Hirtelen mindenki érdeklődni kezd Kolja iránt. Az ismerősök büszkén néznek rá, és nagy sürgés-forgás közepette segítkeznek az utazás előkészületeiben.
A film nagyszerűen mutatja be, ahogyan ezek a figurák külvárosi-vasárnapi tespedtségük minden energiáját Kolja ügyének szentelik. Ő meg sehogy sem találja a helyét ebben az egészben, bánatos-bamba szemekkel hagyja, hogy ide-oda ráncigálják. A főszereplő Andrej Zsigalov kiválóan teremti meg a majdnem-tapló, ügyefogyott munkásfiú figuráját, akinek magasztos érzelmei nem találnak viszonzást ebben a sivárságban.
A menni vagy nem menni kérdése végül Kolja gyengesége folytán oldódik meg: a buzgó közreműködők feltuszkolják a járgányra. Ül a buszon, és marhára egyedül van. Előtte a végtelen szürkeségbe vesző országút.
Nyikolaj Dosztal 1991-ben készült filmje szerény eszközökkel és finom iróniával dolgozik. A nézői kacaj persze nem riasztja föl a második sorban szunnyadót, annyira azért nem vicces a dolog. A kevesek pedig, akik még ébren is bírják az ilyen filmeket, legfeljebb azon gondolkozhatnak el, hogy az amerikai kommersz nyomulása közepette miért is maradnak ennyire magukra a katarzisukkal.
Pedig sokaknak volna rá okuk, hogy Kolja történetén és a sajátjukén is nevessenek vagy sírjanak egy jót.