Mária
-7 °C
3 °C

A farkatlan rocksztár kultusza

2003.10.15. 16:11
Végre egy kortárs transzszexuális musical, ami nem akar többet, csak hogy mosolygós, elvarázsolt arcok ütközzenek a mozi lengőajtóinak kifelé menet.
Kultuszfilmet rendezni hálás feladat, főleg, ha nem kell évtizedeket várni a sikerért, száműzetésből visszatérni, posztumusz díjat átvenni. A Hedwig befutott musicalként - amíg még meleg, höhöhö - gyorsan vászonra kívánkozott, mi pedig a Titanic után járulhatunk a videotékákba, ha egy kicsit szomorkás a hangulatunk.

Mint az összes tánczene, a rakenroll-musical is akkor üt, ha hangos. Az Uránia mozigépésze erről mit sem sejtve a kezdeti taktusok után azonnal felére vette a hangerőt, nehogy sérüljön a nemzet nemi identitása, de még így sem sikerült legyűrnie a kétnemű, parókás glamdémont.

Ééértik: head-wig

A Hedwig off-broadwayi sikere a kitűnő, azonnal dúdolható, bugyuta glam- és punkballadákban, valamint lehengerlően savas humorában és attítűdjében rejlik. Nincs ez másként a filmen sem, hiszen szereplői évekig nyomták a darabot, mindenki tudja a helyét, a bensőséges hangulat megteremtése után teliszájjal nevetve hedbengelős közönségénekeltetés feledteti, hogy a rock azért már eléggé halott.

A sztori közepén egy endékás fiú forog, aki - hogy színes gumimedvékkel csábító amerikai katonaszerelmével dobbanthasson az országból - nővé operáltatja magát. A műtét félúton abbamarad, Hedwig pedig egyedül, egy "mérges csonkkal" a lába között zenei karrierbe kezd Amerikában. Felfedez egy tizenéves Jézus-freaket, aki azonban lenyúlt dalaival világsztár lesz.

Instant klasszikus

Hedwig története 1994-ben a Squeezebox nevű táncos buzibárban kezdődött, majd a kezdeti bebukott koncertek után Stephen Trask és Cheater együttese John Cameron Mitchell énekes (író, rendező) vezényletével rájött, hogy a téma musical formában nagyságrendekkel fogyaszthatóbb. 1998-tól egy átalakított szállodában játszották a darabot, és nem kellett sokáig várni, hogy a New York Times új Rocky Horror Picture Showt lásson benne.

A párhuzam kézenfekvő: zeneileg itt is legalább húsz évet ugrunk vissza az időben, központi téma a férfiszerelem, és többen ugrálnak vicces parókában. Hedwig egymaga összesen 41 lélegzetállító jelmezben villantja meg fogsorát, maga mögé utasítva a Priscilla teljes kollekcióját. A filmet mindenkinek meleg szívvel (höhöhö) tudom ajánlani, talán még a homofób köcsögök is jól szórakoznak rajt.

Vetítési időpontok:
október 17., péntek 22:00 Uránia Nemzeti Filmszínház
október 18., szombat 20:00 Toldi