Piroska
-12 °C
-2 °C

Nem lettünk óvatosabbak!

2003.10.20. 16:00
Kapcsolódó cikkek (1)
A vasárnap befejeződött 11. Titanic Filmfesztiválon a korábbiaknál több "kereskedelmi" filmet játszottak. A mélypontot az újonc francia rendezők filmjei jelentették, a dokumentumfilmek pedig meglepően jó szavazatokat kaptak. Minderről Horváth György Fesztiválkapitányt kérdeztük, aki megfenyegette a rajongókat: "Vigyázat, tengernyi ázsiai és latin-amerikai filmet válogatunk be jövőre!"
Idén több olyan nemzetközi hírű filmet is behoztatok, ami kereskedelmibb beállítottságú, sőt saját hazájában kasszasiker, mint a Kegyetlen bánásmód az USA-ban, A kiskirály Oroszországban vagy akár a Szigorúan piszkos ügyek Hongkongban. A fesztivál nem egy filmjét pedig már a magyar forgalmazók is megvásárolták. A Titanic már nem tör jeget? Óvatosabb lett?

Horváth György
fotó - Szita János
Nem lettünk óvatosabbak. A cégek vásárlási politikája változott meg. Ez a Titanic tíz éves munkája mellett az Art moziknak is köszönhető: a forgalmazó cégek a mezőnyünkben szereplő különlegesebb hangvételű filmekben is látnak már fantáziát. Hét forgalmazónak szerepelt a filmje a programunkban, ami majdnem az egész Hullámtörő szekciónkat lefedi, például a Távol a mennyországtólt, a Lilja 4-evert, vagy a Kegyetlen bánásmódot. Azért sok filmünknek, mint például a Dogville-nak, csak hónapok múlva lesz a mozis bemutatója. Sok film DVD-n, videókazettán jelenik csak meg, magyar mozikban nem is lesznek műsoron, ilyen a Hedvig és a mérges csonk, a Ripley és a maffiózók illetve egy dokumentumfilm, A háború ködében. Ezeket csak a Titanicon lehetett vászonra kivetítve élvezni.

Idén multiplexben is vetítettetek.

Ott volt egyedül digitális projektor a Greenaway-film kazettájához.

Mekkora feladat volt a filmek megszerzése?

Van pár film, amire nagyon büszke vagyok. Ilyen a Cannes-i díjas török Messze, amit minden nagyobb fesztivál be akar mutatni, így a vándorló kópiát elég nehéz volt megszerezni. De volt még néhány nehezebb feladat. A Ripley és a maffiózók filmtekercse például csak ma, az utolsó nap érkezett meg.

A Fiatal francia hajtások szekció a Gan Alapítvány szponzorálásával jött létre. A hét elsőfilmes francia film vetítési jogdíját, a filmek és három rendező utaztatási költségét fizették. Sok panasz érkezett ezekre a francia filmekre, például a Mintha itt se lennékre. Megérte ezzel a blokkal rontani a színvonalat?

Horváth György
fotó - Szita János
Hogy szabad-e bemutatni hét alapítványi filmet, amiről megoszlanak a vélemények? Persze fontos a kritikai visszhang, de olyan jó filmek, mint a Dogville és a Messze is vegyes fogadtatást kapott. Másrészt egy-két francia film alapján nem lehet megítélni az egész, 41 filmből álló fesztivált.

Sajnos én többet láttam egy-kettőnél.

Szóval ez a baj. A 2003-as francia kulturális évad miatt szenteltünk egy egész szekciót ezeknek a filmeknek. A kérdés inkább az, melyik a fontosabb a kultúrpolitikai lobbizás vagy a nemtetszés.

Tehát jövőre kevesebb lesz?

A kritikát vettem, megbeszéljük. Az elsőfilmes francia filmek számát csökkentjük. Másrészt az idei fesztiválon a franciák nyitottságának, anyagi támogatásának köszönhetőek szerepelhettek olyan koprodukciók, mint a palesztin rendező Elia Suleiman Deus ex machina-, a grúz szereplőkkel grúz nyelven készült Mielőtt Otar elment-, a tadzsik Angyal a jobb válladon és az orosz A kiskirály című filmek. Olyan jó francia művek is voltak, mint a Pajzán pózok, aminek a rendezője Michel Reilhac, az ARTE France Filmosztályának az elnöke.

Sok érdekes muszlim film szerepelt a mezőnyben...

A hangsúly tudatosan tolódott el a muszlim térségbe a tadzsik, török, afgán, algériai filmmel, és jövőre ezt még fokozni szeretnénk.

...de miért csak egy távol-keleti volt?

Így sikerült. Nem hiszem, hogy egy-két japán horrortól jobban érezte volna magát a közönség. Amúgy magunknak köszönhetjük a kritikai felhangot, mi neveltük a kritikusokat a jó ázsiai filmek iránti igényre, hiszen mi mutattunk be annak idején egy csomó távol-keleti filmet, és Miike Takashit is.

Mit szólsz ahhoz, hogy idén a szavazatok során jobb pontokat kaptak a dokumentumfilmek a játékfilmeknél?

Ez is a munkánkat igazolja. Persze régen akár tíz jó dokumentumfilmet is bemutathattunk, és semmi reakció nem volt. De, néha, úgy látszik a közönség és a kritikusok jól reagálnak. A Segédigékre, a Charlie - Charles Chaplin élete és művészetére és a Dívány ra érkeztek a legjobb szavazatok, amúgy A háború ködében is baromi jó film.

Magyar rendezők csak a szakmai beszélgetésen vettek részt. A filmjeik miért nem szerepeltek?

Nehéz magyar filmhez jutnia a Titanicnak, mert mindenki a filmszemlére masírozik. Most forgatnak, hogy januárra elkészüljenek. Antal Nimród a tavalyi blokkjának a sikere után megígérte, hogy mi mutathatjuk be elsőként az első nagyjátékfilmjét, a Kontrollt, de a vadonatúj kópia csak a Titanic végére készült el.

Több filmnek is volt magyar vonatkozása: a Pearl Gluck a Dívány rendezője magyar származású, Gimes Miklós (Mutter - Anya) magyarországi születésű, a Greenaway-film (Tulse Luper bőröndjei) pedig magyar koprodukcióban készült.

Mi is nagyon szeretnénk már megint magyar filmeket látni a Titanicon. Jövőre már díjjal szeretnénk vonzani a hazai rendezőket a fesztiválra.

Tapasztalatod szerint mennyire érdekli a magyar szakmát a fesztivál? Mennyire használták ki a délelőtti ingyenes szakmai vetítéseket?

Mi felkínáljuk a lehetőségeket a szakmának (bár szerintem nincs olyan, hogy magyar szakma). Utazás nélkül nézhetik meg a legújabb fesztivál-sikereket. De a teltházas vetítések után, mikor a közönség ragyogó szemmel, vitatkozva jön ki, alig láttam közöttük egy-két rendezőt.

A Titanic számokban
Több mint 18 000-en nézték meg az elmúlt 11 napban a 23 ország 41 filmjét a fesztivál 5 helyszínén az Uránia, a Toldi és a Kossuth mozikban, az Örökmozgó Filmszínházban valamint a Palace MOM Parkban. Összesen 8 rendező és filmszakmabeli érkezett külföldről a Fesztivál meghívására. A különböző helyszíneken 10 közönségtalálkozó, gála és szakmai megbeszélés folyt. Mindezt a 61 fős stáb munkája biztosította.
Mennyiben lesz más a 12. Titanic?

Szeretnénk megvalósítani régóta dédelgetett titkos tervünket: latin-amerikai filmekből létrehozni egy szekciót. A fesztivál is átalakulóban van: évközben is szeretnénk problémákat megoldani, nem csak három héten át szervezkedni. Ehhez persze pénz kell. Az ünneplés után majd átbeszéljük a tapasztalatokat, kritikai észrevételeket. logisztikai és praktikus dolgokat.

Mennyire vagy összességében elégedett a nézettséggel és a szervezettséggel?

A személyes benyomásom az, hogy amikor kijöttem a teltházas előadásról, várt egy sms, hogy ugyanakkor két másik helyszínünk is teltházzal futott. Komoly infrastruktúra volt, különböző helyszínek, és a stáb összeszervezett munkája mellett a technikai dolgokra is felügyelni. Hát igen, a fesztivál alatt megtanultunk szervezni.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.