal is gondok vannak. Az effekteseknél (akik a 70-es években például csak különdíjakat kaptak, egészen a Star Wars hihetetlen népszerűségéig, amikortól is újra külön kategóriát kreáltak nekik) sajnos nincsenek szétválasztva a divatos CGI-orgiák elkövetői a hagyományos, habszivacs szörnyes megoldásokat kedvelő, utolsó mohikánoktól.
Az effektgyáros szakma ráadásul igencsak belterjes. A jelenlegi csúcseffektesek vagy a Terminátor csontvázát megálmodó, négyszeres Oscar-díjas, 2008-ban elhunyt Stan Winston tanítványai, vagy az Industrial Light&Magicnél kezdték az ipart a Star Wars-filmeken. Mint Dennis Muren aki eddig egymaga hat hagyományos Oscart és két különdíjat vitt haza. A speciális effektesekkel nagyon sokszor összedolgozó sminkeseknél ugyanez a helyzet: nem kaphatja mindig a hétszer díjazott Rick Baker az Oscar-díjakat, ezért néha másnak is odadobja az Akadémia.
Talán ezekben a kategóriákban is érdemes lenne áttérni a speciális különdíjakra, amit valami látványos minishow keretében adnak át. Vagy akár az összes hangvágó, hangkeverő és effektes különdíjas Oscar-ünnepségét előrébb lehetne hozni egy nappal, melléjük csapva a kaszkadőr koordinátorok régóta követelt Oscarját valamint a kamerafejlesztők és egyéb technikai úttörők ma is létező díjátadóját, ami idén például február 9-én volt megtartva, míg a vörös szőnyeges gála 24-én este lesz (a magyar Colorfront cég is iylen előrehozott ceremónián nyert technikai Oscart 2010-ben). Egy ilyen 0. napra tett "geek gálát" talán már azok is szívesen megnéznének, akiket csak a Vasember meg A hobbit érdekel, és az egész vörös szőnyeges parádét marhaságnak tartják, mióta Scorsese a Taxisofőr vagy a Nagymenők helyett egy hongkongi maffiafilm remake-jével lett Oscar-díjas rendező.
A 2013-as Oscar-gála kategóriái
Az öt legfontosabb díj, a "big five":
Legjobb film (1928 óta)
Legjobb rendező (1928 óta)
Legjobb férfi főszereplő (1928 óta)
Legjobb női főszereplő (1928 óta)
Legjobb forgatókönyv (adaptált: 1928 óta, eredeti: 1940 óta)
További díjak:
Legjobb férfi mellékszereplő (1936 óta)
Legjobb női mellékszereplő (1936 óta)
Legjobb operatőr (1928 óta)
Legjobb vágó (1935 óta)
Legjobb filmzene (1934 óta)
Legjobb betétdal (1934 óta)
Legjobb hangvágás (1963 óta)
Legjobb hangkeverés (1930 óta)
Legjobb díszlettervező (1928 óta)
Legjobb smink és haj (1981 óta)
Legjobb jelmez (1948 óta)
Legjobb speciális effektek (1939 óta)
Legjobb animációs film (2001 óta)
Legjobb animációs rövidfilm (1931 óta)
Legjobb rövidfilm (1931 óta)
Legjobb dokumentumfilm (1943 óta)
Legjobb rövid dokumentumfilm (1941 óta)
Legjobb külföldi film (1947 óta)
Valamint életműdíjak (Honorary Award, 1929 óta), technikai Oscarok (1931 óta), a főleg sci-fiknek adott Special Achievement Award (1973 óta) és az 1938 csak bizonyos években kiosztott Irving G. Thalberg Memorial Award, ami az arany kereszteslovag helyett a névadó producer fejét ábrázolja.