Budapesten Mengele és a Tulse Luper trilógia

2001.12.13. 16:18
Két újabb jelentős filmprodukció készül Budapesten a következő hónapban. Már forgatják a rettegett náci orvosról, Mengeléről és fiáról szóló mozit, míg Peter Greenaway filmtrilógiájának munkálatai jövőre kezdődnek.
A tíz éves filmgyártó és -forgalmazó Focus Film Kft. eleinte elsősorban magyar játékfilmek születésénél bábáskodott, többek között Bacsó Péter Megint tanújánál, aztán jöttek a reklámfilmek, ma pedig főképp nemzetközi koprodukciók gyártásában vesz részt. Jelenleg két izgalmas projektjük is folyamatban van: már forgatják a Papa - Rua Alguem, 5555 című filmet, és a napokban írták alá Peter Greenaway nagyszabású filmtrilógiájának, a Tulse Luper bőröndjeinek koprodukciós szerződését is.

A főszereplő a forgatás szünetében

A Papa - Rua Alguem, 5555 Joseph Mengele náci orvos és fia kapcsolatáról szól, a film középpontjában az áll, hogy a fiú miképpen éli meg és dolgozza fel apja tetteit. Mengelét az Oscar-díjas Charlton Heston alakítja, akire két nagy klasszikus, a Ben Hur és a Majmok bolygója főszereplőjeként emlékezhetünk. Mengele fiát Thomas Kretschmann személyesíti meg. A fiatal német színész eredetileg úszónak készült, majd egy váratlan karcsapással mégis a filmszakmában kötött ki. Eddig nálunk kevéssé ismert német filmekben játszott, valamint az U-571-ben, amelyet viszont jobban szeretnénk nem ismerni.

Mini-Brazília a Dunán

A nemzetközi stáb hat hét brazíliai forgatás után az elmúlt hétvégén Budapesten, Ferihegyen és a Kossuth hajón forgatott. Az Index munkatársa ellátogatott a felvétel helyszínére. A csendes hétköznapokon étteremként működő hajó belsejéből Brazília mottójának - "Rend és haladás" - megfelelően a stáb gondosan eltávolított minden a filmhez nem illő tárgyat: "Brazíliában nincs szenes vasaló!" - nyilatkoztatta ki a felvételvezető, és a díszítőelemként funkcionáló antik vasalók helyére rögvest déligyümölcs-kosarak kerültek, a falakra pedig brazil zászlók tűzettek ki... mi is egyből Brazíliában éreztük magunkat.

A kamera sínre állítása Rövid megbeszélés a forgatás szünetében

Lassan elkészült a helyiségek bevilágítása is, majd órákkal később a főszereplő, Thomas Kretschmann is feltűnt a fedélzeten. Fizikai adottságai mindenképpen tökéletesen alkalmassá teszik Mengele fiának szerepére, már amennyiben a cél egy "tökéletes árja" megjelenítése, szőkés hajával és világító kék szemeivel ennél németebb már nem is lehetne. Készséggel elhisszük neki azt is, hogy kiváló színészi teljesítményekre képes, de erről majd csak akkor győződhetünk meg, amikor a film tavasszal a magyar mozikba kerül, ugyanis csupán annak a pár másodperces snittnek a felvételét volt alkalmunk végignézni (de azt megszámlálhatatlanul sokszor!), amelyben Kretschmann kissé feldúlt ábrázattal végigsiet a hajó egyik folyosóján.

Mivel a forgatás késő estig tartott, nem vártuk meg, míg fény derül a karakter mélyebb rétegeire is, esetleg még meg is szólal, viszont két végigsétálás közti szusszanásnyi szünetben sikerült pár szó erejéig letámadnunk a színészt. Kérdésünkre elmondta, hogy Mengele fiát alakítani érzelmileg lényegesen megterhelőbb munka, mint bármelyik eddigi alakítása, és hozzátette azt is, hogy a filmben résztvevőknek és a film készítőinek különösen óvatosan kell eljárniuk egy ilyen kényes téma feldolgozásakor. Bár a film története fiktív, de a téma, amelyet feldolgoz, valós, ezért vigyáznunk kell - mondta.

92 bőrönd

Előtérben a déligyümölcs-kosár, háttérben a falon a brazil zászló
Peter Greenaway (Párnakönyv, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője) ambiciózus vállalkozásba fogott: szándéka szerint most készülő filmtrilógiája nem csupán a mozivásznon lesz látható, hanem a történethez szorosan kapcsolódó, azt kiegészítő információk az interneten, illetve egy CD-ROM sorozatban lesznek elérhetőek. A trilógia főhőse Tulse Luper, aki nevét az angol pulzus (pulse) és a latin farkas (lupus) szavak elferdítésével kapta. Az első rész Walesben (Greenaway szülővárosában, Newportban) kezdődik Luper tízéves korában, innentől követjük végig három filmen keresztül kalandos életét, hányattatásait a világ különböző pontjain. Luper Észak-Amerikán, Belgiumon, Hongkongon és még sok más országon kívül Magyarországra is elvetődik.

A történetnek megfelelően számos országban forgat majd Greenaway és csapata: februárban kezdenek Walesben, és tavasszal egy hétig Magyarországon is dolgoznak majd. A Greenawaytől megszokott szürreális jelenetekben sem szűkölködő, monumentális filmláncban kilencvenkét karakter tűnik fel. Már biztos, hogy nagyobb szerepekben láthatjuk majd Madonnát, Anjelica Hustont, Isabella Rossellinit és Chert, de hogy ki játssza a főszerepet, azt állítólag még a rendező sem tudja. Kisebb szerepekben magyar színészek is megjelennek, az ő kiválogatásukra is sor kerül hamarosan.

Mindenesetre két magyar művész egészen biztosan részt vesz a film létrejöttében: Ágh Márton díszlettervező, aki többek között a Nexxt filmváltozatának díszleteit tervezte és Flesch Andrea kosztümtervező, aki a Szomorú vasárnap kosztümjeit alkotta. A filmtrilógia első részét a 2002-es Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, a második rész 2003-ban, a harmadik 2004-ben kerül a közönség elé.