Vilma
-8 °C
3 °C

Horrorba fojtva a Sikolyt

2001.02.28. 09:42
Későn eszmélő vizualisták március 8-áig még elcsíphetik a kortárs német filmek most véget ért fesztiváljának néhány jobb bemutatóját. A tíz filmből álló sorozat egyik fontos és élvezetes darabja az Anatómia, a németek frappáns válasza a már-már kultikus Sikoly-szériára.

Nem volt pattogatott kukorica, mert a Toldiban leginkább pogi van, de ez egy jó fél óráig egyáltalán nem is zavart az Anatómia vetítésén. A film ugyan 99 percig tartott és a második felében már határozottan unatkoztam, de ez nálam genetikailag kódolt adottság - amint tudom, sejtem, gyanítom, szóval kiderül, hogy kik a rossz fiúk, részemről a legjobb horror is el van kapálva.

A német orvostanhallgatók elitjének jutalma
A főhősnőt, a jövendő hivatásának elkötelezett orvostanhallgatót, Paulát A lé meg a Lola-ból már ismert Franka Potente alakítja. Most ugyan nem rohant annyit, de arcára itt is gyakran kiült a "kicsit ideges és zaklatott vagyok, most mi a faszt csináljak" kifejezés, amiben Franka már a főiskolán is nagyon jó volt.

A sztori az anti-hippokratészi eskü szellemében, a nem túl tekintélyes szakirodalmú élve boncolás témakörrel foglalkozik (csak megsúgom: nem békák és svábbogarak az alanyok). A német orvostanhallgatók elitjének jutalma, hogy míg csekélyebb értelmi képességű társaik a nyarat bulizással és ráérős láb-lógázással vagy egymás testének anatómiai tanulmányozásával töltik, ők a szuper-modern heidelbergi klinika krómozott bonctermeiben egy híres-neves anatómia professzor társaságában készülnek szédítő karrierjükre. Paula akkor jön rá, hogy valami nagy gáz van az intézmény falain belül, amikor a boncasztalon egy pár napja még élő ismerősével találkozik, és ennek kapcsán privát nyomozásba kezd.

Korrekt iparosmunka
A film számomra legsokkolóbb képsora, amikor az egyik - nem béka, nem svábbogár - alany édes, éteres álmából felébredve egy laza 50 másodperces vizuális információgyűjtés során rájön, hogy a szomszéd asztalon heverő véres valami belső szerveinek művészien elrendezett halmaza. Mindeközben a hangszórókból kellemes easy-listening szól mintegy nyugtatólag, szorgos kezek pedig éppen az ő saját, még hozzá tartozó kezeiből készítenek remekbe szabott preparátumot.

A szereplők között van egy jó fiú és egy rossz, számomra kb. a 40. perctől volt egyértelmű legalábbis az egyik ifjú szerepe - de innentől is volt azért még ok az izgalomra. Paula ágyhoz kötött professzor nagyapjáról - akinek a jó unoka mindig meg akart felelni, nem úgy mint a link és lusta, bár szintén doki apunak - is kiderül, hogy nem teljesen az, aminek gondolnánk.

Nem béka, nem svábbogár alany
Telitalálat a filmben egy bővérű és telt idomú germán szépség, Anna Loos (Gretchen) szerepeltetése; boncasztalon előadott vetkőzése és az egyik szerencsés (vagy annyira mégsem?) hallgatóval ugyanott lejátszott erotikus duettje véleményem szerint filmtörténeti jelentőségű. Meg is lett a jutalma.

Az Anatómia korrekt iparosmunka, az író-rendező az a Stefan Ruzowitzky, aki már bizonyított a nálunk is vetített Az örökösök című darabbal. Bár a film nem kerüli el a műfaj némely általános hibáját, a Sikoly és Tudom mit tettél... szériák után mindenképpen üdítő hatású. Ja, és ami nem elhanyagolható: rendelkezik némi morbid, felismerhetően európai minőségű humorral is, ami viszont határozottan hiánycikk a tengerentúli horrorok dömpingjében.