Mihály
11 °C
25 °C

Családi kör-menet

2000.06.26. 16:21
Kapcsolódó cikkek (1)
Ha egy rendezőnek kevés a humora, szűkös a fantáziája és döntésképtelen, viszont olyan sokarcú filmet akar, mint a John Malkovich menet - akkor abból ez sül ki. Főképpen, ha ott bujkál a direktorban a kis népnevelő, a kis filozófus és a kis szexuálpszichológus is, valamint az a meggyőződés, hogy a neki legmegfelelőbb műfaj a vígjáték.
A legjobb barátom felesége a szeretőm
Tán ne is foglalkozzunk azzal, hogy a fordító milyen vicces egy címmel ajándékozott meg minket, azt kell mondanom, nem feltétlen hátrány, ha ez elkerget néhány nézőt.

A filmmel a legnagyobb baj az, hogy a rendezőnek fogalma sem volt róla, mit akar. Vígjátéknak indul (a forgalmazó is így jelöli) majd romantikus jelenetekkel tarkított pszichodrámává alakul, amelynek a végén lelkileg nyomorék szereplők nézik üres tekintettel a falat, vagy a plafont, attól függően, hogy milyen pozícióban éri őket az újabb szexuális kudarc.

Rendezőnk előtt megannyi járható út adódott volna ennek ,,a legjobb barátom felesége a szeretőm"- alaphelyzetnek a megoldására - és ő nem tudott választani. Készíthetett volna egy pörgős, ,,mindenki mindenkivel"-típusú vígjátékot, egy ,,a szívnek megmondani nem lehet"-jellegű romantikus filmet, vagy egy ,,a szerelem sötét verem"-drámát, ő azonban mindezt együtt akarta megvalósítani, megspékelve némi oktató szándékkal, amitől a történet egyszerűen szétesik, a cselekmény következetlen, a szereplők pedig hol idegesítően, hol irracionálisan viselkednek.

Természetesen nem arról van szó, hogy a műfajokat nem lehet kevergetni, ám ehhez bizonyos koncepció kell, amelytől a kész alkotás minden keveredés ellenére az egységes egész benyomását kelti. Esetünkben azonban a végtermék a szórakoztatva népnevelő Családi kör-t idézi, azzal a különbséggel, hogy nem a munkanélküliség, vagy az alkoholizmus, hanem a szexuális problémák állnak a középpontban. Az illúzió teljességéhez csak a félórás stúdióbeszélgetés hiányzik, amelyben egy középkorú szexuálpszichológus (a Nekem a feleségemmel is megy című bestseller szerzője) megosztja értékes tanácsait a kitartó nézőkkel.

Az alkotók talán úgy gondolták - nem is teljesen alaptalanul - , hogy az ütőképes színészgárda elviszi a darabot. A legnagyobb nevet, Nastassja Kinskit leszámítva, olyan színészekkel találkozhatunk, akik nagy filmek karakteres mellékszereplőiként már bizonyítottak, mint például Katherine Keener (John Malkovich menet), Amy Brennerman (Szemtől szembe). Sajnos azonban - az egymásra találó Nastassját és Keenert leszámítva - előbb utóbb színészeink is elvesznek a zűrzavarban.

Azért igazságtalan lennék, ha azt mondanám, hogy a filmnek nem voltak jó pillanatai is, sőt a közepe felé úgy éreztem, hogy a kissé céltalanul hosszúra nyúlt előjáték után beindul a dolog - ebben a periódusban ültek a poénok, és kedvesen tevékenykedtek a szereplők -, ám aztán jött az említett fonálvesztés, majd a teljesen indokolatlan végkifejlet, amely azt sugallja, hogy a szerelem férfi és nő között kudarcra van ítélve, mindenki boldogtalan ezen a földön, és csak az enyhén pszichopata, kőbunkó machók járnak jól. Nem mondom, lehet ezt így gondolni, lehet ebből jó filmet csinálni, de nem biztos, hogy erre a szerelmi sokszöges vígjáték a megfelelő alap.

Színes feliratos amerikai vígjáték
100 perc, 1998
Rendezte: Neil LaBute
Szereplő(k):
Ben Stiller (Jerry)
Jason Patric (Cary)
Nastassja Kinski (Cheri)
Catherine Keener (Terri)
Aaron Eckhart (Barry)
Amy Brenneman (Mary)

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.