Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA szervezet kimutatása szerint az idén a január-júniusi időszakban 6,3 millióan váltottak jegyet a csehországi filmszínházakba - ez 12 százalékos növekedést jelent az előző év első feléhez képest. A mozik bevételei 558 millió koronára emelkedtek, ami 68 millióval több az előző időszaknál. A rendszerváltás után egyébként ez az első olyan félév, amelyben a filmszínházak bevételei meghaladták a félmilliárd koronát.
Alig változott a jegyár, nőtt a befogadósképesség
A mozijegyek átlagára 88,8 korona volt, ami csupán 1,4 koronával több, mint 2002 első felében. A filmvetítések száma viszont lényegesen emelkedett: míg 2002 első hat hónapjában 139 ezer vetítés volt, addig az idei első hat hónapban már 174 ezer, amit a csehországi mozik korszerűsítése és megnőtt befogadóképessége tett lehetővé - állítja az UFD.
Zdenek Sedlácek, a Werner Bros filmforgalmazó társaság vezetője szerint a cseheket leginkább a korszerű, több vetítőteremmel rendelkező filmszínházak vonzzák, amelyek száma országszerte egyre növekszik. Jelenleg 15 multiplex mozi működik Csehországban. 2002-ben négy ilyen filmszínházat nyitottak.
Egymillió néző
Ales Daniel, a Bontonfilm igazgatója úgy látja, hogy a nézőszám és ezzel együtt a bevételek emelkedésében jelentős szerepe van a sikeres hazai cseh alkotásoknak. Szerinte ez statisztikailag is nagyon jól kimutatható. Az első félév slágerét, a Jirí Hrebejk rendezte Pupendót eddig már majdnem egymillió ember látta, s a bevételek elérték a 75 millió koronát. A Pupendo így néhány hónap alatt megközelítette a Sötétkék égbolt című, Jan Sverák rendezte filmet, amely több mint egymillió nézővel és 85 millió koronás bevétellel a rendszerváltás utáni cseh filmművészet legsikeresebb alkotása.