Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Hangulatban maradni - Archarddal nehéz...

2000.08.25. 13:18
Sokszor nehezebb feladat egy filmben megfoghatatlan, légies hangulatot teremteni, mint látványos akciókkal hatást kelteni. Ilyenkor több múlik a filmes eszközök összhangján, és kitüntetett szerep jut a dialógusoknak: rajtuk keresztül válik a néző a mikromilliő (a család, a párkapcsolatok) örömeinek és fájdalmainak részesévé. Az évszakokat dialogizált hangulatfilmekbe öntő francia rendező Eric Rohmer, vagy az angol Mike Leigh verhetetlenek ebben a műfajban.

Sonja szenved
Miután kedvelem ezt a műfajt és elfogult vagyok a francia filmmel szemben, gyér előzetes információim ellenére is jóindulatú várakozással ültem be az említett nagyoknál jóval fiatalabb Laurent Archard Holnapnál jobb a tegnap című darabjára - remélve, hogy a nagyoktól örökölt érzékenység nála modernebb filmes nyelvezettel, netalántán újítással párosul majd. Az első filmes rendező azonban szörnyen unalmas filmet produkált.

Idült nyugalom

A történet egy kis délvidéki francia faluban játszódik, szűk családi körben, melynek idült nyugalmát a legidősebb gyerek váratlan hazatérése zavarja meg. Sonja évekkel korábban haraggal vált el családjától és szülőfalujától, s most minden magyarázat nélkül tér vissza, hogy helyzetképet kapjon a változásokról. Valójában azonban nem a familiáris viszonyok foglalkoztatják, hanem régi szeretőjének sorsa, aki az elmúlt évek alatt tehetős vagyonra és egy fiatal nőcskére tett szert. Sonja ettől nagyon nem érzi jól magát: szenved.

A fiatalok sem találják az összhangot
A szerető hajthatatlansága miatt - kellemetlen bár - de kénytelen érzékelni a családi viszonyokat is. Kishúga például szerelmi válsággal küzd, éles szemű és hiperérzékeny öccse elveszítette egyetlen igaz barátját, 'Morzsi' kutyát, rideg, kemény anyja pedig egyre fárad elmagányosodott, alkoholista férje terhe alatt. A lány tehát nem ér rá csak saját nyomorával foglalkozni, ami egyébként a legkisebb mértékben sem enyhíti világfájdalmát. Sonja közben túlkapásokra is vetemedik, össze-vissza flörtöl, hamvadó fiatalságát féltendő, és viszonzatlan szenvedélyét tompítandó...

A filmen a rendező bizonytalansága érződik. Nehéz eldönteni, hogy Archard szeme előtt egy alapvetően kedves, némi fájdalommal és bölcs tanulságokkal kecsegtető történet képe lebegett-e, vagy inkább mélyebb, titokzatosabb és fenyegetőbb szeretett volna lenni, ami nem sikerült neki. A végeredmény mindenesetre elég közhelyes, szellemtelen, lelkiző és finomkodó. Sonja beletörődése a megváltoztathatatlanba túl didaktikus, környezetének megértő magatartása pedig művi és könnyen felejthető. Az operatőri munka, amelyben túlhangsúlyozottak a közeliek, sem éri el kívánt hatást: poros, avítt marad.

Holnapnál jobb a tegnap
Plus qu'hier, moins que demain, 1998
színes feliratos, francia filmdráma, 86 perc
rendező: Laurent Achard
szereplők: Martin Mielich

Laetitia Legris
Mireille Roussel
Pascal Cervo
Lily Boulogne
1998 - Belfort - a zsűri nagy díja
1999 - Rotterdam tigris -díj
Forgalmazza a Budapest Film