Az 1980-ban készült animációs film készítői egykor az akkori képzőművészeti és filmes hagyományokat kívánták megújítani. Példa nélküli volt, hogy nem mesét, hanem társadalomrajzot vittek animációs filmre. Újítás volt, hogy a zene fontos dramaturgiai szerepet kapott a műben. Szokatlan volt, hogy egy képzőművész - a rendező: Kovásznai György - profi animációs filmet hozott létre, és nem festményeit keltette életre.
De a Habfürdő újra bemutatása 2000-ben nem ezek miatt időszerű. Sokkal inkább azért, mert társadalmunkban húsz év alatt, úgy tűnik, csak a külsőségek változtak. Ma is vannak főhivatású nők - karrierkurvák -, csak nem Hajdú mosógépet, hanem Bosch fékezett habzásút kapnak nászajándékba. A kiöregedett élsportoló nem Ford Capriban ülve járja végig alkoholizmusa mindennapos stációit (pubjait), hanem négykettesinnyektorostédéíbe, könnyű fémfelnivel. A tehetségtelen, majdnem-művész széplélek pedig kirakatrendező helyett manapság inkább dizájnernek hívatja magát.
A Habfürdő a mai néző számára is élő film. Olyan embertípusokat, szituációkat mutat be, amelyek napjainkban is léteznek. A forma, a filmes megoldások pedig továbbra is újdonságot, felüdülést jelentenek a nézőnek. Ma is szokatlan és groteszknek hat a pop-artban tartott szobabelső, szórakoztató és hatásos az önkívület expresszionista megjelenítése, egy mai manga sorozat pedig csak szeretne olyan erotikus lenni, mint Kovásznai női főszereplőjének időnként előbukkanó melle.
Ma is vannak karrierkurvák |
A kérdés csak az, hogy a Habfürdő aktualitása a film zsenialitásának, a remekművek örökérvényűségének, vagy inkább az utóbbi két évtized csököttségének következménye-e. No meg, hogy ha 1980-ban nem tehette, vajon ma ,,meggyógyít-e, minket majd a múlt kísértete?"