Miklós
-7 °C
4 °C

Nem lettünk óvatosabbak!

2003.10.20. 16:00
Kapcsolódó cikkek (1)
A vasárnap befejeződött 11. Titanic Filmfesztiválon a korábbiaknál több "kereskedelmi" filmet játszottak. A mélypontot az újonc francia rendezők filmjei jelentették, a dokumentumfilmek pedig meglepően jó szavazatokat kaptak. Minderről Horváth György Fesztiválkapitányt kérdeztük, aki megfenyegette a rajongókat: "Vigyázat, tengernyi ázsiai és latin-amerikai filmet válogatunk be jövőre!"
Idén több olyan nemzetközi hírű filmet is behoztatok, ami kereskedelmibb beállítottságú, sőt saját hazájában kasszasiker, mint a Kegyetlen bánásmód az USA-ban, A kiskirály Oroszországban vagy akár a Szigorúan piszkos ügyek Hongkongban. A fesztivál nem egy filmjét pedig már a magyar forgalmazók is megvásárolták. A Titanic már nem tör jeget? Óvatosabb lett?

Horváth György
fotó - Szita János
Nem lettünk óvatosabbak. A cégek vásárlási politikája változott meg. Ez a Titanic tíz éves munkája mellett az Art moziknak is köszönhető: a forgalmazó cégek a mezőnyünkben szereplő különlegesebb hangvételű filmekben is látnak már fantáziát. Hét forgalmazónak szerepelt a filmje a programunkban, ami majdnem az egész Hullámtörő szekciónkat lefedi, például a Távol a mennyországtólt, a Lilja 4-evert, vagy a Kegyetlen bánásmódot. Azért sok filmünknek, mint például a Dogville-nak, csak hónapok múlva lesz a mozis bemutatója. Sok film DVD-n, videókazettán jelenik csak meg, magyar mozikban nem is lesznek műsoron, ilyen a Hedvig és a mérges csonk, a Ripley és a maffiózók illetve egy dokumentumfilm, A háború ködében. Ezeket csak a Titanicon lehetett vászonra kivetítve élvezni.

Idén multiplexben is vetítettetek.

Ott volt egyedül digitális projektor a Greenaway-film kazettájához.

Mekkora feladat volt a filmek megszerzése?

Van pár film, amire nagyon büszke vagyok. Ilyen a Cannes-i díjas török Messze, amit minden nagyobb fesztivál be akar mutatni, így a vándorló kópiát elég nehéz volt megszerezni. De volt még néhány nehezebb feladat. A Ripley és a maffiózók filmtekercse például csak ma, az utolsó nap érkezett meg.

A Fiatal francia hajtások szekció a Gan Alapítvány szponzorálásával jött létre. A hét elsőfilmes francia film vetítési jogdíját, a filmek és három rendező utaztatási költségét fizették. Sok panasz érkezett ezekre a francia filmekre, például a Mintha itt se lennékre. Megérte ezzel a blokkal rontani a színvonalat?

Horváth György
fotó - Szita János
Hogy szabad-e bemutatni hét alapítványi filmet, amiről megoszlanak a vélemények? Persze fontos a kritikai visszhang, de olyan jó filmek, mint a Dogville és a Messze is vegyes fogadtatást kapott. Másrészt egy-két francia film alapján nem lehet megítélni az egész, 41 filmből álló fesztivált.

Sajnos én többet láttam egy-kettőnél.

Szóval ez a baj. A 2003-as francia kulturális évad miatt szenteltünk egy egész szekciót ezeknek a filmeknek. A kérdés inkább az, melyik a fontosabb a kultúrpolitikai lobbizás vagy a nemtetszés.

Tehát jövőre kevesebb lesz?

A kritikát vettem, megbeszéljük. Az elsőfilmes francia filmek számát csökkentjük. Másrészt az idei fesztiválon a franciák nyitottságának, anyagi támogatásának köszönhetőek szerepelhettek olyan koprodukciók, mint a palesztin rendező Elia Suleiman Deus ex machina-, a grúz szereplőkkel grúz nyelven készült Mielőtt Otar elment-, a tadzsik Angyal a jobb válladon és az orosz A kiskirály című filmek. Olyan jó francia művek is voltak, mint a Pajzán pózok, aminek a rendezője Michel Reilhac, az ARTE France Filmosztályának az elnöke.

Sok érdekes muszlim film szerepelt a mezőnyben...

A hangsúly tudatosan tolódott el a muszlim térségbe a tadzsik, török, afgán, algériai filmmel, és jövőre ezt még fokozni szeretnénk.

...de miért csak egy távol-keleti volt?

Így sikerült. Nem hiszem, hogy egy-két japán horrortól jobban érezte volna magát a közönség. Amúgy magunknak köszönhetjük a kritikai felhangot, mi neveltük a kritikusokat a jó ázsiai filmek iránti igényre, hiszen mi mutattunk be annak idején egy csomó távol-keleti filmet, és Miike Takashit is.

Mit szólsz ahhoz, hogy idén a szavazatok során jobb pontokat kaptak a dokumentumfilmek a játékfilmeknél?

Ez is a munkánkat igazolja. Persze régen akár tíz jó dokumentumfilmet is bemutathattunk, és semmi reakció nem volt. De, néha, úgy látszik a közönség és a kritikusok jól reagálnak. A Segédigékre, a Charlie - Charles Chaplin élete és művészetére és a Dívány ra érkeztek a legjobb szavazatok, amúgy A háború ködében is baromi jó film.

Magyar rendezők csak a szakmai beszélgetésen vettek részt. A filmjeik miért nem szerepeltek?

Nehéz magyar filmhez jutnia a Titanicnak, mert mindenki a filmszemlére masírozik. Most forgatnak, hogy januárra elkészüljenek. Antal Nimród a tavalyi blokkjának a sikere után megígérte, hogy mi mutathatjuk be elsőként az első nagyjátékfilmjét, a Kontrollt, de a vadonatúj kópia csak a Titanic végére készült el.

Több filmnek is volt magyar vonatkozása: a Pearl Gluck a Dívány rendezője magyar származású, Gimes Miklós (Mutter - Anya) magyarországi születésű, a Greenaway-film (Tulse Luper bőröndjei) pedig magyar koprodukcióban készült.

Mi is nagyon szeretnénk már megint magyar filmeket látni a Titanicon. Jövőre már díjjal szeretnénk vonzani a hazai rendezőket a fesztiválra.

Tapasztalatod szerint mennyire érdekli a magyar szakmát a fesztivál? Mennyire használták ki a délelőtti ingyenes szakmai vetítéseket?

Mi felkínáljuk a lehetőségeket a szakmának (bár szerintem nincs olyan, hogy magyar szakma). Utazás nélkül nézhetik meg a legújabb fesztivál-sikereket. De a teltházas vetítések után, mikor a közönség ragyogó szemmel, vitatkozva jön ki, alig láttam közöttük egy-két rendezőt.

A Titanic számokban
Több mint 18 000-en nézték meg az elmúlt 11 napban a 23 ország 41 filmjét a fesztivál 5 helyszínén az Uránia, a Toldi és a Kossuth mozikban, az Örökmozgó Filmszínházban valamint a Palace MOM Parkban. Összesen 8 rendező és filmszakmabeli érkezett külföldről a Fesztivál meghívására. A különböző helyszíneken 10 közönségtalálkozó, gála és szakmai megbeszélés folyt. Mindezt a 61 fős stáb munkája biztosította.
Mennyiben lesz más a 12. Titanic?

Szeretnénk megvalósítani régóta dédelgetett titkos tervünket: latin-amerikai filmekből létrehozni egy szekciót. A fesztivál is átalakulóban van: évközben is szeretnénk problémákat megoldani, nem csak három héten át szervezkedni. Ehhez persze pénz kell. Az ünneplés után majd átbeszéljük a tapasztalatokat, kritikai észrevételeket. logisztikai és praktikus dolgokat.

Mennyire vagy összességében elégedett a nézettséggel és a szervezettséggel?

A személyes benyomásom az, hogy amikor kijöttem a teltházas előadásról, várt egy sms, hogy ugyanakkor két másik helyszínünk is teltházzal futott. Komoly infrastruktúra volt, különböző helyszínek, és a stáb összeszervezett munkája mellett a technikai dolgokra is felügyelni. Hát igen, a fesztivál alatt megtanultunk szervezni.