Zelma, Rajmund
-7 °C
-3 °C

Antipornó

2001.10.15. 07:29
A kezük véletlenül egymáshoz ért. A lány lassan felnézett, majd megnyalta a vágy tűzétől égő ajkait. Átölelte az ismeretlen férfit, majd meglazította a nadrágszíját. - Ezt a hazug, pornófilmekben klisévé kopott jelenetet ezúttal Lynne Stopkewich kanadai rendezőnő vitte vászonra, aki a Titanic Filmfesztiválon bemutatott Gyanús folyó című alkotásában megpróbálta megmutatni azokat a sötét és mély érzelmeket, amelyek szimpla koitusszá szelídülnek a szexipar tömegtermékeiben.
Úgy viselkednek, mint az igazi pornósztárok
Leila Murray recepciósként dolgozik egy lerobbant út menti motelben, a kanadai hegyek közt megbúvó Gyanús Folyóról elnevezett városka tőszomszédságában. A fiatal, csinos nő soványka fizetését azzal egészíti ki, hogy testi örömökben részesíti a motelben megszálló favágókat és bibliaügynököket. Depressziós férje mit sem tud erről a mellékfoglalkozásáról, hiszen eltérő munkaidejük miatt inkább élnek egymás mellett, mint együtt. Egy napon felbukkan Gary, a jóvágású vidéki macsó, aki nemsokára törzsvendég lesz, sőt egy idő után már fizetnie sem kell a lány szolgálataiért. A férfi megpróbálja magához szelídíteni az akut szeretethiánnyal küszködő lányt, így Leila hamarosan egy érzelmi örvényben találja magát, amely egyre lejjebb húzza, és egyre távolabb taszítja férjétől és a való világtól.

Lynne Stopkewich alkotásában a férfiak pontosan úgy viselkednek, mint a sarki videotékából kikölcsönözhető szexfilmekben: kemények, érzelemmentesek, és úgy bánnak a nőkkel, mint a felfújható, egyszer használatos szexuális segédeszközökkel. Leila pedig minderre úgy reagál, mint egy igazi pornósztár: csak a férfiak utasítására nyitja ki a száját, és akkor sem igazán hangképzésre használja. Ez a film azonban nem testi kalandok felcserélhető epizódjaiból áll, mint az erotikus filmek, hiszen szerepelnek benne olyan a műfajtól idegen alkotóelemek is, mint a kétségbeesés, a fájdalom vagy az őrület. Ebben a filmben ráadásul az aktusok sokkal valósághűbbek, mint a mesterkélt pózokban hánykolódó, műorgazmusban tomboló pornóvideókban, annak ellenére, hogy a filmben még egy fedetlen női mellet sem lehet látni.

A szeretet és a szex egymással felcserélhető szavak
A Gyanús folyóban a kanadai rendezőnő az érzelmi kiszolgáltatottság igazi okait keresi a jelenben és a múltban egyszerre. Egy idősíkba sűrítve látjuk ugyanis Leila érzelemszegény mindennapjait, letargikus férje elutasító hidegségét és gyermekkorát, amikor megtanulta, hogy a szeretet és a szex egymással felcserélhető szavak. A posztmodern időcsúsztatás, illetve a Tanú szemében vagy a Harcosok klubjában már fő- és mellékszereplőként is szerepeltetett - szabatos szakszóval többszörös személyiségnek nevezett - betegség ábrázolása ugyan egy-egy pillanatra túlságosan zavarossá és kétértelművé válik, de a főszereplő Molly Parker színészi játéka átvezet minket ezeken a döcögős részeken. A fiatal színésznő különleges arca és visszafogott alakítása mellett az őszi táj, és a hetvenes évek kanadai kisvárosának képei teszik teljessé ezt a filmet, amely így megdöbbentő erővel ábrázolja az elfojtott érzelmek és az előtörő vágyak hatalmát az emberi sorsok felett.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Újévi szállás ajánlatok

Kezdje az évet kikapcsolódással, a wellnessből sosem elég.